2014-12-02, 11:07
Medlem
Minnis1s avatar
vad var hanns tankesätt om världen, och varför skapade han buddismen utifrån de?. Vet att han levde väldigt bra och på hanns senare år fick reda mer och mer på hur den riktiga världen såg ut för många människor. Men varför valde han den vägen? några idéer? lite filosofi!?
Citera
2014-12-02, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnis1
vad var hanns tankesätt om världen, och varför skapade han buddismen utifrån de?. Vet att han levde väldigt bra och på hanns senare år fick reda mer och mer på hur den riktiga världen såg ut för många människor. Men varför valde han den vägen? några idéer?

Som en medelväg mellan extrem asketism och hedonism. Även om det kanske för en modern västlig betraktare kan vara svårt att se denna dikotomi, eftersom vi nog ser buddhismen som tämligen asketisk också.
Citera
2014-12-15, 20:18
Bannlyst
knappast nån som vet VARFÖR eftersom det mesta tyder på att det inte finns/funnits nån buddha men jag håller det inte för omöjligt att Satan själv kan ha lagt orden i Siddharta's mun efter att han fick tillåtelse av Gud att besätta honom.

Citat:
Johannes 10

…7Åter sade Jesus till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag är dörren in till fåren. 8Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men fåren hava icke lyssnat till dem. 9Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst, och han skall få gå ut och in och skall finna bete.…

Johannes 10:16
Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde.
Citera
2014-12-16, 19:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
knappast nån som vet VARFÖR eftersom det mesta tyder på att det inte finns/funnits nån buddha men jag håller det inte för omöjligt att Satan själv kan ha lagt orden i Siddharta's mun efter att han fick tillåtelse av Gud att besätta honom.
Här är du sannerligen vrickad.

Du kan omöjligtvis vara frälst, du fick enbart lite "sköna mediciner" du.
Citera
2014-12-16, 19:45
Medlem
skoltjejs avatar
Slå upp vilken text som helst om Siddharta Gautama så finner du svaret.
Den gyllene medelvägen.
Citera
2014-12-21, 23:43
Medlem
Jag tror inte han gjorde det. Buddismen är endast skapt av hans läror.
Citera
2014-12-22, 15:36
Medlem
Apologists avatar
Man kan definitivt dra slutsatsen att han inte var nöjd med hinduismen eller de andra lärorna i Indien. Buddhismen är lite anti eller reviolutionär gentemot hinduismen eftersom siddharta testade på det mesta o vände ryggen mot det senare.
Citera
2014-12-22, 17:33
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Självklart har det inte funnits någon Buddha, på samma sätt som Jesus aldrig har existerat
Citera
2014-12-22, 18:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accentify
Självklart har det inte funnits någon Buddha, på samma sätt som Jesus aldrig har existerat
När Buddha låg döende och älsklingslärjungen Ananda grät över att han skulle mista sin mästare, sade Buddha till honom : Läran och ordningen ska vara er mästare när jag är borta.

Buddha ville inte själv vara en frälsare, men blev det...

Buddhism avstår i stor utsträckning från tanken på det överjordiska och drar fram i Mahayana, via läran.. han fann en väg, en metod och lära räckte.

Dessutom är Buddha är inget egennamn, utan en äretitel. (den uppväckte, den upplyste)

Riktlinjer för ett meningsfullt liv - utan gudsfixering, att lossa detta, som kan sägas ingå i samsara/kretsloppet , av begär att jaga)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-22 kl. 18:13.
Citera
2014-12-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
När Buddha låg döende och älsklingslärjungen Ananda grät över att han skulle mista sin mästare, sade Buddha till honom : Läran och ordningen ska vara er mästare när jag är borta.

Buddha ville inte själv vara en frälsare, men blev det...

Buddhism avstår i stor utsträckning från tanken på det överjordiska och drar fram i Mahayana, via läran.. han fann en väg, en metod och lära räckte.

Dessutom är Buddha är inget egennamn, utan en äretitel. (den uppväckte, den upplyste)

Riktlinjer för ett meningsfullt liv - utan gudsfixering, att lossa detta, som kan sägas ingå i samsara/kretsloppet , av begär att jaga)

Om man läser tex Lotus sutran så får man känslan av att Shakyamuni fått en mer "gudomlig roll".
Citera
2014-12-27, 21:41
Medlem
Freixenets avatar
Han levde gott men insåg tomheten i att bara söka njutning, och insåg att det finns lidande och död i världen. De skulle även komma att drabba honom tillslut. Så därför drog han från fru och barn för att söka sanningen om livet som en asket. Från början tycks hans motiv alltså varit helt egoistiska, han ville rädda sej själv från lidandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in