2014-12-05, 19:28
Medlem
Iloveludas avatar
Finns något sådant? Jag flyttar min bärbara mellan skrivbordet och sängen varje dag. På skrivbordet vill jag att skärmen skall vara på en stund. När jag skall sova att den slocknar direkt. Som jag gör nu att gå via kontrollpanelen och ändra stänga av skärm mellan 30 min och en min varje dag är omständigt. Varför i helvete sätter inte tillverkarna en strömbrytare på skärmen separat för?
Citera
2014-12-05, 19:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Finns något sådant? Jag flyttar min bärbara mellan skrivbordet och sängen varje dag. På skrivbordet vill jag att skärmen skall vara på en stund. När jag skall sova att den slocknar direkt. Som jag gör nu att gå via kontrollpanelen och ändra stänga av skärm mellan 30 min och en min varje dag är omständigt. Varför i helvete sätter inte tillverkarna en strömbrytare på skärmen separat för?

Skapa en power plan för varje användningstyp (i mitt exempel "ena namnet" och "andra namnet". Sen växlar man lätt mellan dem med ett powershellscript eller liknande.

Skript1:

$p = Get-CimInstance -Name root\cimv2\power -Class win32_PowerPlan -Filter "ElementName = 'Ena namnet'"
Invoke-CimMethod -InputObject $p -MethodName Activate

Skript2:

$p = Get-CimInstance -Name root\cimv2\power -Class win32_PowerPlan -Filter "ElementName = 'Andra namnet'"

Klart!

(eller gör ett skript som växlar mellan dem. Inte mycket svårare det)
Citera
2014-12-06, 05:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Skapa en power plan för varje användningstyp (i mitt exempel "ena namnet" och "andra namnet". Sen växlar man lätt mellan dem med ett powershellscript eller liknande.

Skript1:

$p = Get-CimInstance -Name root\cimv2\power -Class win32_PowerPlan -Filter "ElementName = 'Ena namnet'"

Skript2:

$p = Get-CimInstance -Name root\cimv2\power -Class win32_PowerPlan -Filter "ElementName = 'Andra namnet'"

Klart!

(eller gör ett skript som växlar mellan dem. Inte mycket svårare det)
Du skulle inte kunna förklara lite nogrannare? Hur installerar man/ Kör ett script?
Detta ligger en bit över mina data kunskaper men vill gärna lära mig
Citera
2014-12-08, 08:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är det endast bildskärmen som ska släckas efter en stund? Eller avser det hela datorn och man sätter en tidsbegränsning?
Citera
2014-12-08, 16:09
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är det endast bildskärmen som ska släckas efter en stund? Eller avser det hela datorn och man sätter en tidsbegränsning?
Det är bara skärmen. En lysande skärm 2 dm från huvudet när man skall sova är inte trevligt. Ibland så laddar man ju ner något mm och då får ju datorn stå på.
Citera
2014-12-10, 00:31
Medlem
epost72s avatar
Ändra i inställningarna för vad som ska hända när du stänger locket.
Ändra där till "gör ingenting" så är det ju bara att stänga locket.
Citera
2014-12-10, 19:27
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ändra i inställningarna för vad som ska hända när du stänger locket.
Ändra där till "gör ingenting" så är det ju bara att stänga locket.
Det var ju faktiskt en bra lösning i brist på annat.
Jag kör på det tills vidare.
Kan dock ändå inte begripa varför det inte finns en knapp för att endast släcka ner skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in