Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-01, 20:16
Medlem
fulsnuss avatar
Visste inte hur jag skulle formulera rubriken, men "lever" just ni i Blockets bilavdelning. Vi vill ha en nyare bil som går på diesel, eftersom frugan ska pendla ca 13 mil om dagen. Volvo känns som ett bra val, dels för komfort och säkerhet, dels för att vi har återförsäljare/verkstad i vår närhet.

Just nu har vi en Volvo V70 -06 bensin, som gått ca 25 000 mil. Den stormtrivs vi med, men den drar en del soppa. En dieselbil skulle vi nog tjäna på och dessutom är vår nuvarande inte ny och snart börjar den säkert krabba.

Jag jämför V60 med V70 med d3- eller d5-motorer. V60 är billigare i inköp, men det är väl samma motor i bilarna? Vi tänker oss årsmodell 2012, åtminstone för V70, eftersom den årsmodellen är uppfräschad interiört. V60 kan vi tänka oss från 2011. Följande variabler ska tas med:

- Säkerhet
- Komfort (förarstolen jätteviktig, skön i V70 vet vi)
- Ekonomi (soppakostnad, skatt, inköp)
- Dragkapacitet (Vi har en husvagn med totalvikt 1380 kg). Funkar det att dra en hyfsat tung husvagn med en V60 d3?

Så min fråga är - vad tycker DU att VI ska VÄLJA, V60 eller V70? Motivera ditt svar och 1000 x tack på förhand!

PS. Ska tillägga - vi har två tonåringar också. I V70:n får de plats, men hur är det i V60:n? Ska också tillägga att vi ska ha kvar vår gamla Volvo V70 -06 som andrabil.
Citera
2014-12-01, 23:03
Medlem
Har du två barn är ju V60 en katastrof i utrymme, jag tycker inte ens att baksätet är rymligt i V70, möjligtvis godkänt. Bagageutrymmet i V60 är ju väldigt litet, ingen bil jag rekommenderar om man är fler än två i familjen.

Jag skulle aldrig köpa en V60 när den bara är någon tusenlapp billigare än V70. En del modeller har
ju en 163HK i D3 motorn om jag inte minns fel? Den går bra att dra husvagn med, nyare har typ 130HK i D3 vilket gör dragandet ganska ansträngt och förbrukningen drar iväg.

Du kommer inte att få speciellt mycket snål förbrukning med D5-motorn, Räkna med runt minst 0.6-0.7 blandad körning. På vintern drar de ofta mycket mer då dieselvärmaren värmer kupen innan motorn blivit varm.

KOLLA IN VAD DE KOSTAR I SKATT INNAN du köper en diesel. Kolla gärna in vad en ny V70 med D4 (181 hk) kostar också, tänk på att de är skattefria i fem år och den motorn är riktigt snål och stark. Men det kanske inte blir så dyrt i längden?
Citera
2014-12-02, 08:21
Moderator
V60 är ju klart modernare och lättare i steget, nästan så den är rolig att köra. Bra mycket snyggare med kan jag tycka.
Säkerhetsmässigt lär det inte finnas nån avgörande skillnad, kanske att V60 från start har vissa system som kom senare på V70?
Men, utrymmesmässigt är V60 en katastrof. Visst går det bra att åka 4 vuxna i den, men inte med varsin resväska, trots att det är kombi.

Skatt lär inte skilja mellan de två och moderna dieslar är inte dyra i skatt, inte heller bränsleförbrukning eller nåt annat. Jag hade tagit V60, inte för att den är praktisk dock.
Citera
2014-12-02, 18:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Varför inte D4? Kompromiss. Lite trevligare att köra särskilt med husvagn tänker jag, och snålare än d5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in