2014-12-02, 11:39
Medlem
Hur kan jag bokföra pengar som man har plockat ut ur bolaget och vill inte bokföra det som LÖN ?

1 Hur ska kan man bokföra uttagen då ? om man inte vill ha de som en lön kostnad ?

2 Har nu bokfört på konto nr 1940 bankkonto debet och konto nr 2013 övriga egna uttag - delägare AB kredit.

Eftersom eget uttag blir lön måste jag betala sociala avgifter på de uttag från bankkontot 1940 ?

Tacksam för hjälp
Citera
2014-12-02, 12:26
Medlem
Om du äger mer än 1% av bolaget får du inte låna pengar ifrån det (21 kap. 1 § ABL). Det spelar ingen roll hur du bokför det i dina böcker.

Om du för pengar ifrån bolaget till dig själv kan det vara på två olika sätt: lön eller aktieutdelning. Båda beskattas, men på olika sätt. Det finns inget sätt du lagligen kan föra över pengar ifrån ditt bolag till dig utan att beskattas.
Citera
2014-12-02, 13:01
Medlem
Hej

Tack för svaret.

Kan jag själv bestämma om det ska vara lön eller aktieutdelning ?

1 Aktieutdelning är en skatt på 22 %

1 Lön på Sociala avgifter 32%
Citera
2014-12-02, 13:17
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per38
Hej

Tack för svaret.

Kan jag själv bestämma om det ska vara lön eller aktieutdelning ?

1 Aktieutdelning är en skatt på 22 %

1 Lön på Sociala avgifter 32%

Man blir lite orolig... Hur har du lyckats starta eller komma över ett AB utan att kunna ett dyft?

För att kunna ta ut lön och aktieutdelning måste bolaget gå eller ha gått med vinst. Prata med den som sköter bokföringen i bolaget, den ger nog gärna råd. Annars får du nog redogöra lite mer:

Hur mycket vinst har företaget gjort? Hur mycket lön har företaget betalat ut i år? Hur mycket äger du av bolaget? Dessa faktorer styr hur mycket du får ta ut i utdelning.
Citera
2014-12-02, 14:17
Medlem
Aj då är det så illa med mina kunskaper

Har inte gått med någon vinst och då kan jag inte ta ut någon aktieutdelning ?
Citera
2014-12-02, 16:23
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Aj då är det så illa med mina kunskaper

Har inte gått med någon vinst och då kan jag inte ta ut någon aktieutdelning ?

Vilka pengar tänkte du ta ut? Har du ingen vinst finns ju inga pengar?

Halva aktiekapitalet kan du ju ta ut i lön om det kniper, men då får du skatta. Kanske bättre att lägga ner bolaget? Vet inte exakt vad som händer med ditt insatta aktiekapital då. Tror det kvittas mit anskaffningsvärdet som ju borde vara samma summa. Dvs du får ut dem skattefritt.
Citera
2014-12-03, 11:51
Medlem
Detta är ett vanligt case...

Lekman vill starta företag och tror att de 50.000 kr som han lägger in som Aktiekapital kan på någon vänster plockas tillbaka utan att det syns eller märks...

Såg något annat case där en som startade upp aktiebolag konstant, överförde pengarna till sig själv och sedan sålde bolagen med 0 kr i kassan och ett arvode till sig själv... Uppräkningen var skrämmande hög, bokföringsbrott osv... Usch...

Innan ni startar be om råd!!!
Citera
2014-12-03, 14:52
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Hur kan jag bokföra pengar som man har plockat ut ur bolaget och vill inte bokföra det som LÖN ?

1 Hur ska kan man bokföra uttagen då ? om man inte vill ha de som en lön kostnad ?

2 Har nu bokfört på konto nr 1940 bankkonto debet och konto nr 2013 övriga egna uttag - delägare AB kredit.

Eftersom eget uttag blir lön måste jag betala sociala avgifter på de uttag från bankkontot 1940 ?

Tacksam för hjälp

TS för tusan! Du har fått råd i denna tråd redan. Lyssna på dessa och akta dig för förbjudna lån och annat skit. Staten ser mycket allvarligt på all ekonomisk brottslighet och det är inte värt konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in