Citat:
Ursprungligen postat av Protium
Loggade precis in på min internetbank Nordea och möttes då av ett formulär som Nordea vill att jag ska fylla i. Där fanns frågor om födelseort, medborgarskap, om jag är arbetslös o.s.v.
Banken motiverar det här på följande sätt:Vad är det här för Storebrorsfasoner, egentligen? Visst, jag kan förstå att man har ett ansvar att hålla koll på mystiska utlandstransaktioner och liknande. Men varför vill Nordea veta allt detta om mig som inte sysslar med sådant? Är det här information som alla banker samlar in, eller är det bara Nordea som fått spel?
Det har jag inte råkat ut för, inte än varje fall..
Men jag har en pluttesparbank som inte är ansluten till Swedbank efter en rejäl dispyt med min gamla bank vid ett större kontant uttag där dom vägrade att betala ut mina pengar...
Jag fick ett smärre utbrott och fick tag i en av cheferna och frågade om detta och han sa att över 15 papp så är det tre bankdagars varsel så det är bara att vänta..
Då sket han i det blå skåpet och stridsyxan grävdes upp...
Jag krävde skriftligt på att banken vägrade betala mina pengar, och karln frågade vad jag skulle med ett sådant papper till, så då förklarade jag det hela så här...
Jag har satt in mina pengar hos er bank, jag har en fordran på banken så långt är vi överens, karln nickar..
Ni vägrar betala min fodran, detta vill jag ha dokumenterat då jag befarar att banken är på obestånd då ni inte kan reglera min fodran...
Jag ämnar ta detta dokument till tingsrätten och lämna in en konkursansökan med ett yrkande om omedelbar kvarstad av bankens medel tills min fodran är reglerad..
Han blev rätt paff och travade iväg.. Jag fick mina pengar och ombads att avsluta mina affärer i banken..