2005-09-17, 22:41
Medlem
M2ks avatar
Gick igenom mitt bibliotek häromdagen. Fann en av min ungdoms favoriter, 'Tre män i en båt' av Jerome K. Jerome ('Three Men In A Boat... to say nothing of the dog').

Satte mig ned och mindes mina skrattparoxysmer, och igenkännande av mellanmänskliga beteenden. Publicerad 1889, håller än idag. Hoppas jag är ursäktad om den är upplänkad tidigare, här är den i html-format, hursomhelst.
Rekommenderas uppriktigt.

http://www.forgottenfutures.com/game/boat/boat.htm
Citera
2005-09-18, 02:26
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Gick igenom mitt bibliotek häromdagen. Fann en av min ungdoms favoriter, 'Tre män i en båt' av Jerome K. Jerome ('Three Men In A Boat... to say nothing of the dog').

Satte mig ned och mindes mina skrattparoxysmer, och igenkännande av mellanmänskliga beteenden. Publicerad 1889, håller än idag. Hoppas jag är ursäktad om den är upplänkad tidigare, här är den i html-format, hursomhelst.

Måste stämma in i glädjesången. Det är en bok jag nästan älskat till döds. När jag känner mej deppig tar jag fram den och läser några kapitel och livet känns bättre.
Tyvärr är uppföljaren, Tre män på velociped, inte alls lika bra. Däremot kan jag rekomendera "Idle thougts of an idle fellow! för er som vill ha mer Jerome.
Intressant nog tillhörde han toppskiktet av engelska fäktare ett tag och var på tal som tränare av landslaget.
Citera
2005-09-18, 03:21
Medlem
NoTruces avatar
Skrev han inte typ en miljard böcker om "Tre män ..."?
Citera
2005-09-18, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Jag håller med. Jerome K Jeromes bok om de tre vännernas färd på Themsen läste jag första gången när jag var sjutton år och jag läste faktiskt om den nu i somras. Riktigt trevlig, minsann... Favoritavsnitten är nog historien om när Onkel Podger ska spika upp en tavla, när herrar J, Harris och George packar inför färden och sätter sig i smöret samt när J. faller ut i raseri över fotogens förmåga att sprida sig i båten. Jag gillar även bokens inledande hypokondriavsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Skrev han inte typ en miljard böcker om "Tre män ..."?
Nej, Jerome Klapka Jerome skrev Tre män i en båt, Tre män på velociped och sen en tredje bok som jag inte kommer på namnet på. I den åker man tåg igenom Europa.

Jag hittade förresten en länk för ett tag sedan som kanske kan vara av intresse...
http://www.jeromekjerome.com/

Här är förresten en bild på herrar J, George och Harris...
http://www.jeromekjerome.com/images/3men.jpg

// Roger P.
Citera
2005-09-18, 12:38
Medlem
Eremitens avatar
1899 gav Svithiods förlag ut Fyra man om en bok, med teckningar av Albert Engström. Vilken engelsk titel har den?
Citera
2012-04-09, 22:57
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Tänkte börja läsa denna. Jag hoppas att den har åldrats bra. Bör den läsas på engelska?
Senast redigerad av Gregor.Samsa 2012-04-09 kl. 23:03.
Citera
2012-04-09, 23:27
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
1899 gav Svithiods förlag ut Fyra man om en bok, med teckningar av Albert Engström. Vilken engelsk titel har den?
Novel Notes.
Citera
2012-04-10, 09:04
Medlem
SilverTips avatar
Jerome K. Jeromes självbiografi, My Life and Times, är också trivsam läsning.

Han hade egentligen tänkt ge boken titeln Confessions of a Fool:

"Alas! it had already been secured by a greater than myself, one August Strindberg, a young Swedish author. Aveling had met Strindberg and predicted great things of him. A German translation of the book had just been published".

Sedan nämner han att han många år sedan träffade den kvinnliga huvudpersonen i USA, men att hon inte ville prata om Strindberg. "It would have been interesting to have had her point of view."

Någon som vet om det kan stämma? Besökte Siri von Essen verkligen USA?
Om inte kan man ju förstå damens ovilja att gå närmare in på ämnet.
Citera
2012-05-03, 13:31
Medlem
Three men in a boat

Hej!
Jag behöver lite fakta om boken "Three men in a boat" - Jerome K. Jerome
Vet att det finns fakta på internet men behöver lite subjektiva åsikter och tankar om varför han skrev boken bland annat.
Så vad kan ha präglat honom till att skriva boken?
Typiska drag från författaren som återkommer i boken?

Tacksam för all hälp
Citera
2012-05-04, 19:18
Medlem
Både tre män i en båt oh idle thoughts är underbara böcker med fantastiska prov på Jeromes sanslösa humor.
Det är fantastiskt hur dessa böcker är så tidlösa. Man skrattar bokstavligen så att man får krampanfall och kvävs!

Hans andra böcker är inte alls lika kända och svåra att få tag på,
troligen för att de inte alls är lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in