• 1
  • 2
2014-12-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warren-chezwick
Oj, vilket engagemang, jag tackar.
Det är en stationär dator från 2007, Acer Aspire M5100
Amd Athlon 64x2 Dual core processor 5600 ,Nvidia Geforce 8600GT, 4gb ram. 32bits vista följde med.
Detta är bara en "extra dator" som används för enklare spel och youtube.
Att jag behöver rensa rubbet för att installera ett 64 bit är ok för mig, men jag vill försäkra mig om att det går först innan jag lägger tid på det.
Tack för alla svar!
Ja, den klarar 64-bitars operativsystem. Lubuntu är perfekt för en äldre dator.
Citera
2014-12-07, 20:00
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, den klarar 64-bitars operativsystem. Lubuntu är perfekt för en äldre dator.
Han vill spela spel och då är Lubuntu kört.
Citera
2014-12-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Han vill spela spel och då är Lubuntu kört.
Kört? Nja, det står "enklare spel" och det mesta kan man få att funka genom PlayOnLinux/Wine. Fast det kanske blir för krångligt, vad vet jag. Det är i alla fall gratis med Lubuntu, och datorns prestanda kommer till sin rätt. Tips: Google Chrome finns som 64-bitarsversion med senaste flash inbyggt. Apropå YouTube och andra videosajter som kör flash. YT kör mest html5 numera, men ändå.
Citera
2014-12-09, 10:25
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Tusen tack för alla era svar och engagemang!, det uppskattas verkligen.
Citera
2014-12-09, 10:27
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Lubuntu får jag nog tänka lite på, jag blev tipsad om just det av en kollega på jobbet och det var inte så krångligt som många vill påskina, men det är ju såklart högst inviduellt.
Citera
2014-12-09, 13:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Acer Aspire M5100 tycker jag mej känna igen!
Och den skulle jag installera t.ex. Windows 7 (pro) på och byta ut TV-kortet till ett nyare TV-kort och sedan köra den med Media Center. (som för övrig bör finnas i Vista!)

Koppla den till TVn (Spela in tv-.program, se streamade filmer) och till stereon (Streamad musik)och via Windows: Hemgrupp för att dela filmer, foton, musik och givetvis inspelade program osv. till alla andra datorer hemma.

Men det är ju lilla jag det...

PS! Hemgrupp:
"En hemgrupp är en grupp datorer i ett hemnätverk som kan dela filer och skrivare. En hemgrupp gör det lättare att dela. Du kan dela bilder, musik, filmer, dokument och skrivare med andra i hemgruppen. När du har skapat eller anslutit till en hemgrupp väljer du de bibliotek (t.ex. DELADE bilder eller DELADE dokument) som du vill dela. Du kan förhindra att vissa filer eller mappar delas och du kan lägga till fler bibliotek senare. " (De delade mapparna hittar ni under C:\användare\Delat)
Hemgrupp är något som ALLA med flera datorer hemma bör använda! DS!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-12-09 kl. 13:27.
Citera
2014-12-11, 19:24
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Acer Aspire M5100 tycker jag mej känna igen!
Och den skulle jag installera t.ex. Windows 7 (pro) på och byta ut TV-kortet till ett nyare TV-kort och sedan köra den med Media Center. (som för övrig bör finnas i Vista!)

Koppla den till TVn (Spela in tv-.program, se streamade filmer) och till stereon (Streamad musik)och via Windows: Hemgrupp för att dela filmer, foton, musik och givetvis inspelade program osv. till alla andra datorer hemma.

Men det är ju lilla jag det...

PS! Hemgrupp:
"En hemgrupp är en grupp datorer i ett hemnätverk som kan dela filer och skrivare. En hemgrupp gör det lättare att dela. Du kan dela bilder, musik, filmer, dokument och skrivare med andra i hemgruppen. När du har skapat eller anslutit till en hemgrupp väljer du de bibliotek (t.ex. DELADE bilder eller DELADE dokument) som du vill dela. Du kan förhindra att vissa filer eller mappar delas och du kan lägga till fler bibliotek senare. " (De delade mapparna hittar ni under C:\användare\Delat)
Hemgrupp är något som ALLA med flera datorer hemma bör använda! DS!

Tack! Jodå, jag känner till både hemgrupp och mediacenter funktionen, och jag har också funderat i dessa banor, men tyvärr så blir fläkten för högljudd efter en halvtimme/timme, inte jätteirriterande, men kanske tillräckligt när man kollar film.
Men jag tackar för tipset !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in