2014-12-06, 07:48
Medlem
Ända sedan jag var liten har det varit tradition att vi käkar lutfisk hos min mormor mitt på dagen på julafton (senare till Kalle Anka blir det godis och efter alla julklappar ett enormt och väldigt traditionellt julbord med skinka, sill, lax, röd- grön- och brunkål, chaukterier, ost, janssons, omelett och en jävla massa annat).

Nu pallar inte mormor längre och det har fallit på mig (oss) att stå får lunchen på julafton.

Min tanke är att jag vill göra något med en traditionell "bas", men med en modern "twist".
Det ska inte vara helt överdjävligt att slänga ihop på julaftonsförmiddagen, alternativt något som går att förbereda dagen (eller några dagar) innan.
Jag gillar lutfisk, men vill helst undvika det av "konkurrensskäl" och att försöka konkurrera med morsans julbord är bara att glömma.

Tips och idéer? När har ni blivit positivt överraskade eller matmässigt nyförälskade i juletid?
Citera
2014-12-06, 08:38
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Jag tycker det är trevligt när man tar lite klassiska julråvaror och gör lite vanligt schysst käk.

Satt och finulade på en julmiddag med lite smaker som jag gillar.
Så ett tips som jag höll på med var att man gör en ljummen vitkålsallad med kokta rödbetor, rödlök och sen lite kryddor och örter man gillar jag hade koriander, olivolja och limesaft/zest.

Till det gjorde jag en tunn vittvinsås som jag mixade till skum och hade i botten på tallriken salladen i mitten och på toppen kan man ta något man gillar som är juligt, jag hade grillad skinka men det går lika bra med fisk eller så...
Citera
2014-12-06, 08:53
Medlem
speeeds avatar
Inget nyskapande direkt men jag har med framgång serverat pocherad torskrygg med äggsås och kokt potatis och till detta serverat brysselkål samt julvört.
Citera
2014-12-06, 09:55
Medlem
skippers avatar
Skaldjurslasagne:

- det knyter an till fisktemat din familj har
- Ingen har hunnit tröttna på det i december
- Lätt att förbereda
- Enkelt att göra till många
Citera
2014-12-06, 16:17
Medlem
MeanMEs avatar
Hade kört på en mustig köttsoppa med klimp.
Är inte för mäktigt så man inte orkar någon julmat men det är gott och man blir mätt av det.
Citera
2014-12-06, 20:39
Medlem
zepofans avatar
En lätt pervers idé jag funderat på är att göra en julpizza. Köttbullar, prinskorv, lite Jansson, revben, skinka, julkorv osv. Sen toppar man upp med lite sill, kokt ägg, rödbetssallad och rödkål.
Merry Fuckin' Christmas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in