2014-12-05, 01:09
Medlem
Jonblunds avatar
Att en apa inte är en person kan tyckas vara en ren truism, men det finns de som tycker annorlunda. De har nu fått en första rättslig prövning, som de givervis förlorade.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa...eter-for-apor/
Citera
2014-12-05, 02:14
Medlem
Lämplig bild till artikeln, måste jag säga. Det ser verkligen ut som en person som är instängd mot sin vilja!
Citera
2014-12-05, 02:19
Medlem
Drinkycrows avatar
Det är väl bra att någon driver kampen. Oavsett så är ju den andra delen av kampen viktigare. Att få människorna att inse att de faktiskt är apor.
Citera
2014-12-06, 00:57
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Lämplig bild till artikeln, måste jag säga. Det ser verkligen ut som en person som är instängd mot sin vilja!
Men det är just det som Domaren påpekar: Det är inte en person det är en apa.
Citera
2014-12-06, 00:59
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Det är väl bra att någon driver kampen. Oavsett så är ju den andra delen av kampen viktigare. Att få människorna att inse att de faktiskt är apor.
Det torde vara få bildade människor som förnekar att vi är apor i betydelsen en i gruppen högre primater, men poängen är att endast homo sapiens sapiens har personstatus.
Citera
2014-12-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Men det är just det som Domaren påpekar: Det är inte en person det är en apa.

Jag fick en mycket sympatisk inställning till Tommy i vilket fall av bilden och artikeln, om det nu stämmer att han lever under olämpliga förhållanden, vilket ägaren förnekar.
Citera
2014-12-06, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag fick en mycket sympatisk inställning till Tommy i vilket fall av bilden och artikeln, om det nu stämmer att han lever under olämpliga förhållanden, vilket ägaren förnekar.

Empatisk, torde jag ha menat.
Citera
2014-12-06, 03:40
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Grundar sig i att vi inte kan relatera till en apas beteende och därmed känner vi inte ett nog stort medlidande för att behandla dom värdigt. Om du ser till det stora hela så har vi inte ens medlidandet till att behandla de flesta människor i vår värld väl. När vi lärt oss att ta hand om våran egen art, kanske vi kan börja arbeta på de övriga. Detta kommer dock aldrig ske då mänskligheten är fördärvad av en självcentrerad egoism som smittar från generation till generation genom uppfostran.
Citera
2015-05-12, 15:51
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Grundar sig i att vi inte kan relatera till en apas beteende och därmed känner vi inte ett nog stort medlidande för att behandla dom värdigt. Om du ser till det stora hela så har vi inte ens medlidandet till att behandla de flesta människor i vår värld väl. När vi lärt oss att ta hand om våran egen art, kanske vi kan börja arbeta på de övriga. Detta kommer dock aldrig ske då mänskligheten är fördärvad av en självcentrerad egoism som smittar från generation till generation genom uppfostran.

Varför måste det ena utesluta det andra? Vi kan behandla både människor och djur värdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in