Fundersam på detta också då polisen stoppade mig i bilen och beslöt att jag skulle med och lämna urin- och blodprov. Fick positivt på urin och nu har blodanalysen kommit tillbaka. Det påvisade 0,0004 mikrogram vilket är löjligt lite. De hade dessutom i rapporten ljugit (vilket verkar vanligt bland poliser) att jag hade blanka ögon, blodsprängda ögonvitor etc vilket inte alls stämmer. Polisen gjorde till och med ett ögontest på mig (vilket heller inte nämns i förundersökningen) där jag klarade testet och polisen sa att jag inte verkar påverkad, han påpekade även detta för den andre polisen som stod upptagen med min vän. Sedan ändrar han sig 5 minuter senare och delger mig först då att jag plötsligt är misstänkt för drograttfylleri, jag sa till honom att han nyss gjorde ögontest på mig och sa att jag inte uppträdde påverkat. Då sa han att hans kollega tyckte att jag uppträdde nervöst och påverkat, han var ju inte ens närvarande. Kan man ens uppvisa sådana symptom på den lilla mängden? Mycket som känns konstigt i det här måste jag säga, sättet de stoppade mig på etc.
Citat:
Läsförståelsen var tydligen inte så bra, han har inte haft någon narkotika på sig utan endast ertappats med det i blodet (Analysbeskedet visade att H.L. hade en koncentration av 0,17 mikrogram tetrahydrocannabinolsyra (THC) per ml i sin urin.). Det är dock så att prejudikat säger att innehav i direkt anslutning till konsumtionen är att räkna som innehav i narkotikalagstiftningens hänseende i de flesta fall (det finns något undantag).
Om du ertappas och pissar positivt så är beviset för narkotikabrott uppfyllt. Därefter får man då ta och titta på ev. invändningar och i majoriteten av alla fall så kommer dessa helt enkelt lämnas utan avseende eftersom det är uppenbara efterhandskonstruktioner. Observera dock att åklagaren självklart kan lägga fram en utredning som talar emot ev. invändning. Ett ex. som många försöker använda är att man fått i sig det av misstag och i de flesta fall blir det fällande dom, det finns dock fall där den åtalade visar på något som styrker detta och då kan man gå fri (druckit ur flaska/burk innehållande amfetamin och den som lagt amfetaminet där i vittnar till den åtalades fördel (observera dock att i de fallen åker den som lagt det där dit).
Det är fullkomligt tillräckligt, se ovanstående prejudikat.
Då gäller det att ha en bra historia, saknar man en sådan så kommer man att åka dit.
Det kommer beror på hur trovärdig invändningen är.
Om du ertappas och pissar positivt så är beviset för narkotikabrott uppfyllt. Därefter får man då ta och titta på ev. invändningar och i majoriteten av alla fall så kommer dessa helt enkelt lämnas utan avseende eftersom det är uppenbara efterhandskonstruktioner. Observera dock att åklagaren självklart kan lägga fram en utredning som talar emot ev. invändning. Ett ex. som många försöker använda är att man fått i sig det av misstag och i de flesta fall blir det fällande dom, det finns dock fall där den åtalade visar på något som styrker detta och då kan man gå fri (druckit ur flaska/burk innehållande amfetamin och den som lagt amfetaminet där i vittnar till den åtalades fördel (observera dock att i de fallen åker den som lagt det där dit).
Det är fullkomligt tillräckligt, se ovanstående prejudikat.
Då gäller det att ha en bra historia, saknar man en sådan så kommer man att åka dit.
Det kommer beror på hur trovärdig invändningen är.