2014-12-04, 19:13
Medlem
Loggade precis in på min internetbank Nordea och möttes då av ett formulär som Nordea vill att jag ska fylla i. Där fanns frågor om födelseort, medborgarskap, om jag är arbetslös o.s.v.

Banken motiverar det här på följande sätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Nordea
Alla banker måste ha god kännedom om sina kunder och följa upp hur banktjänsterna används. Detta är en del av bankernas samhällsansvar för att motverka brottslig verksamhet såsom penningtvätt och finansiering av terrorism. Vi hoppas därför på din förståelse.

Exempel på information vi behöver rör medborgarskap, födelseort och sysselsättning. Om du har regelbundna insättningar på ditt konto vill vi veta varifrån de kommer och vi frågar också efter hur ditt sparande har byggts upp. Om du har regelbundna överföringar till eller från utlandet vill vi förstå anledningen.

Vad är det här för Storebrorsfasoner, egentligen? Visst, jag kan förstå att man har ett ansvar att hålla koll på mystiska utlandstransaktioner och liknande. Men varför vill Nordea veta allt detta om mig som inte sysslar med sådant? Är det här information som alla banker samlar in, eller är det bara Nordea som fått spel?
Citera
2014-12-04, 19:23
Medlem
Och jag är tydligen inte den ende som råkat ut för det här:

Storebror USA snart i allas plånböcker! Nordea undrar: Var kommer dina besparingar ifrån?
Citera
2014-12-04, 19:27
Medlem
Alla (många) banker har gjort detta sedan några månader tillbaka. Det är för att minska risken för penningtvätt och terrorism. Nordea har säkerligen ett förklaringsbrev också i samband med detta. Läs det.
Citera
2014-12-04, 19:30
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Det är ett EU-direktiv.
Alla banker gör det (eller kommer att börja med det).
http://www.penningtvatt.se/fragor
Citera
2014-12-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Alla (många) banker har gjort detta sedan några månader tillbaka. Det är för att minska risken för penningtvätt och terrorism. Nordea har säkerligen ett förklaringsbrev också i samband med detta. Läs det.

Jojo, men hur underlättas Nordeas arbete mot penningtvätt och terrorism av att de vet var jag föddes för ett antal decennier sedan? Eller av att Nordea vet att jag är arbetslös?

Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Det är ett EU-direktiv.
Alla banker gör det (eller kommer att börja med det).
http://www.penningtvatt.se/fragor

Tack för länken! Men den handlar väl främst om frågor som banken ställer när jag gör en specifik transaktion. Det Nordea sysslar med är ju en ganska omfattande kartläggning av samtliga (?) sina kunder.
Citera
2014-12-04, 19:53
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protium
Loggade precis in på min internetbank Nordea och möttes då av ett formulär som Nordea vill att jag ska fylla i. Där fanns frågor om födelseort, medborgarskap, om jag är arbetslös o.s.v.

Banken motiverar det här på följande sätt:Vad är det här för Storebrorsfasoner, egentligen? Visst, jag kan förstå att man har ett ansvar att hålla koll på mystiska utlandstransaktioner och liknande. Men varför vill Nordea veta allt detta om mig som inte sysslar med sådant? Är det här information som alla banker samlar in, eller är det bara Nordea som fått spel?
Det har jag inte råkat ut för, inte än varje fall..
Men jag har en pluttesparbank som inte är ansluten till Swedbank efter en rejäl dispyt med min gamla bank vid ett större kontant uttag där dom vägrade att betala ut mina pengar...
Jag fick ett smärre utbrott och fick tag i en av cheferna och frågade om detta och han sa att över 15 papp så är det tre bankdagars varsel så det är bara att vänta..
Då sket han i det blå skåpet och stridsyxan grävdes upp...
Jag krävde skriftligt på att banken vägrade betala mina pengar, och karln frågade vad jag skulle med ett sådant papper till, så då förklarade jag det hela så här...
Jag har satt in mina pengar hos er bank, jag har en fordran på banken så långt är vi överens, karln nickar..
Ni vägrar betala min fodran, detta vill jag ha dokumenterat då jag befarar att banken är på obestånd då ni inte kan reglera min fodran...
Jag ämnar ta detta dokument till tingsrätten och lämna in en konkursansökan med ett yrkande om omedelbar kvarstad av bankens medel tills min fodran är reglerad..
Han blev rätt paff och travade iväg.. Jag fick mina pengar och ombads att avsluta mina affärer i banken..
Citera
2014-12-04, 19:56
Medlem
sebnies avatar
Skillnaden är att förut så behövde bara bankerna ställa frågor när man gjorde en transaktion mellan 4 ögon. Inte när man gjorde en transaktion på internetbanken.

Numera gäller detta även transaktioner via internetbanken. Därför måste du fylla i ett formulär som då tjänar som svar på dina frågor för "alla transaktioner". (istället för att du tillfrågas samma sak för minsta lilla fakturabetalning).

