Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-01, 22:02
  #1
Medlem
Halloj!

Det fanns massa trådar om läkarprogrammet i Polen, men hittade inte en enda tråd gällande läkarprogrammet i Rom.

Sapienza University of Rome erbjuder alltså läkarprogrammet på engelska för internationella studenter. Är det någon som har någon som helst erfarenhet av detta universitet? Har kollat lite hur det går till att ansöka - i princip varannan mening står på italienska så är rätt osäker på hur man går tillväga. När är sista ansökningsdag? Tar de in studenter en gång per år eller två?

Fördelen med detta universitet är att det är rätt billigt om man jämför med läkarstudier i Polen, Rumänien och Lettland t.ex. 1500 dollar per år.

Hade varit gött om nån visste lite mer!

Mvh
Citera
2014-12-02, 11:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordix
Halloj!

Det fanns massa trådar om läkarprogrammet i Polen, men hittade inte en enda tråd gällande läkarprogrammet i Rom.

Sapienza University of Rome erbjuder alltså läkarprogrammet på engelska för internationella studenter. Är det någon som har någon som helst erfarenhet av detta universitet? Har kollat lite hur det går till att ansöka - i princip varannan mening står på italienska så är rätt osäker på hur man går tillväga. När är sista ansökningsdag? Tar de in studenter en gång per år eller två?

Fördelen med detta universitet är att det är rätt billigt om man jämför med läkarstudier i Polen, Rumänien och Lettland t.ex. 1500 dollar per år.

Hade varit gött om nån visste lite mer!

Mvh

Detta kalenderåret var det

"The application procedure has to be accomplished online in the period from March 3rd to April 3rd 2014, on the website www.universitaly.it. "
http://w3.uniroma1.it/ims/
Citera
2014-12-02, 14:55
  #3
Medlem
Aimberts avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera
2014-12-02, 15:18
  #4
Medlem
svantejerlings avatar
Det är gratis i Sverige.
Men jag är med i tråden för att fråga om hur intagningen sker? Betyg? Prov?
Behöver man engelska test?
Citera
2014-12-02, 16:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Det är gratis i Sverige.
Men jag är med i tråden för att fråga om hur intagningen sker? Betyg? Prov?
Behöver man engelska test?

IMAT hette testet tror jag, kan göras i Milano eller Rom för ca 1000kr; om det finns på andra orter får du leta vidare själv på.
Citera
2014-12-02, 18:16
  #6
Medlem
En svensk som läste i Milano, lite avvikande men inte helt ointressant kanske.

http://www.underlakare.se/trad.aspx?...45&tradID=3017
Citera
2014-12-02, 18:20
  #7
Medlem
dafuqups avatar
Låter ju väldigt billigt att man skulle kunna läsa i ett så pass välmående land för den låga summan? Försökte kolla in hemsidan men fattade fan ingenting!
Citera
2014-12-03, 18:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Låter ju väldigt billigt att man skulle kunna läsa i ett så pass välmående land för den låga summan? Försökte kolla in hemsidan men fattade fan ingenting!

Välmående?
Dom lider rätt hårt av finanskrisen min vän.
Citera
2014-12-04, 02:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Det är gratis i Sverige.
Men jag är med i tråden för att fråga om hur intagningen sker? Betyg? Prov?
Behöver man engelska test?

Ja, jag är medveten om att det är gratis i Sverige, men har tyvärr varken tillräckligt hp-resultat eller betyg för att komma in.
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
En svensk som läste i Milano, lite avvikande men inte helt ointressant kanske.

http://www.underlakare.se/trad.aspx?...45&tradID=3017

Jag läste den, verkar vara rätt intressant och bra med tanke på att klassen är mycket mindre osv.
Citera
2014-12-06, 12:59
  #10
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Välmående?
Dom lider rätt hårt av finanskrisen min vän.

Ja det gör väl i princip hela Europa men jag tänker.. Att om du åker och semestrar en vecka i Italien så förväntar du dig väl att spendera mer pengar än på en liknande resa i tex Polen, Estland eller Bulgarien?
Citera
2015-02-19, 15:28
  #11
Medlem
Det här låter väldigt intressant. Pluggar i Lettland för tillfället och flyttar gärna till Italien istället och fortsätter plugga där om det går.

Skall ta kontakt med universitet för att se om dom tar emot ECT poängen ifrån mitt universitet så att man kan hoppa in i samma semester (blir efter sommaren 2015 då för min del).
Citera
2015-04-06, 17:33
  #12
Medlem
Tänkte själv börja plugga i Italien läkarutbildning, HT 15. Men funderade på universiteten i Milano och Pavia. Informationen i deras sidor är tydligare än den i Rom.
Förresten så hålls IMAT testet 16 september det här året. Hur man anmäler sig till det eller till de italienska universiteten vet jag inte. Kolla gärna igenom den här sidan. Står mer info här http://www.medschool.it/admissions
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback