2014-12-04, 23:15
Medlem
ForeverADrones avatar
Som många män gör nojjar jag av och till för mitt håravfall, det är inte kul att i ung ålder tappa sitt hår! Surfade runt lite och kom till min förvåning över en ny sorts behandling mot håravfall, och även ärftligt sådant. Läste på lite och måste säga att det verkar vettigt då de nämner den verkliga orsaken till ärftligt håravfall, DHT.

Länk för er att skåda denna eventuella mirakelkur:

http://www.nordichair.se/prp/

Så vad tror flashback? Är det något som funkar eller vad tror ni? Någon som kanske t om har gjort det eller känner någon som gjort det? Känns som man kan använda det som ett "vaccin" man uppdaterar och inte så hemskt dyrt. 10 000 några gånger per decennium för att inte bli flinskallig är ju lätt värt det i min mening.
Senast redigerad av ForeverADrone 2014-12-04 kl. 23:24.
Citera
2014-12-05, 01:04
Medlem
MADs avatar
Om själva hårsäcken är död finns det inget sätt att få håret att växa igen.
Förmodligen pengarna i sjön.
Citera
2014-12-05, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Jag anklagar dig inte för reklam, men det känns som ren reklam för deras "produkt". Hade du länkat till en studie i Nature eller liknande hade jag nog funderat på om det kanske stämmer. Nu är jag ju en gammal gubbe med ärftligt håravfall, men saken är den att man vill gärna tro att det fungerar. Själv blev jag mer och mer tunnhårig efter 35 någonting. Nu ger jag blanka fan i vilket och kör snaggat. Kanske lätt att säga om man är stadgad och har fru och barn?

Hur gammal är du?
Citera
2019-08-24, 17:01
Medlem
Jag använder Minoxidil en gång per dygn och äter normaldos/strax under normaldos av Finasteride och har väldigt bra resultat från dessa. Jag är inte särskilt tunnhårig, är tunn på kronan men inte så att det syns annat än på nära håll eller under ljus. Har för mycket hår för att kunna göra en lyckad transplantation. Har dokumenterat min process med Minoxidil och Finasteride med foton under flera månaders tid.

Nu har jag testat två PRP-behandlingar i utvärderingssyfte. Hade en tredje inbokad men bokade av eftersom jag inte uppnått resultat alls med de två första. Jag gjorde mina behandlingar hos Akacia. De är väldigt trevliga och professionella och använder, såvitt jag förstått, den högsta graden av blodplättar efter centrifugering.

Jag borde vara ett utmärkt exempel på någon som får bra resultat av PRP-behandling. Jag fick inget resultat och jag tror att det beror på att metoden faktiskt inte fungerar. Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att PRP fungerar på androgen alopecia. Man säger att det ska komma vetenskaplig evidens för att det fungerar men jag tvekar på att det kommer att komma.

Min upplevelse:

Första gången så kände jag inget särskilt efter behandlingen, vilken gjordes av sjuksköterskan (eller undersköterska). Jag fick dock en svullnad/böld på örat timmen efter behandlingen. Andra gången så gjordes behandlingen av läkare, då kändes jag en viss värme i skalpen under timmarna efter behandlingen.

Finns inte så mycket att säga. Jag upplevde ingen skillnad i hårmängd, kvalitet eller annat. För oss som har tunnhårighet så gäller fortfarande bevisade metoder som Minoxidil, Finasteride och hårtransplantation
Citera
2019-08-24, 17:04
Bannlyst
Bäst är att helt sluta med sexuell aktivitet.
Förutom när du ska skaffa barn såklart.
Citera
2020-07-09, 14:46
Medlem
Tjeena!
Undrar om ni har testa prp behandlingar mot håravfall och om ni är nöjda med det?
Också undrar om det om en sak till. Där jag gjorde mina prp behandlingar separera aldrig prp och ppp från varandra vid behandlingen. Underar om det kmr att ha sämre effekt på grund av det?
På youtube ser jag att de först tar de bort röda och vita blodceller sen separerar de Platelet-rich plasma från Platelet-poor plasma....
Citera
2020-08-04, 08:28
Medlem
Hejsan..
Jag har gjort prp-behandling 8 gånger, till ingen nytta alls, först på en klinik 4 gånger, men då de var hiskeligt dyra o det inte verka hjälpa, så bytte jag klinik då de annonserat om att deras tillägg hjälpte om man provat vanlig prp utan resultat, blev inget resultat där heller..

