Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-05, 15:29
  #1
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Legaliseringsguiden har nu ett nytt kapitel i form av en genomgående granskning av argument och fakta som förmedlas av "experterna" Fred Nyberg och Kai Knudsen.

Läs kapitlet här: http://wiki.magiskamolekyler.org/Ton...espr%C3%A5kare

Båda förekommer ofta i den narkotikapolitiska debatten, dels med egna debattartiklar och dels som experter när artiklar eller tv-program rapporterar om droger, främst cannabis och nu senast Spice.

Jag vill gärna ha synpunkter, kommentarer och tips på andra artiklar/videoklipp etc. som kan vara intressanta att inkludera. Hjälp till att göra legaliseringsguiden ännu bättre!


På Söndag kommer Fred Nyberg medverka i en ny debatt i kulturhuset (läs mera). Jag sätter en slant på att vi kommer få höra argumenten "vi vet mycket mera nu än innan", "cannabisrökare får lägre iq" samt "cannabisen är starkare nu än på 1970-talet och därmed farligare". Vad tror ni?
Citera
2014-12-08, 22:37
  #2
Medlem
Mollips avatar
Bra att du tagit tempen på dom två personer som synts mest i media.När svamlet sammanställs sviktar förtroendet ännu mer.

Det som är mest bekymrande med den här sortens vetenskapsmän är att dom inte har distans till sina ämnen och inte vill se objektivt på information, det gör att dom bara vill prata om forskning som passar deras åsikter som dom redan har etablerat.Dessutom är dom inte främmande för att hitta på helt egna slutsatser som dom tycker kan passa in.

Sådana här kan få hålla på och ta plats eftersom dom har dom 'rätta åsikterna' och samhället bestämt att det ska råda konsensus.Vill verkligen samhället också att information ska vara fördummande?
Citera
2014-12-09, 01:09
  #3
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkkorven!
Legaliseringsguiden har nu ett nytt kapitel i form av en genomgående granskning av argument och fakta som förmedlas av "experterna" Fred Nyberg och Kai Knudsen.

Läs kapitlet här: http://wiki.magiskamolekyler.org/Ton...espr%C3%A5kare

Båda förekommer ofta i den narkotikapolitiska debatten, dels med egna debattartiklar och dels som experter när artiklar eller tv-program rapporterar om droger, främst cannabis och nu senast Spice.

Jag vill gärna ha synpunkter, kommentarer och tips på andra artiklar/videoklipp etc. som kan vara intressanta att inkludera. Hjälp till att göra legaliseringsguiden ännu bättre!


På Söndag kommer Fred Nyberg medverka i en ny debatt i kulturhuset (läs mera). Jag sätter en slant på att vi kommer få höra argumenten "vi vet mycket mera nu än innan", "cannabisrökare får lägre iq" samt "cannabisen är starkare nu än på 1970-talet och därmed farligare". Vad tror ni?
De brukar ofta använda Dunedin studien här, undrar om han är så dum också.
Brukar bli en diskussionsdödare, när man informerar dom vad de säger om såna som har sin debut <18år.
Och att det inte går längre påvisa denna IQ-påverkan längre.

Edit:
En sak jag som är väldigt konstig de säger är "Den kriminalitet som i dag livnär sig på illegal cannabis skulle tveklöst flytta över sin aktivitet på andra illegala hanteringar.".
Som att idag skulle det finnas en lukrativ olaglighet, som langarna struntar i att göra.
Bara för de idag säljer cannabis, är man verkligen så korkad att man tror på detta?
Denna tokighet kommer upp ibland, hos andra också.
Så han fått spridning på den Fred, då den dyker upp på tex familjeliv ibland.
Inte här så ofta.
__________________
Senast redigerad av klyban 2014-12-09 kl. 01:14.
Citera
2014-12-09, 18:44
  #4
Medlem
Knarkkorven!s avatar
Tack molip. Min tanke är också att en samling med dessa "expertuttalanden" skall visa en klarare bild av hur det står till med faktainnehållet. Det är ibland svårt för allmänheten att förstå att fina akademiska titlar inte är en garanti för avsaknaden av struntprat och propaganda. Snart kommer en googling att hjälpa till att bringa klarhet i detta.

klyban:
Citat:
De brukar ofta använda Dunedin studien här
Ja, han refererar till den vid minst ett par tillfällen. Som att det skulle vara den mest omfattande, senaste eller vetenskapligt mest fullvärdiga av alla IQ-studier som gjorts. Så är inte fallet. Han använder den för att den visar "rätt" sak.

Legaliseringsguiden reder ut IQ-debatten här och visar vad olika studier kommer fram till:
http://wiki.magiskamolekyler.org/Can...%C3%A4ttningar
__________________
Senast redigerad av Knarkkorven! 2014-12-09 kl. 18:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback