"Genuine advantage" är ett program som (försöker) detektera crackade versioner, brukar resultera i meddelanden om att OS'et inte är äkta osv. Om du har en crackad version är det kanske inte helt optimalt att installera det programmet.
XP stöds inte längre, så de nyaste programversionerna kommer inte funka på den, därmed kan man förvänta sig många aktivt nyttjade säkerhetshål ligger öppna. Anslut den därför helst inte till internet, men den kan funka fint offline för att t.ex kunna köra äldre spel som inte kräver internetanslutning.
Se över minnesanvändningen i "aktivitetshanteraren", kan vara att minnet håller på att ta slut.
Vid uppstart körs en genomgång av systemet för att förbereda för windows update, vissa datorer kan med det vara tröga åtskilliga minuter efter start men släpper sedan och får upp farten när det där är klart. Det går stänga av auto update, men den kör ändå det där förberedande steget.
Avinstallera alla eventuellt förekommande skräpprogram, t.ex norton, java, adobe reader, chrome, itunes, spotify, (jag vet att många gillar de där programmen, men jag har bara sett för mycket av dem för att göra det), quicktime, adobe air, shockwave, diverse mediaspelare, codecs, plugins, ms/open-office, mobiltelefonrelaterade programvaror, allt som heter "toolbar", torrentprogram, registerstädare osv.. röj ut allt som inte är 110% nödvändigt. Antivirusprogram och brandväggsprogram behövs egentligen inte heller, då den inte bör kopplas till internet.
I samband med uppdateringar, låt bli att installera .NET och liknande saker om inte något absolut nödvändigt program kräver att de finns, håll datorn så ren som möjligt från allt som inte behövs för att den ska funka.
En optimerad XP behöver 12 processer(listas i aktivitetshanteraren) när den står i desktop utan program igång. Jag har glömt vad som är minsta minnesanvändning, men det går få ner det riktigt mycket. Vissa kan ha 60-80 eller fler processer och de är därmed också riktigt tröga. Mindre än 15 må vara godkänt.