2014-12-09, 08:42
Medlem
Tjena fb!
Som sagt det börjar med att Ratten skakar vid 100km/h sedan hela bilen några min efter. MEN det försvinner om jag gör ett stop vid sidan av vägen och väntar 2-3minuter i tomgång sen när jag åker igen så är det inga ljud och inga vibrationer.
Vad kan det vara? Tack på förhand
Citera
2014-12-09, 08:46
Medlem
Låter ju som obalans i däcken. Försvinner vibrationerna om du sänker eller ökar farten? Obalans i däcken brukar kännas vid ca: 50, 80 och 100 km/h (varierar ju självklart beroende på hur illa obalansen är, däckstorlek mm).
Citera
2014-12-09, 09:10
Medlem
Vibrationerna blir mindre när ja lättar på gasen men har ej testat och gasa i och med att det känns så obehaglig. Men ratten drar inte åt ngt håll när jag släpper ratten
Citera
2014-12-09, 09:57
Medlem
jajalbdps avatar
Som föregående talare sade, testa först med att balansera däcken.
När det är runt 100-strecket så brukar det vara vanligast.
Citera
2014-12-09, 10:43
Medlem
mm, kan testa senare idag så får vi se hur det blir men konstig att den försvinner efter ett stop. Om den var obalans så borde problemet återstå även efter stoppet
Citera
2014-12-09, 10:54
Moderator
Anliggande bromsar kombinerat med skeva skivor eller en trasig drivknut. Gissar på det andra faktiskt.
Citera
2014-12-09, 10:59
Medlem
rumpgass avatar
Svårt att säga vad det beror på men förutom det som föregående talare redan påpekat så kan det eventuellt också bero på utslitna motorkuddar, bara en tanke..
Citera
2014-12-09, 11:05
Medlem
intoxis avatar
Hade samma problem med en bil jag hade förr. Lämnade in på verkstad som sa att det kan bero på flera olika saker, de gjorde fyr-hjulinställning, balanserade om däcken, bytte bromsskivor (om de blivit snea) och bromsklossar, bytte till nya däck. Sedan bytte vi motorkuddar men inget hjälpte.
Verkstaden gjorde en carfax och fick se att bilen varit krockad av ägaren innan mig, så de var nog snett i hela framvagnen på den tyvärr!

EDIT dock märktes det bara av runt 100, 110 och 120, då var det mycket vibration i ratten. I lägre hastigheter var det nästan omärkbart (jag visste om det därför kände jag av det).
Senast redigerad av intoxi 2014-12-09 kl. 11:07.
Citera
2014-12-09, 11:10
Medlem
Ttoclaws avatar
Kan vara glapp i styrlederna. Lämna in bara!
Citera
2014-12-09, 11:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Anliggande bromsar kombinerat med skeva skivor eller en trasig drivknut. Gissar på det andra faktiskt.
Bromsarna var min tanke med. Fördelen med det felet är att felsökningen är rätt enkel. När det skakar ordentligt så stannar du, går ur bilen o trycker handflatan mot fälgen. Bränner du dig rejält så tog du mig på orden o får stå ditt egna kast.
Alternativet är att du känner efter, försiktigt.

Det som gör detta troligt beror på att du efter några minuter kan köra igen. Det tyder på värmeutveckling o när du väntar så svalnar bromsarna o skivan blir tunnare. Ett mkt vanligt problem med gamla bromsar i kombination av saltade vägar.
Citera
2014-12-09, 15:55
Medlem
A det kanske är sant angående bromsarna son föregående svaret. för att allt alla andra har sagt är ett fel som är kvar hela tiden men felet på min bil försvinner efter stoppet. Det gör den extra märkligt. Men tack snälla ni som delar eran erfarenhet här. Mycket tacksam
Citera
2014-12-10, 14:01
Medlem
FlamingoJenss avatar
Eller har du helt enkelt kört in i en trottoar kant och pajjat fälgen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto