2014-12-06, 23:58
Medlem
Jag hade tänkt köpa en hålskiva till köttkvarnen för att ha när det skall malas köttfärs till burgare, men vilken grovlek skall man ha?
Citera
2014-12-07, 07:40
Medlem
manodepressivs avatar
Åtta millimeter gillar jag bäst.
Citera
2014-12-07, 10:27
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Det är en smaksak beroende på hur tjocka puckar du vill ha, själv föredrar jag medium tjocka så jag använder oftast mellanskivan på 4,5 mm
Citera
2014-12-07, 15:53
Medlem
CygneRouges avatar
Hänger mycket på vilken styckdetalj du kör, finare kött = grövre skiva.

Sen påverkar även varvtalet hastigheten på kniven.
Citera
2014-12-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Hänger mycket på vilken styckdetalj du kör, finare kött = grövre skiva.

Sen påverkar även varvtalet hastigheten på kniven.

Jo, att varvtalet har inverkan kan jag förstå, men hur i all världen skall man veta vilket varvtal maskinen jobbar på?
Det är i alla fall en Electrolux Assistent och för det mesta har jag sett att det talas om högrev till burgare. Självfallet kan man använda styckningsdetaljer som är lämpliga att steka som de är, men känner inte för att mala ner sådant kött, högrev blir bra!
Så för tydlighets skull, jag har en Electrolux Assistent och skall mala högrev till burgarfärs, vilken grovlek på hålsbanan?
Citera
2014-12-09, 21:22
Medlem
CygneRouges avatar
Jag har steglös hastighetsinställning på Kenwooden. Lägsta möjliga fart på 4,5mm-skiva eller halvfart med 8mm-skiva fungerar utmärkt till burgare.

Får man inte så gott som alltid en uppsättning (3, typiskt 3, 4.5 resp. 8 mm) skivor med till köttkvarnen? Då är det bara att prova sig fram.
Citera
2014-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag har steglös hastighetsinställning på Kenwooden. Lägsta möjliga fart på 4,5mm-skiva eller halvfart med 8mm-skiva fungerar utmärkt till burgare.

Får man inte så gott som alltid en uppsättning (3, typiskt 3, 4.5 resp. 8 mm) skivor med till köttkvarnen? Då är det bara att prova sig fram.

Jag fick med en skiva till kvarnen och jag har aldrig fördjupat mig i vilken grovlek det är på den, får väl prova med några borr och se vilket som "passar bäst" ;-) , tycker det verkar vara lite små hål, kanske 3,5 - 4,5 mm. Blir lite dyrt att hålla på och prova sig fram, har för mig att en skiva gick på 2-300:-/styck
Citera
2014-12-09, 23:05
Medlem
Du kan lätt göra en egen hålskiva, tillverkade en 9 mm skiva för korvtillverkning

använde skrot så kostnaden blev 0 kr ; http://imgur.com/AkA4vkC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in