Grejen att över internet finns det ju ingen banktjänsteman som kan säga "men det här ser ju misstänkt ut". Beloppgränser skulle göra så folk gör många småtransaktioner istället.

Alternativet för er om ni INTE ska vara tvungna att fylla i sådant, hade istället varit att en banktjänsteman måste granska och godkänna alla transaktioner via internetbanken och då ställa frågorna när det uppkommer en misstänkt transaktion.

Ubergirl: Det där har inget med övervakning eller penningtvätt att göra. 3-dagarsgränsen är för att stoppa rån. Det fungerar så att det finns en spärr i systemet att bankpersonalen inte kan trycka ut mer än säg 100 000 per dag eller liknande. 15 000-gränsen är då satt för att ditt uttag som enskild kund inte ska drabba alla andra kunder. Man har då bedömt genom statistik att man kan tillåta varje kund att ta ut upp till 15 000 utan att det slår i taket för alla andra kunder, eftersom det är så sällan det sker.

Anledningen till att du måste förboka, är för att man då måste lyfta spärren till att annat belopp. Förbokningen är till för att du ska vara tvungen att identifiera dig, på så sätt om det blir ett rån så vet man vem som rånat eller vem som varit i maskopi med rånaren (med andra ord att du avslöjat för en bankrånare att systemet är öppnat den dagen - varför du då kan dömas för medhjälp), men också för att om det är ett stort uttag så ska banken kunna hinna med att fixa med extra säkerhet - tex kalla in beväpnad polispersonal eller liknande.

Så vad som hände här, var att bankmannen lät dig ta ut pengarna för att du grinade så mycket. Hur mycket du tog ut vet jag inte, men det kan mycket väl vara så att du nu sabbade så att de var tvungna att kalla dit väktare & chefer som fick öppna upp systemet och det kostade säkert skitmycket för banken för att det inte skulle drabba andra kunder.
Senast redigerad av sebnie 2014-12-04 kl. 20:14.
Citera
2014-12-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protium

Banken motiverar det här på följande sätt:

Vad är det här för Storebrorsfasoner, egentligen? Visst, jag kan förstå att man har ett ansvar att hålla koll på mystiska utlandstransaktioner och liknande. Men varför vill Nordea veta allt detta om mig som inte sysslar med sådant? Är det här information som alla banker samlar in, eller är det bara Nordea som fått spel?

Är det inte bara att skita i att svara. Jag har rent mjöl i påsen men skulle aldrig svara på något sådant. Då byter jag hellre bank. Jag är kund och ska behandlas med respekt! Har inte fått dessa frågor från min bank (än i alla fall).
Citera
2014-12-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Är det inte bara att skita i att svara. Jag har rent mjöl i påsen men skulle aldrig svara på något sådant. Då byter jag hellre bank. Jag är kund och ska behandlas med respekt! Har inte fått dessa frågor från min bank (än i alla fall).

Ja, det går att klicka sig vidare utan att fylla i formuläret. Det går däremot inte att bara fylla i vissa delar av formuläret och lämna andra "obligatoriska" delar obesvarade. Jag kan t.ex. inte bara fylla i mitt telefonnummer om jag inte också fyller i uppgifter om födelseort, medborgarskap och arbetslöshet.

Hittade följande på Datainspektionens hemsida:
Citat:
Ursprungligen postat av Datainspektionen
Ett kundregister får innehålla namn och adress samt övriga uppgifter som är relevanta för kundförhållandet. Personnummer får registreras i kundsammanhang om det behövs vid kreditgivning eller liknande. Med kreditgivning menar man även försäljning av varor mot faktura. Det är inte tillåtet att utan den registrerades samtycke använda personnumret som ett generellt kundnummer som används i olika sammanhang. Om man vill registrera fler uppgifter än så här krävs det samtycke.

Så är uppgifter om födelseort, medborgarskap och arbetslöshet "relevanta för kundförhållandet"? Eftersom jag enbart använder Nordeas tjänster för att ta emot och skicka pengar anser jag att de inte är det. Skulle jag däremot ansöka om lån så vore saken en annan.
Citera
2014-12-04, 21:03
Medlem
Min bank ville ha något liknande. Påstod att det var ett krav som dom fått sig i sin tur. Kanske är ett EU-direktiv som någon annan här skrev.
Det var några månader sedan och jag struntade bara i det. Har inte hänt något dåligt än.
Du kan nog glömma det och somna om
Citera
2014-12-04, 21:45
Medlem
Studsbolls avatar
Fick också detta när jag loggade in på Nordea. Första tanken var att de blivit hackade och det var en scam, men när jag förstod att det var äkta blev jag förbannad. Det är otroligt störande att myndigheterna använder lagar och direktiv för att kräva in information via bankerna. Misstänker de brottslighet kan de granska den person det gäller istället för att samla in drivor av information om alla och envar. Äckligt!
Citera
2014-12-04, 21:52
Medlem
Om man nu kan klicka sig vidare utan att svara, kan man inte då göra detta i all evighet om man inte gillar att få sin integritet kränkt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in