Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Vill du verkligen återinföra sådan barbari som den kristna civilisationen stod för i sin kolonialisering av andra världsdelar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Numera finns det säkert en "vettig" majoritet i det kristna missionerandet ... eftersom kristendomen hållar på att liberaliseras. Men vi talade om kolonial-perioden och om DIN pådyvlande kristendom.
Nej, jag vill inte införa den typen av kolonisation som de utförde för 150 år sedan, utan ett
någorlunda reformerad typ av kolonialism. Likt den Kina gör i Afrika, om vi ska klara det här
århundradet med någon form av glans måste vi göra något åt Afrikas enorma befolkningsexplosion.
Om vi hade utvecklat kolonialpolitiken som de gamla imperierna hade, så hade vi, tror jag,
haft befolkningsökningen i Afrika under kontroll. Men nu har inte Europa några kolonier.
Så vad göra? En utvecklat modern kolonialpolitik där vi KÖPER tillgångar och utvecklar länderna
vi köper av. Litet som Kina gör när de bygger infrastruktur i Afrika.
Sedan är en helt schysst form av mission ganska svårt att genomföra, men jag kan säga att jag
bidragit genom en församling, med en summa pengar så att den fattiga byn i
Afrika kunde bygga en skola.
Fast samtidigt måste jag försvara de gamla imperierna som koloniserade världen och civiliserade
stora delar av världen. Afrika och Sydamerika hade varit rena stenåldern fortfarande om vi
inte hade gjort allt detta.