2014-12-03, 16:12
Medlem
BWV639s avatar
på undersidan av stekpanna/kokkärl när man ställer en lite blöt stekpanna (t.ex.) på en kokplatta? Menar alltså att det är vatten på undersidan av stekpannan efter att man diskat den; bildas rostfläckar då har jag märkt. Vad beror det på egentligen?
Citera
2014-12-03, 16:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
på undersidan av stekpanna/kokkärl när man ställer en lite blöt stekpanna (t.ex.) på en kokplatta? Menar alltså att det är vatten på undersidan av stekpannan efter att man diskat den; bildas rostfläckar då har jag märkt. Vad beror det på egentligen?
http://lmgtfy.com/?q=rost
Citera
2014-12-03, 16:22
Medlem
Ratis avatar
Stekpannor och kokplattor rostar precis som bilar och allt annat.
Citera
2014-12-03, 16:22
Medlem
kinesarsles avatar
För att metallen oxiderar.
Citera
2014-12-03, 18:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
I närvaro av fukt kan tilläggas när det gäller järn.
Citera
2014-12-03, 22:22
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Och om man har en stekpanna i aluminium, är det då giftigt när den oxiderar?

ps. jag menar alltså att det bildas rost när man sätter en stekpanna med vatten på undersidan på en varm kokplatta för att steka med.
Citera
2014-12-04, 10:24
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:

ps. jag menar alltså att det bildas rost när man sätter en stekpanna med vatten på undersidan på en varm kokplatta för att steka med.
Vet ej.
Citera
2014-12-04, 17:09
Medlem
Det här är faktiskt en rätt delikat fråga och hör nog egentligen inte hemma här på matdelen men jag gillar sånt här...

Jag skulle kunna dra en lååååång och teknisk förklaring (är disputerad materialkemist) men vi kan nöja oss med att det finns något som benämns "spaltkorrosion", d v s korrosion där vatten kan stå stilla och trångt. På gamla bilar rostade det också mest i trånga fogar eller i glipan där två plåtar möts. Där kan vätska stå kvar länge och det är fortfarande lätt för syre att diffundera fram till materialet (avståndet mellan vattenytan och materialet är kort). En stekpanna som ligger nersänkt i vatten drabbas inte lika hårt för där bara några centimeter ner i vattnet är syrehalten bra mycket lägre.
Citera
2014-12-04, 17:21
Medlem
Citat:

Nej, det där skulle kunna hända med aluminiumpannor om du har hög närvaro av kloridjoner, det kan räcka med riktigt salt vatten. Men aluminiums farlighet är YTTERST överdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in