Gjorde alla behandlingar utan bedövning, så himla ont gör det inte, vi upplever nog olika..
Men tyvärr bortkastade pengar..😞
Citera
2023-10-23, 18:05
Medlem
Ingen med nya erfarenheter och tips klinik i Stockholm? Den där nordic-skiten känns ju aningen skum.
Citera
2024-11-17, 10:58
Medlem
Jag har gjort sammanlagt tre hårtransplantationer. Totalt 5364 "grafts" har transplanterats under en 4-års period. Efter dessa transplantationer har jag blivit uppmanad av kliniken att göra PRP-behandlingar i hårbotten för att få fart på det transplanterade håret. Jag har tappat räkningen på hur många PRP-behandlingar jag gjort. Säkert över 20 stycken. Det enda jag noterat hos mig själv efter PRP-behandlingarna är att håret, dvs hårstråna, blir mörkare till färgen. Inget mer hände. Jag har cendréfärgat hår. Trots alla dessa transplantationer och PRP-behandlingar kände jag mig fortfarande inte nöjd efter 5 år. Det är särskilt håret på "kronan" på huvudet som vägrat ta fart. Enligt kliniken så är kronan ett välkänt område där hårtransplantationer sällan blir särskilt lyckade eftersom man har sämre blodcirkulation där. Det skulle då vara anledningen till att man behövde göra PRP-injektioner. Men trots alla PRP-behandlingar så hände inget. Kliniken hävdade dock att för vissa kan det ta flera år innan de transplanterade hårsäckarna vaknar till liv.

Däremot när jag för 1,5 år sedan började använda Minoxidil Forte 50 mg/ml så sa det plötsligt bara POFF!! Jäklar vad tätt håret blivit. Och det växter med raketfart! Resultatet har blivit kanon! I hårbottnen på kronan kan jag även se korta hår komma upp på ställen där det aldrig varit hår förut.

Så för min del känns det som att alla dessa PRP-behandlingar var pengar i sjön. Totalt bortkastat. Det jag fick effekt av var ju istället Minoxidil. Jag önskar jag hade vetat om det långt innan. Kanske jag till och med aldrig hade behövt göra några transplantationer? Det är svårt att veta förstås. Och kanske PRP-behandlingarna ändå på något vis varit till nytta, bara att jag inte sett det.

Enda nackdelen med Minoxidil är ju att har man väl börjat så kan man inte sluta. För slutar man så tappar man håret. Men det är billigt. VÄLDIGT mycket billigare än PRP. Tre flaskor med Minoxidil kostar ca 400 kr och räcker i 4-5 månader.
Citera
2025-01-20, 19:33
Medlem
kometkatts avatar
Är kvinna och drabbades av tunnhårighet när jag var i 20-årsåldern, mer än 10 år sen nu. Det är ärftligt för mig, och när jag tittar på gamla bilder så ser det likadant ut då som nu, det har inte blivit värre. Men jag är tunnhårig uppe på hjässan vilket är jättestörigt för mig som gillar att ha lugg. Höll på med Minoxidil i några år, men det gav inget resultat och det var dessutom jobbigt då man måste tvätta håret varje dag.

Så, förra året började jag söka mer på nätet och hittade prp-behandlingar på Nordic Hair Clinic. En behandling kostar 4 300:- för området uppe på hjässan (tror det är den billigaste). Och man behöver göra det två gånger per år, så jag tänkte att det var överkomligt. Jag var extremt hoppfull, och gjorde 3 behandlingar förra året. Hade en konsultation efter fyra månader, de tog bilder och jämförde. Men gud vad besviken jag blev, det var verkligen ingen direkt skillnad. Det hade ju blivit lite hårväxt, men långt ifrån alla de där före- och efter-bilderna som de så gärna visar upp på sin hemsida och Facebook... En annan dryg kostnad med den här behandlingen är de där dermarollers:en som de vill att man ska köpa. Jag körde slaviskt med en sån efter varje gång jag tvättat håret (2 ggr/vecka), men så säger de att man ska köpa en ny var TREDJE månad. Men, en sketen dermaroller kostar 400 KRONOR. Det blir mycket pengar i slutändan. Själv har jag kört med samma dermaroller som jag införskaffade för 8 månader sen. Provade att köpa en online för 150 spänn billigare men den var usel. Och jävlar vad den gnisslade.

