2014-12-02, 13:58
Medlem
Är 21 år gammal och ska nu flytta hemifrån i början på nästa år, har aldrig ens satt min fot på arbetsförmedlingen då jag haft jobb sedan jag tog studenten.

Har sparat ihop en bra peng som jag klarar mig ett tag på men nu när jag satt mig ner och räknat på kostnaderna jag förmodligen kommer att ha så inser jag hur mycket jag kommer "tappa" per månad. Jag inser att jag inte kommer kunna spara in nåt när jag har eget iaf.

Kommer endast studera på 50%, så jag antar att det är möjligt för mig att ansöka om stöd/bidrag från arbetsförmedligen på "halvtid"? Vad krävs att man ska göra för att få bidraget?
Är medveten om att information finns på deras hemsida, men där står ju bara att man ska delta i något sorts program för att få bidrag, står inte riktigt exakt vad man gör i det här "programmet".

Enlighten me!
Citera
2014-12-02, 18:58
Medlem
Isnatts avatar
Ursäkta en blygsam fråga, men kan du inte jobba dom där 50% på någon arbetsplats istället?

I övrigt vet jag inte hur det går till för att dryga ut hushållskassan med socialbidrag. Antar att du måste delta i diverse aktiviteter.
Citera
2014-12-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ursäkta en blygsam fråga, men kan du inte jobba dom där 50% på någon arbetsplats istället?

Det är min plan B, lite trött på jobb i allmänhet därav ska jag nu studera och tänkte då få ut lite pengar genom bidraget.

Men beroende på hur det är att vara inskriven på ett sådant program (ska man t.ex. sitta i ring skriva CV's tillsammans med "förlorade" människor) så kanske jag kommer att jobba kvällar och helger istället.

Någon som har erfarenhet av ett sånt här program, vad gör man där och hur ofta går man dit?
Och ungefär hur mycket får man ut på 50%?
Citera
2014-12-03, 13:19
Bannlyst
Jag hade aktivitetsstöd när jag var typ 19 och programmet bestod för mig av ingenting alls förutom jobbcoaching en gång under mina 6 månader där. Hade jobbcoaching i en vecka som bestod av en äldre kvinna som berättade för oss hur man skaffar jobb. Annars är (eller, var) tanken att man aktivt ska söka jobb och man får lappar hemskickade som man ska fylla i varje månad och kryssa för dagarna då man jobbat eller haft inkomst. Sedan går man dit i slutet av månaden, får lappen påskriven och så kommer pengarna i mitten av nästa månad.
Citera
2014-12-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Jag hade aktivitetsstöd när jag var typ 19 och programmet bestod för mig av ingenting alls förutom jobbcoaching en gång under mina 6 månader där. Hade jobbcoaching i en vecka som bestod av en äldre kvinna som berättade för oss hur man skaffar jobb. Annars är (eller, var) tanken att man aktivt ska söka jobb och man får lappar hemskickade som man ska fylla i varje månad och kryssa för dagarna då man jobbat eller haft inkomst. Sedan går man dit i slutet av månaden, får lappen påskriven och så kommer pengarna i mitten av nästa månad.

Hur mycket fick du i månaden?
Citera
2014-12-03, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirrelol
Hur mycket fick du i månaden?

Runt 2800:- eftersom jag inte hade annan inkomst.
Citera
2014-12-03, 21:28
Medlem
Är tanken att du ska studera på högskolenivå eller gymnasienivå?
I och med att du skriver att du tagit studenten så gissar jag på det förstnämnda och därför
kommer du inte få något bidrag från arbetsförmedlingen på grund av att man inte får studera på högskolenivå samtidigt som man är med i ungdomsgarantin.
Citera
2014-12-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somethingelse
Är tanken att du ska studera på högskolenivå eller gymnasienivå?
I och med att du skriver att du tagit studenten så gissar jag på det förstnämnda och därför
kommer du inte få något bidrag från arbetsförmedlingen på grund av att man inte får studera på högskolenivå samtidigt som man är med i ungdomsgarantin.
Självklart kan du göra det. Det finns ett flertal ungdomar som får sitt aktivitetsstöd minskat med samma belopp som CSN betalas ut. Tar du däremot ut en hel del CSN så kan aktivitetsstödet komma att minskas till den grad att du inte får något. - Har med olika normbelopp att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in