2014-12-05, 23:35
Medlem
rafs avatar
Hejsan ! Jag har nu äntligen tagit mig i kragen och sök hjälp för ett problem som håller på å förstöra mitt liv, ja det handlar om en så "trivial" grej som psykisk impotens, alltså att jag blir så stressad at kompisen inte vill jobba när han ska. Så nu ska jag träffa en KBT terapeut , är det någon som har erfarenhet av detta och fått önskat resultat ?
Citera
2014-12-06, 00:31
Medlem
Går för närvarande en KBT-behandling där exponering är en stor del av processen, har svårt att se hur de bygger upp det för dig eftersom jag inte har samma problem men de psykologer jag har är verkligen super.
De dömer inte och är väldigt duktiga på att få en att tänka i andra banor som man omedvetet undviker annars, kan inte säga mycket mer än att det inte finns något att oroa sig för!
Citera
2014-12-06, 00:43
Medlem
PyramidTes avatar
De flesta, oftast kvinnor, är väldigt hjälpsamma och hjälper dig efter de behov du har. Ingen kommer att tvinga dig att göra någonting så länge du vill det själv!
Citera
2014-12-06, 00:51
Medlem
rafs avatar
Nja jag har bett om att få träffa en man iaf. Men jag har ett problem och det är att jag just nu inte har någon partner? Men det är en del av problematiken, att jag inte vågar närma mig tjejer , så det kanske går att snacka om det också ?
Citera
2014-12-06, 01:05
Medlem
Ja det blir ju ett tillbakadragande, de kommer säkert ta upp säkerhetsbetéenden och du kommer förmodligen få utöva jobbiga handlingar för att komma över dessa "fobier". Personligen skulle jag vilja prata med en tjej oavsett problemet men det är väl olika för alla
Citera
2014-12-06, 01:15
Medlem
rafs avatar
Haha jasså, varför skulle du vilja göra det? Skönt med era uppmuntrande ord, ja jag har ju inget å förlora direkt har haft de såhär i nio år nu...
Citera
2014-12-06, 01:56
Medlem
Ja vill du verkligen bli av med undvikandet av tjejer så måste du börja någonstans, vill du i framtiden hitta modet att berätta detta för en framtida tjej som du faktiskt är intim med kanske det kan kännas skönt att ha en kvinnlig psykolog eftersom att denne pratat om ditt problem utan att något hemskt hänt, självklart kommer det vara jobbigt i början men hela poängen med KBT är att utsätta sig för jobbiga saker som man i huvudet byggt upp till en omöjlighet.

Min exponering blev otroligt mycket svårare i början tack vare att det var en tjej bara några år äldre än mig själv, men bara för att jag kan prata med henne normalt har det släppt extremt mycket! Sen att jag blivit lite småkär i henne är en annan sak men jag antar att det är naturligt

Ta inte allt jag säger för bokstavligt, kanske är olika för olika problem men såvitt jag ser det leder ångest och dålig självkänsla till isolation och värre ångest och självkänsla, du kanske kan börja att bryta den onda cirkeln med en kvinnlig psykolog?
Senast redigerad av chuckmatt 2014-12-06 kl. 02:03.
Citera
2014-12-06, 06:59
Medlem
KBT behandling, som är kognitiv omstrukturering då man gör patienten medveten om sina kognitiva förvrängningar och hjälper pat att ändra dem, skulle inte problemen lösas från roten. I en KBT ska pat uppfatta givna situationer utifrån ett större antal aspekter och kunna placera händelser i andra sammanhang. Målet är att en form av immunisering mot negativa förklaringsstilar ska uppkomma. KBT behandling är negativt och fungerar inte. Det är mycket vanligt att ätstörda personer går en KBT behandling men faller tillbaka i samma mönster efter ett tag eftersom behandlingen bara fokuserar på vad som är nu och inte går till roten med problemet.

kopierade från ett psykologi arbete jag skrivit för npgra år sen. Håller fortfarande vid det då jag själv gått KBT och vet hur dåligt det är för människor som behöver vara äkta mot sig själva
Citera
2014-12-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxofvodka
KBT behandling, som är kognitiv omstrukturering då man gör patienten medveten om sina kognitiva förvrängningar och hjälper pat att ändra dem, skulle inte problemen lösas från roten. I en KBT ska pat uppfatta givna situationer utifrån ett större antal aspekter och kunna placera händelser i andra sammanhang. Målet är att en form av immunisering mot negativa förklaringsstilar ska uppkomma. KBT behandling är negativt och fungerar inte. Det är mycket vanligt att ätstörda personer går en KBT behandling men faller tillbaka i samma mönster efter ett tag eftersom behandlingen bara fokuserar på vad som är nu och inte går till roten med problemet.

kopierade från ett psykologi arbete jag skrivit för npgra år sen. Håller fortfarande vid det då jag själv gått KBT och vet hur dåligt det är för människor som behöver vara äkta mot sig själva

Hur vet du att ett problem måste ha en rot överhuvud taget? En psykisk störning kan framkomma av ett upprepat beteende eller en ändring av miljö eller omständigheter och KBT går ut på att vara äkta mot sig själv som man tidigare inte varit. Sen behövs självklart en egen vilja och ansvar om man vill komma vidare med det , men KBT är kanske inte för alla.
Senast redigerad av chuckmatt 2014-12-07 kl. 19:19.
Citera
2014-12-07, 21:33
Medlem
rafs avatar
Jag har KBT som tillval i skolan nu och tycker att jag får ut väldigt mycket av de. Frågan är hur relevant det är att gå till botten med sitt problem om man vill framåt , iaf när det gäller min problembild, sen förstår jag givetvis att det varierar beroende på problem. men jag tycker det är värt en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in