• 4
  • 5
2014-12-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Lustigt nog är det ju faktiskt kosmisk bakgrundsstrålning i myrornas krig, no?

En del av störningen som orsakar myrornas krig, ja. Allt brus beror dock inte på detta.

Citat:
Förresten, slutet kommer väl i form av värmedöden om jag inte missminner mig?

Samtidigt får du ha i åtanke att värmedöden är ett koncept som återfinns i det mänskliga förhållningssättet till världen. Utan kognition, utan sinnen, utan en subjektiv tolkning av det som ytterst existerar, finns bara det grundläggande brus som utgör materien själv.

'Brus' är förstås ett mänskligt koncept även det, men det är den bästa beskrivningen jag kan komma på för hur jag som människa föreställer mig existensen bortom min tolkning av den.
Citera
2014-12-10, 19:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Förresten, slutet kommer väl i form av värmedöden om jag inte missminner mig?
"Slutet" är inte ett bevisat koncept. Tvärtom faktiskt, det mesta pekar på att universum kommer att fortsätta expandera exponentiellt ad infinitum (som följd av rummets troligtvis "platta" krökning), hur konstigt det än må låta (fråga inte mig om detaljerna).

Problemet med diskussioner kring detta är att vi endast kan "veta" genom att uppleva tiden då "slutet" teoretiskt sett skulle hända, så man får stå ut med viss osäkerhet.

Nietzsches "eviga återkomst" låter allt mer intressant...
Citera
2014-12-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
"Slutet" är inte ett bevisat koncept. Tvärtom faktiskt, det mesta pekar på att universum kommer att fortsätta expandera exponentiellt ad infinitum (som följd av rummets troligtvis "platta" krökning), hur konstigt det än må låta (fråga inte mig om detaljerna).

Problemet med diskussioner kring detta är att vi endast kan "veta" genom att uppleva tiden då "slutet" teoretiskt sett skulle hända, så man får stå ut med viss osäkerhet.

Värmedöden är ju inte en egentlig utplåning av universum, utan snarare ett tillstånd där all energi blivit jämt utspridd och obrukbar. Det finns inte så mycket tid, förändring, att tala om i en tillvaro där allt är kalt, tomt och allmänt ointressant.

Fast fluktuationer som orsakar nya världar, skulle såklart kunna uppstå, eventuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nietzsches "eviga återkomst" låter allt mer intressant...

Det är mer ett tankeexperiment som visar att man inte lever så som man skulle vilja leva om tanken är outhärdlig, tänker jag mig.
Citera
2014-12-10, 20:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Värmedöden är ju inte en egentlig utplåning av universum, utan snarare ett tillstånd där all energi blivit jämt utspridd och obrukbar. Det finns inte så mycket tid, förändring, att tala om i en tillvaro där allt är kalt, tomt och allmänt ointressant.

Värmedöden är väl bara en av många teorier för världsalltets öde. Jag vill även påpeka att jag inte är särskilt intresserad av att beblanda mig i följderna av olika sorters "slut", för de har alla gemensamma drag i.o.m. att de signalerar "slutet".

Citat:
Fast fluktuationer som orsakar nya världar, skulle såklart kunna uppstå, eventuellt.
Kanske är vårt nuvarande universum ett av en otroligt lång kedja tidigare kollapsade universum som spontant återuppstått efter deras "slut"?
Citat:
Det är mer ett tankeexperiment som visar att man inte lever så som man skulle vilja leva om tanken är outhärdlig, tänker jag mig.
Jag är väl medveten om det, men kunskapen om världen förändras och således förändras även den praktiska betydelsen av vissa tankeexperiment.

I en värld med oändlig "tid", oändligt med förändring så ter sig inte "återupplevandet av samma liv" som en omöjlig händelse, trots att man själv inte kommer att vara medveten om att man lever ett redan levt liv.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-12-10 kl. 20:29. Anledning: e
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in