2014-12-09, 10:10
Medlem
Hej hej!
Jag är kund på icabanken och är mycket nöjd generellt, de har ju fria uttag ifrån utlandet och inga växlingsavgifter. Därför blev jag lite överraskad nyligen vid inom-EU-banktransfers. Att skicka euro kostar nämligen mer än den avgift det tar att ta ut via bankomat. Det handlar inte om jättemycket, 0,7% men ändå, köper man t ex lägenhet eller liknande blir det ju en del och jag tycker de borde annonsera det så man vet. Värst är det IMO att de skriver att växlingskursen ska vara x och sen ökar den trots att växelkursen ej ökat.

Gjort det 2 ggr nu.

Första gången låg växlingskursen på 9.172 när jag skickade samtidigt ifrån både icabanken och annan svensk bank. Icabanken drog iaf 9,235 vilket är 0,69% ökning medans den andra banken drog 9,19. Jag spanade för övrigt på XE och kursen har ALDRIG varit så hög senaste 30 dagarna så det är inte så att de råkade dra vid ett fel tillfälle.

Nu andra gången så ska jag föra över och de står ungefärlig kurs 9,322 medans kursen är 9,309, helt ok men som förra gången så är 9,322 preliminär avgift och de lär bli högre.

Så, de måste tjäna pengar och tar ändå ut en hel OK avgift men de är inte särskilt ärliga med det, det kostar ca 0,7% av överföringen! Transparens är A och O i en bankbransch.
Citera
2014-12-09, 10:45
Medlem
Twatssons avatar
Du låter förvånad..

Klart att banker har olika växlingskurser och avgifter för olika tjänster, bjuder man på växlingsavgiften så måste banken ta igen det någon annanstans och då slår det såklart på växlingskursen.
Citera
2014-12-09, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Fast det är bara när banken själv gör överföring, handlar man med ica's mastercard så är det mastercards kurs som gäller.

Vad skall man säga, banker måste få in vinsten från något och det är klart att överföringar bank till bank med samtidig valutaväxling är en sådan ganska sällan efterfrågad tjänst som man behöver kostnadstäckning för.

Naturligtvis ropar de inte ut denna information men å andra sidan så är de lika goda kålsupare alla bankerna, inklusive storbankerna som dessutom har valutapåslag och uttagsavgift i utlandet till skillnad från ica.
Citera
2015-03-12, 22:52
Medlem
Icabanken har ingen BankID/E-leg, vilket är jävligt dåligt, vet att dom har MobiltBankId.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in