Jag funderar nu på att inte göra dessa förbaskade prp-behandlingar fler gånger, och spara mina pengar. Det jag istället har börjat göra är att använda mig av torrshampo för brunetter (mitt hår blir fettigt fort uppe på huvudet p.g.a. tunnhårigheten där) samt ändra min frisyr till snedlugg. Jag har också gått och köpt Toppik hårfiber, som jag tycker funkar rätt bra.

Jag har fått intrycket att typ majoriteten av alla som gör prp-behandlingar får fantastiska resultat, men fastän de sa till mig att jag skulle vara "en väldigt bra kandidat" för behandlingen (de sa dock att de givetvis inte kan "återuppliva" döda hårsäckar), så funkar det uppenbarligen inte så bra när det är ärftligt håravfall (?). En kompis till mig provade också behandlingen, längre tid än mig, men utan resultat.
Citera
2025-12-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har gjort sammanlagt tre hårtransplantationer. Totalt 5364 "grafts" har transplanterats under en 4-års period. Efter dessa transplantationer har jag blivit uppmanad av kliniken att göra PRP-behandlingar i hårbotten för att få fart på det transplanterade håret. Jag har tappat räkningen på hur många PRP-behandlingar jag gjort. Säkert över 20 stycken. Det enda jag noterat hos mig själv efter PRP-behandlingarna är att håret, dvs hårstråna, blir mörkare till färgen. Inget mer hände. Jag har cendréfärgat hår. Trots alla dessa transplantationer och PRP-behandlingar kände jag mig fortfarande inte nöjd efter 5 år. Det är särskilt håret på "kronan" på huvudet som vägrat ta fart. Enligt kliniken så är kronan ett välkänt område där hårtransplantationer sällan blir särskilt lyckade eftersom man har sämre blodcirkulation där. Det skulle då vara anledningen till att man behövde göra PRP-injektioner. Men trots alla PRP-behandlingar så hände inget. Kliniken hävdade dock att för vissa kan det ta flera år innan de transplanterade hårsäckarna vaknar till liv.

Däremot när jag för 1,5 år sedan började använda Minoxidil Forte 50 mg/ml så sa det plötsligt bara POFF!! Jäklar vad tätt håret blivit. Och det växter med raketfart! Resultatet har blivit kanon! I hårbottnen på kronan kan jag även se korta hår komma upp på ställen där det aldrig varit hår förut.

Så för min del känns det som att alla dessa PRP-behandlingar var pengar i sjön. Totalt bortkastat. Det jag fick effekt av var ju istället Minoxidil. Jag önskar jag hade vetat om det långt innan. Kanske jag till och med aldrig hade behövt göra några transplantationer? Det är svårt att veta förstås. Och kanske PRP-behandlingarna ändå på något vis varit till nytta, bara att jag inte sett det.

Enda nackdelen med Minoxidil är ju att har man väl börjat så kan man inte sluta. För slutar man så tappar man håret. Men det är billigt. VÄLDIGT mycket billigare än PRP. Tre flaskor med Minoxidil kostar ca 400 kr och räcker i 4-5 månader.

Vilken klinik? Också gjort 3. Jag funderar på att sluta göra PRP dock.Det är väldigt dyra. Svårt att märka någon skillnad, ”stärker håret” som det säljs in som. Känns som evidensen är ganska blandad om det faktiskt funkar om det inte är direkt efter transplantation.
Behöver nog göra en sista trans. på kronan. Hoppas det ger resultat.
Citera
2026-01-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Position55555
Vilken klinik? Också gjort 3. Jag funderar på att sluta göra PRP dock.Det är väldigt dyra. Svårt att märka någon skillnad, ”stärker håret” som det säljs in som. Känns som evidensen är ganska blandad om det faktiskt funkar om det inte är direkt efter transplantation.
Behöver nog göra en sista trans. på kronan. Hoppas det ger resultat.

Akacia Medical hette kliniken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in