Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Värmedöden är ju inte en egentlig utplåning av universum, utan snarare ett tillstånd där all energi blivit jämt utspridd och obrukbar. Det finns inte så mycket tid, förändring, att tala om i en tillvaro där allt är kalt, tomt och allmänt ointressant.
Värmedöden är väl bara en av många teorier för världsalltets öde. Jag vill även påpeka att jag inte är särskilt intresserad av att beblanda mig i följderna av olika sorters "slut", för de har alla gemensamma drag i.o.m. att de signalerar "slutet".
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Fast fluktuationer som orsakar nya världar, skulle såklart kunna uppstå, eventuellt.
Kanske är vårt nuvarande universum ett av en otroligt lång kedja tidigare kollapsade universum som spontant återuppstått efter deras "slut"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Det är mer ett tankeexperiment som visar att man inte lever så som man skulle vilja leva om tanken är outhärdlig, tänker jag mig.
Jag är väl medveten om det, men kunskapen om världen förändras och således förändras även den praktiska betydelsen av vissa tankeexperiment.
I en värld med oändlig "tid", oändligt med förändring så ter sig inte "återupplevandet av samma liv" som en omöjlig händelse, trots att man själv inte kommer att vara medveten om att man lever ett redan levt liv.