Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsprutan
Jodå... allt går. Men, det kan vara bra att den intresserade är medveten om att det är en hel del pyssel för att få en "bygel" att funka, både vad gäller själva vapnet och ammunitionen.
Och är man inte beredd på det, så kanske man skall överväga en annan typ av vapen?
Jag är helt övertygad om at det går att handladda 45-70 till lägre pris än att köpa .308.
Kan själv ladda 8x68S, 9,3x74R o .260 Rem, billigare än fabriks .308.... å andra sidan är hemgjord .308 också billigare än motsvarande från butik...

Å 3:e sidan är kronplugg i 7,62 och 6,5 jävligt mkt billigare än att ladda själv...
Att min .308 (standard Sako 85 utan bäddning) skjuter <30mm på 100 meter med kronplugg underlättar ju dock. Dessvärre börjar det bli svårt att få loss dem från hemvärnet
-Edit-
F.ö. stämmer prisuppgiften på .308 ganska väl. 350:- för ett 50-pack Podium på Interjakt (S&B) resp. strax under 500 för Norma jaktmatch.
Podium funkar på älgbana (men vare sig bättre eller sämre än kronplugg). Norma JM skjuter <20mm 100m/<snusdosa på 300 meter (under förutsättning att jag sköter mig).
Slightly OT men det känns som en skapligt laidback tråd, och jag tror TS har behållning av diskursen.