Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-04, 12:25
Medlem
installerade MS windows genuine advantage och servicepack 3

dator är mycket långsam

dator är från 2003 och saknar korrekt licens

snälla, hjälp !
Citera
2014-12-04, 12:28
Medlem
MartinStLouiss avatar
Har du installerat alla andra drivrutiner? Till moderkort och grafikortet?
Citera
2014-12-04, 12:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och det blir inte bättre då du inte kan hämta hem alla uppdateringar via Windows Update.

Mitt första tips är - köp en nyare dator.
Citera
2014-12-08, 12:19
Medlem
Tack, snälla !

Jag försöker göra det bästa !
Citera
2014-12-08, 16:11
Medlem
x12s avatar
"Genuine advantage" är ett program som (försöker) detektera crackade versioner, brukar resultera i meddelanden om att OS'et inte är äkta osv. Om du har en crackad version är det kanske inte helt optimalt att installera det programmet.

XP stöds inte längre, så de nyaste programversionerna kommer inte funka på den, därmed kan man förvänta sig många aktivt nyttjade säkerhetshål ligger öppna. Anslut den därför helst inte till internet, men den kan funka fint offline för att t.ex kunna köra äldre spel som inte kräver internetanslutning.

Se över minnesanvändningen i "aktivitetshanteraren", kan vara att minnet håller på att ta slut.

Vid uppstart körs en genomgång av systemet för att förbereda för windows update, vissa datorer kan med det vara tröga åtskilliga minuter efter start men släpper sedan och får upp farten när det där är klart. Det går stänga av auto update, men den kör ändå det där förberedande steget.

Avinstallera alla eventuellt förekommande skräpprogram, t.ex norton, java, adobe reader, chrome, itunes, spotify, (jag vet att många gillar de där programmen, men jag har bara sett för mycket av dem för att göra det), quicktime, adobe air, shockwave, diverse mediaspelare, codecs, plugins, ms/open-office, mobiltelefonrelaterade programvaror, allt som heter "toolbar", torrentprogram, registerstädare osv.. röj ut allt som inte är 110% nödvändigt. Antivirusprogram och brandväggsprogram behövs egentligen inte heller, då den inte bör kopplas till internet.

I samband med uppdateringar, låt bli att installera .NET och liknande saker om inte något absolut nödvändigt program kräver att de finns, håll datorn så ren som möjligt från allt som inte behövs för att den ska funka.

En optimerad XP behöver 12 processer(listas i aktivitetshanteraren) när den står i desktop utan program igång. Jag har glömt vad som är minsta minnesanvändning, men det går få ner det riktigt mycket. Vissa kan ha 60-80 eller fler processer och de är därmed också riktigt tröga. Mindre än 15 må vara godkänt.
Citera
2014-12-13, 17:48
Medlem
tjockballes avatar
Det första du ska kolla är om du har en OEM signatur i ditt BIOS.
Leta upp programmet OEMBIOSCHANGER, som berättar om du har eller har inte.
Har du det behöver du inte köra med cracks och andra tricks för att köra XP.
OEM signaturer finns på datorer från de stora märkena, Asus, Toshiba, HP etc.

Har du en OEM signatur ska du som nästa steg hitta en installationsskiva för just ditt märke. Jag har tex sådana för Asus, Dell, IBM och Toshiba.

Sådana skivor har inbyggt serienummer och aktiverar bara på "rätt" hårdvara. Dvs på hårdvara vars BIOS innehåller den digitala signaturen.

Om datorn är resurssvag kan du också testa W7 Ultimate - Tiny.
Det är en bantad W7 som får plats på en CD, den installerar på tex en IBM Thinkpad T21 med 512MB RAM och en P3 processor på 667MHz. Eftersom det är Ultimate versionen av W7 kan svenskt tangentbord och svenska menyer installeras från kontrollpanelen.
Du får hitta torrenten själv.
Citera
2014-12-14, 15:18
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Det första du ska kolla är om du har en OEM signatur i ditt BIOS.
Leta upp programmet OEMBIOSCHANGER, som berättar om du har eller har inte.
Har du det behöver du inte köra med cracks och andra tricks för att köra XP.
OEM signaturer finns på datorer från de stora märkena, Asus, Toshiba, HP etc.

Har du en OEM signatur ska du som nästa steg hitta en installationsskiva för just ditt märke. Jag har tex sådana för Asus, Dell, IBM och Toshiba.

Sådana skivor har inbyggt serienummer och aktiverar bara på "rätt" hårdvara. Dvs på hårdvara vars BIOS innehåller den digitala signaturen.

Om datorn är resurssvag kan du också testa W7 Ultimate - Tiny.
Det är en bantad W7 som får plats på en CD, den installerar på tex en IBM Thinkpad T21 med 512MB RAM och en P3 processor på 667MHz. Eftersom det är Ultimate versionen av W7 kan svenskt tangentbord och svenska menyer installeras från kontrollpanelen.
Du får hitta torrenten själv.

Tiny windows 7 kan nu återfinnas på thepiratebay.cr (använd VPN...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in