Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-06, 15:58
  #1
Medlem
Hoggs avatar
Jag vet att Max Weber gjorde en distinktion mellan instrumentellt förnuft, "målrationalitet", och värderationalitet men jag förstår inte riktigt skillnaden.

Att ha vissa värden är väl också ett sorts mål, eller?
Citera
2014-12-11, 18:17
  #2
Medlem
Hoggs avatar
Flyter inte dessa "rationaliteter" samman? Vad är det som gör att målrationalitet och värderationalitet kan hållas isär?
Citera
2014-12-11, 18:50
  #3
Medlem
Carobnjaks avatar
Har du ingen bok att läsa ur?

Det ser ut som att du tar en kurs på universitetet. Eller?
Citera
2014-12-12, 01:55
  #4
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogg
Flyter inte dessa "rationaliteter" samman? Vad är det som gör att målrationalitet och värderationalitet kan hållas isär?
Värderationalitet syftar på ett speciellt standardmål, att höja värdet, medan målrationalitet kan syfta mot mål vilka t.o.m. kan motverka värderationalitet.
Citera
2015-01-18, 20:22
  #5
Medlem
Desert Islands avatar
Målrationalitet är att arbeta för att få lön. Värderationalitet är att arbeta för "att göra rätt för sig".
Citera
2015-02-15, 01:15
  #6
Medlem
Hoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island
Målrationalitet är att arbeta för att få lön. Värderationalitet är att arbeta för "att göra rätt för sig".

Jo, att målrationalitet handlar om att uppfylla ett "externt" mål som att, till exempel, få en lön förstår jag. Men jag förstår bara inte varför "att göra rätt för sig" inte skulle kunna vara ett exempel av målrationalitet.

Hederskulturer, som jag förstår det, sägs vara värderationella på så vis att de har vissa värden (ens heder) som står över ens, till exempel, målrationalitet som att vara fri och inte hamna i finkan. Således är det mer (värde)rationellt att slänga systern ut från balkongen om hon brutit mot hedern fastän man riskerar fängelse. Men varför kan inte ett värde vara ett mål i sig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback