2014-12-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bra för världen? För Europa kanske men knappast för Afrika (hur jävla dum får man bli).

Vi förde civilisationen till Afrika.
Citera
2014-12-03, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Men hur ska man göra för att omsätta riktig kristendom i praktiken?

Det är DITT problem.
Citera
2014-12-03, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Pådyvlande teism är INTE civilisation. Det är idioti och/eller mentalsjukdom och/eller sociopati.
Citera
2014-12-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är DITT problem.

Då får jag säga att kolonialism är ganska kristet, även om det kan uppfattas som pådyvlande.
Citera
2014-12-03, 17:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då får jag säga att kolonialism är ganska kristet, även om det kan uppfattas som pådyvlande.

Two wrongs don't make one right.
Citera
2014-12-03, 17:55
Medlem
Citat:
Pådyvlande teism är INTE civilisation. Det är idioti och/eller mentalsjukdom och/eller sociopati.

Så du säger alltså att missionerande kristendom är allt detta. Det är ju också fel.
Citera
2014-12-03, 20:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Är det vad du tror?
Låt mig citera Desmond Tutu, "When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said 'Let us pray.' We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land."

Den vite mannen har bara stulit från Afrika, först människorna sedan naturtillgångarna. Vi har fört civilisationen till Afrika på samma sätt som vi förde den till Amerika, genom att röva och slå ihjäl ursprungsbefolkningen. De kristna har stor skuld i det här.
Citera
2014-12-03, 20:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Two wrongs don't make one right.
Citera
2014-12-04, 11:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men alla vägar leder inte till Gud, fast också andra ideal och trosinriktningar också har liknande
ideal som kristendomen.

Kristendomen leder till Gud, men man behöver inte vara värsta kyrkofreaken eller alltid sitta
och läsa i bibeln, jag tror det räcker gott och väl att vara sekulär.

Så familj, samhället, alla fina ord och så vidare handlade bara om att du vill påtvinga din religiösa uppfattning på alla andra. Då vet vi det. Ännu en meningslös övning i "min tro är rätt bara för att den är det".
Citera
2014-12-04, 12:31
Medlem
Citat:
Kristendomen har slumrat till, vi måste väcka liv i dom gamla imperierna och erövra världen på nytt.
Den gudagivna rätten att härska över skapelsen är vår kristna lott. Det är vi kristna som stått för
upplysning i världen, och nu ser vi medeltidens mörker åter svepa fram över världen. Ljuset från
kristendomen ska aldrig slockna och vi måste med beslutsamhet visa världen den rätta vägen på nytt.

Hur ska vi göra?

Ja du. Kristendomen har för det första aldrig härskat över de 7 haven/ 7 kontinenterna.

För det andra kan jag berätta för dig att när Messias anlände så var han Jude, och när han återanländer så kommer han att vara muslim.
Citera
2014-12-04, 12:40
Medlem
goran744s avatar
Ingen religion blir den slutlige härskaren.

Det blir Gud som det sagts i alla profetior, texter och Religioner.
Så länge människor bestämmer att deras tro, deras religion eller deras handlingar inom religioner är det som är Gud och hans vilja, så lyssnar man verkligen inte på hans vilja.
Det är Guds motsats att vilja vara den som sätter sig överst på tronen.
Den första konflikten och den sista också.
Så förstår jag det hela. Om jag har rätt eller fel har jag ingen aning om och vill inte ens veta eller ha belägg för.
Litar på att sanningen och kärleken blir den slutgiltige HÄRSKAREN och där finns ingen egoismen eller egen förtjänst eller maktgalenskap och avgudadyrkan.
INGEN RELIGION blir den slutgiltige härskaren.
Kärlek har inga behov av de sju haven eller sju kontinenterna. Kärleken ÄR endast.
Så ser jag på det hela.
Citera
2014-12-04, 13:38
Medlem
qbits avatar
Citat:
Kristendomen har slumrat till, vi måste väcka liv i dom gamla imperierna och erövra världen på nytt.
Den gudagivna rätten att härska över skapelsen är vår kristna lott. Det är vi kristna som stått för
upplysning i världen, och nu ser vi medeltidens mörker åter svepa fram över världen. Ljuset från
kristendomen ska aldrig slockna och vi måste med beslutsamhet visa världen den rätta vägen på nytt.

Hur ska vi göra?

Citat:

Hmmm... Ca 90% av indianbefolkningen dog då Spanjorerna bedrev lite “kristen kolonialism” och ”kristen civilisation” i Peru, om man får tro historikern Noble David Cook (Demographic collapse: Indian Peru, 1520–1620 - Noble David Cook). Många av dem som överlevde blev förslavade. Som grädden på moset förstörde man alla heliga byggnader av Inka civilisationen som man hittade och byggde kyrkor istället, för att sprida de kristna dogmerna. Detta blev resultatet av att spanjorerna tog med sig sina bakterier/virus, svärdet, hunger efter land/guld/arbetskraft samt bibeln.

Men detta är å andra sidan i biblisk anda: ”När du närmar dig en stad för att anfalla den skall du först erbjuda fred.Om staden då vill ha fred och öppnar portarna för dig, skall hela dess befolkning bli tvångsarbetare i din tjänst. Om den inte vill ingå fred med dig utan väljer krig, skall du belägra den, och när Herren, din Gud, ger den i ditt våld skall du hugga ner alla män i staden. Men kvinnorna och barnen, djuren och allt annat i staden, allt byte som finns där, får du behålla. Du får ta för dig av det byte från dina fiender som Herren, din Gud, ger dig.” – 5 Mos 20:10-14, fetstil av qbit

Vill du verkligen återinföra sådan barbari som den kristna civilisationen stod för i sin kolonialisering av andra världsdelar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in