2014-12-05, 02:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Quoteminingskrig och självutnämnd autenticitet har aldrig lett nånstans nämnvärd och kommar inte heller att kunne besvara frågan om kristendomens eventuellt kommande monopol.

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
nej, vet man inte vad som ska hända är det bäst att simma lugnt, det kanske inte inträffar. Varför ta ut sorgen i förskott ?

Helt överens. Allt detta siande verkar överspänd.
Citera
2014-12-05, 02:52
Medlem
Det gör ont i ögonen att läsa upplysning och kristendom i samma mening, de människor som har stått för upplysning och försökt upplysa samhällen i historien har blivit förfölja och mördade av kristna.
Upplysningens kanske mest grundläggande ide är tron på människans förnuft - att alla människor är kapabla att tänka själva, tyvärr är det inget som kristendomen kan erbjuda.
Senast redigerad av No-Self 2014-12-05 kl. 02:57.
Citera
2014-12-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-Self
Det gör ont i ögonen att läsa upplysning och kristendom i samma mening, de människor som har stått för upplysning och försökt upplysa samhällen i historien har blivit förfölja och mördare av kristna.
Upplysningens kanske mest grundläggande ide är tron på människans förnuft - att alla människor är kapabla att tänka själva, tyvärr är det inget som kristendomen kan erbjuda.

kristendomen har funnits i 2 000 år, du dömer ut den lätt, hela medeltiden och fram till idag.
Människor av idag är fullt kapabel att tänka själv - jag bor i Sverige men kanske inte på medeltiden - på 1521 då vi hade tillex katolska kyrkan och kloster som styrde och ställde.
Citera
2014-12-05, 03:00
Medlem
Citat:
kristendomen har funnits i 2 000 år, du dömer ut den lätt, hela medeltiden och fram till idag.
Människor av idag är fullt kapabel att tänka själv - jag bor i Sverige men kanske inte på medeltiden - på 1521 då vi hade tillex katolska kyrkan och kloster som styrde och ställde.

Att människor idag är kapabla att tänka själva håller jag med om, men samtidigt ser vi ju också ett mer ateistiskt/agnostiskt folk som har lagt kristendomen på hyllan...så det är kanske inte så konstigt.
Citera
2014-12-05, 03:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

All heder till kristendomen som har tatt intryck av det moderna verklighets-sökande och liberalismen och som i ökande omfattning kan samexistera med dessa.
Citera
2014-12-05, 09:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Man måste fatta att våra samhällen såg då mycket mer allvarligt på kristendom och på den
missionbefallning Jesus gav oss än vad man gör idag. Ska vi skämmas för att man gjorde det vad
Jesus sade åt oss att göra. Han sade att vi ska gå ut i världen och göra alla folk till hans
lärjungar. Visst många fula saker har gjorts under spridandet av kristendom, men om vi inte
hade spridit kristendomen, vad hade vi haft istället, rena urtiden. Aztekerna var inga sötnosar
heller, så civilisation har ju spridits till Sydamerika. Afrika hade fortsatt sälja varandra som slavar.
Kristendomen befriade dom från många grymheter, även fast också kristna har haft slavar.
Amerikas indianer kan jag tycka litet synd om, men kristendom är vad den är. Jag ser den som
vägen till en bättre värld. Dessutom frälser den och man har en bra chans att komma till
himlens kungarike, som är en bättre värld än den här.

Skitsnack i kubik. Hela Asien mer eller mindre har aldrig "fått ta del av kristendomen" men är idag väldigt civiliserade. Indien tex hade ju en utvecklad kultur långt innan jesus gick i blöjor.
Citera
2014-12-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Skitsnack i kubik. Hela Asien mer eller mindre har aldrig "fått ta del av kristendomen" men är idag väldigt civiliserade. Indien tex hade ju en utvecklad kultur långt innan jesus gick i blöjor.

Jo det är riktigt. Med de asiatiska civilisationerna bedrev vi mest handel med.

Kanske är det lika bra det.
Citera
2014-12-05, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Ja och få äro vi som finner vägen till den smala porten Matt 7:13-14

... bibel-texter ...

Citat:
Är det till att förstå nu???? Ni har gått vilse. Blessings

"Gått vilse"? P.g.a. bristande intresse för bibelviftande?
Citera
2014-12-05, 10:31
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:

Nej Bogomil det är bibelkramarna jag skriver till inte normala som dig. Så missuppfatta mig rätt. Blessings
Citera
2014-12-05, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej Bogomil det är bibelkramarna jag skriver till inte normala som dig.Så missuppfatta mig rätt.

Är bibelviftande botemedlet för bibelviftande?

Citat:
Blessings

Tackar, men avstår helst från att ha kontakt med "voodoo" oavsett typ (frånsett DFSM, som inte är så pådyvlande).
Citera
2014-12-05, 11:02
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Är bibelviftande botemedlet för bibelviftande?

Tackar, men avstår helst från att ha kontakt med "voodoo" oavsett typ (frånsett DFSM, som inte är så pådyvlande).

Förstår inte riktigt vart du vill komma??? Ha kontakt med??? Voodoo???
Citera
2014-12-05, 11:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förstår inte riktigt vart du vill komma??? Ha kontakt med??? Voodoo???

Jag hänvisar till:

Citat:
Ursprungligen postat av Jedidja1
Blessings
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här