2014-12-14, 12:12
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loha54
Ligger en batch curry sill och en lingonsill i kylen nu, liksom en apelsinsill med kanel från bloggen (http://skonasillar.blogspot.se/2012/...med-kanel.html) och väntar på att gosa till sig rejält. Blir det bra blir det kanske det jag bjuder på på julafton.
Jag är mycket nyfiken på apelsinsillen. Ser fram emot en rapport!
Citera
2014-12-14, 17:37
Medlem
Använder ni er av 5-min sill? Finns det några billigare alternativ till 5-min sill?
Citera
2014-12-14, 19:28
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Använder ni er av 5-min sill? Finns det några billigare alternativ till 5-min sill?
Till ett par sorter använder vi femminuterssill hemma, annars inläggningssill.
Ett alternativ tror jag är att ta inläggningssill eller saltsill och lägga in i en neutral ättikslag något dygn, och sen använda det som femminuterssill. Så har jag fått berättat för mig, har jag något minne av.
Citera
2014-12-17, 18:23
Medlem
Loha54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kring
Jag är mycket nyfiken på apelsinsillen. Ser fram emot en rapport!

Jo, den blev riktigt smarrig ska jag säga. Tyckte alla tre recepten blev ena höjdare jämfört med köpesill faktiskt.
Citera
2014-12-17, 19:11
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loha54
Jo, den blev riktigt smarrig ska jag säga. Tyckte alla tre recepten blev ena höjdare jämfört med köpesill faktiskt.
Kul att höra! Jag ska försöka pitcha apelsinsillen hemma en gång till i så fall
Citera
2014-12-21, 09:53
Medlem
Det är väl inga problem att göra curry- och baconsillen nu och låta den stå till jul?
Citera
2014-12-21, 10:21
Bannlyst
Vanilj och limesill är kanon! Har tyvärr inte recept för tillfället men ska fråga farsan då det är han som sitter på det.
Citera
2014-12-21, 10:51
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Det är väl inga problem att göra curry- och baconsillen nu och låta den stå till jul?
Det går nog bra tror jag! Vi brukar säga att sillen håller sig en vecka efter att den är gjord (sill med såsbas på majonnäs/crème fraîche/gräddfil).
Citera
2014-12-21, 12:28
Medlem
MeanMEs avatar
LOL

Alla dessa varianter.
Jag kan äta vanlig löksill och senapssill tills det rinner ut genom örona på mig.
Blir inga andra varianter till jul.
Citera
2014-12-21, 13:13
Medlem
Bylines avatar
Min nuvarande favorit på Abbas 5-minuters sill är RÖDLÖKSSILL:
En förpackning sill. 1 liten burk creme fraiche, i hel skivad rödlök, nymalen svartpeppar, ev en ekologisk citron.
Låt snabbsillen rinna av. Klipp eller skär ner den i lagom bitar i en skål.
Blanda ner CF och den skivade rödlöken, samt ta några rejäla tag med pepparkvarnen.
Salt behövs oftast inte eller mycket lite av då sillen är väldigt salt.
Valfritt är några droppar citronsaft och ett par riv citroncest.
Citera
2014-12-27, 11:25
Medlem
Tack för sillrecepten kring, senapsillen var den godaste jag smakat!
Citera
2014-12-28, 00:14
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Någon mer som hatar sill som är i sky? Ska vara i krämig sås typ currysill, senaspsill, lingonsill mm.
Edit: Åt någon ligonsill nu som var gräddfilsbaserad och med färska lingon i. Fyfaaaaan vad god den var!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in