Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Det är väl knappast svårt? Titta på stjärnhimlen och inse hur små och bräckliga vi är. Titta på en kyrkogård och inse att där ligger före detta levande och ruttnar. Gå till ett sjukhus och se bräckliga människor som är skadade, sjuka och döende. Besök ett ålderdomshem för att se gamla, svaga människor.
Det viktiga är förstås att inte distansera sig från vare sig gamlingar, sjuka eller döda utan att istället identifiera sig med dessa helt och hållet och inse att "snart är detta jag".
Det fetade tror jag nog väldigt mycket på. Att faktiskt se väldigt gamla människor som knappt kan ta hand om sig själva, borde kännas tillräckligt verkligt för att man ska ta det till sig mer än ord. Att se upp på stjärnorna eller besöka en kyrkogård känns värdelöst, iaf för mig, för jag skulle aldrig dra den kopplingen. Jag känner mig obetydlig när jag ser upp mot stjärnorna ja, jag är medveten om jag kommer att dö när jag besöker en kyrkogård, men det känns nog fortfarande på en ytlig nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grishka
Jag blev av med den känslan redan när jag var 18-20 och det var inte speciellt kul, det tog ett tag innan jag kom att acceptera det. Anledningen till att jag blev av med den var att jag ensam flyttade utomlands och var nära att stryka med ett flertal gånger (undvek t.ex. ett terrorattentat med nöd och näppe). Det har dock lett till det bättre, jag är idag extremt reaktiv och tvekar inte inför beslut eftersom jag vet att jag tyvärr en dag kommer att dö. Jag är en extremt händelserik person som det konstant händer mycket omkring, nästan för mycket enligt vissa. Om det har lett till något negativt så är det att jag inte längre firar mina födelsedagar, känns som en klocka som tickar ner.
Var dock försiktig med vad du önskar, när illusionen krossas så känns det lite som att hela din värld faller samman för en stund (1000 slag i magen samtidigt) ...
Säker på att det inte var just traumat du upplevde som negativt, och inte nödvändigtvis just insikten i sig? Visst båda lär ha en stark korrelation eftersom folk som upplevt terrordåd, krig osv lär ha en djup medvetenhet om sin dödlighet, men tror det inte krävs för att utveckla en djupare medvetenhet om sin egen dödlighet.