2014-12-01, 20:11
Medlem
joeymaggots avatar
Hejsan,
jag köpte en dator på avbetalning för ett år sedan. Jag hade redan då en annat lån hos samma företag och de sa att det dåvarande lånet skulle betalas klart och därefter skulle den nya avbetalningen aktiveras.
Nu har jag betalat av den första datorn och tänkte att det var dags att betala för den andra. Men jag fick ingen faktura. Jag hörde av mig till låneföretaget och sa att jag inte fick någon faktura. Låneföretaget svarade att jag inte har något lån. Jag svarade igen och sa att jag visst har en lån och så angav jag numret på avtalet. Då får jag samma svar igen. Att jag inte har något lån kopplat till mitt personnummer och att jag skulle dubbelkolla om jag verkligen hade rätt information.

Så nu sitter jag här. Med en dator som inte är min. Vad ska jag ta mig till? Jag vill inte strunta i allt det här och sen om kanske några år få en faktura på flera tusen.

Någon som har några tips på vad jag ska göra? Vad har jag för skyldigheter som låntagare till exempel? Om de inte hittar mitt avtal vad finns det för något jag kan göra?

Mvh, Orolig
Citera
2014-12-01, 20:22
Medlem
Gör en avbetalning till dig själv varje månad på vad du skulle få göra till företaget. Låt pengarna ligga och växa fram till du hör av företaget eller det att du känner dig safe. Jag menar, vad har du att förlora? Du har ju fan chans på en gratis dator.
Citera
2014-12-01, 20:29
Medlem
santos_devilles avatar
Spara undan pengarna du i vanliga fall hade betalat för lånet plus räntan.

I bästa fall är lånet borta för alltid och du har både dator och dina sparade pengar.

I värsta fall kommer de på problemet och kräver dig på pengar. Har du ett lån på 36 månaders avbetalning kan dom den 36:e månden komma på felet och kräva avbetalning. Men har du tur kan du förhandla dig till att slippa betala räntan och bara själva skulden. (har varit med om liknande)..

Vad du inte ska göra är att shoppa upp pengarna och anta att de aldrig kommer kräva dig på pengar.

Mitt liknande problem var en tv köpt på Mediamarkt 6 mån avbetalning. Det kom aldrig någon inbetalning av klara och när jag ringde så hittade dom inte mitt lån.

Efter 3 månader visade det sig att problemet var att Mediamark hade strulat till det och missat att skicka in uppgifterna till Klarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in