Citat:
Ursprungligen postat av
gavlip
Har börjat med ASP.NET. Det fungerar annorlunda än tidigare webbteknologier som jag har sysslat med.
Ta detta som exempel. Jag gör en sida desfault.aspx och som jag har två textboxar på "textbox1" och "textbox2" och en knapp "button1". När jag trycker på knappen exekveras en funktion/metod via onClick som som gör t.ex. Textbox1.Text=Textbox2.Text.
I normala fall behöver man javascript till att göra liknande grejer. Hur kan något sådant ske? Vad är det som händer?

När du klickar på knappen sker ju ett anrop till servern, det skickas postdata där och då. knappen är en vanlig submit-knapp, det är iaf det som blir effekten av ett klick. Som vid all annan postning skickas submitknappen med i postanropet, men MS döljer detta faktum för dig och istället kapslar man in denna knapp i en servertagg, men eftersom knappen skickas med i anropet går det sedan att ta reda på vilken knapp som klickades i formuläret.
Kollar du på sidkooden ser du ju att det redan finns en formtagg där per default, så det är verkligen inget magiskt som sker.