2014-12-01, 19:34
Medlem
Bodickers avatar
Manlighetsnormen och "macho" är något som feminister brukar klaga över, det är den som som våldtar, hindrar kvinnor från att ta plats och få toppjobb. (Man säger manlighetsnormen istället för män, men ibland säger de även rakt ut: män). Normen, det väsen som är mannen.

Det bästa ni skulle kunna göra för jämställdheten, och för att motverka denna manlighetsnorm, är ju att avstå från den själva. Att dejta feminina, passiva, icke-aggressiva, blyga, tillbakadragna, kortväxta, barnliknande män med kassa jobb. Men vad gör kvinnor och feminister? de belönar män som tar för sig, alfa-hannen, den med bra jobb, den ståtlige, den manlige, den dominanta typen som inte ber om ursäkt för sin existens. "Myten" snälla killar kommer sist, är väl en ganska rättvis bild oftast? Självklart finns det undantag, och så vidare.

Varför finns denna paradox? Feminister själva har erkänt att "feminina hen-män är rätt bra att ha, men vem fan vill ligga med dem??" Precis så. De ska uppfylla kvinnors och feministers politiska agendor och dessa behov, men mannens behov är fortplantning (lite krasst sagt) och det duger inte "mesarna" till.

Så varför styr inte kvinnorna upp och dissar alla män som beter sig "manligt", DET vore normbrytande.
Citera
2014-12-01, 19:46
Medlem
skotittares avatar
Felet du gör är att du hävdar att om man inte är macho så är man en loser.

Av de kvinnliga feminister som jag känner så är inte någon tillsammans med en typisk machoman. Men det är heller inga svaga, barnliknande, kortväxta (förutom jag själv som faktiskt är rät kort) män med kassa jobb.

Än en gång har en antifeminist visat sig väldigt dålig på att se nyanser.

Jag skulle vilja säga att många kvinnliga feminister väljer män som inte är typiskt macho, men som ändå är starka och trygga i sig själva.
Citera
2014-12-01, 19:49
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

Av de kvinnliga feminister som jag känner så är inte någon tillsammans med en typisk machoman. Men det är heller inga svaga, barnliknande, kortväxta (förutom jag själv som faktiskt är rät kort) män med kassa jobb.

Jag skulle vilja säga att många kvinnliga feminister väljer män som inte är typiskt macho, men som ändå är starka och trygga i sig själva.

'lugna och trygga brukar anses som "manligt" och manligt är ju både norm och nåt dåligt i feministers ögon, eftersom att manlighet är upphov till våldtäktskultur och normer i samhället. Journalister och feminister klankar ständigt ner på "manligheten", det var du som sa starka oh trygga.
Citera
2014-12-01, 19:52
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
'lugna och trygga brukar anses som "manligt" och manligt är ju både norm och nåt dåligt i feministers ögon, eftersom att manlighet är upphov till våldtäktskultur och normer i samhället. Journalister och feminister klankar ständigt ner på "manligheten", det var du som sa starka oh trygga.

Än en gång; nyanser. Lugn, trygg och stark i sig själv behöver inte alls vara samma sak som macho. Det beror helt enkelt hur man uttrycker sin trygghet.
Citera
2014-12-01, 19:55
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Än en gång; nyanser. Lugn, trygg och stark i sig själv behöver inte alls vara samma sak som macho. Det beror helt enkelt hur man uttrycker sin trygghet.

Det har jag inte sagt heller. MANLIGHET. Det feminister hatar. NORMEN.
Citera
2014-12-01, 19:58
Medlem
Citat:

Alltså, att vara stark och trygg i sig själv är typiskt machobeteende och något feminister vill att män ska sluta med. Det är sånt beteende som gör att män tar alla toppjobb osv.
Citera
2014-12-01, 19:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Det har jag inte sagt heller. MANLIGHET. Det feminister hatar. NORMEN.

Hata och hata. Men visst, den hegemoniska manligheten kritiseras. Med rätta enligt mig. Och jag ser inte att det finns någon konflikt här. För enligt mina erfarenheter så brukar de flesta kvinnliga feminister inte vara tillsammans med den stereotypa machomannen.
Citera
2014-12-01, 19:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herodion
Alltså, att vara stark och trygg i sig själv är typiskt machobeteende och något feminister vill att män ska sluta med. Det är sånt beteende som gör att män tar alla toppjobb osv.

Och jag hävdar att man kan vara stark och trygg i sig själv utan att vara macho.
Citera
2014-12-01, 20:02
Medlem
Citat:
Hata och hata. Men visst, den hegemoniska manligheten kritiseras. Med rätta enligt mig. Och jag ser inte att det finns någon konflikt här. För enligt mina erfarenheter så brukar de flesta kvinnliga feminister inte vara tillsammans med den stereotypa machomannen.
Jag är säker på att männen som feministerna är ihop med tar mer plats än feministerna själva. Varför? Jo, för att män tar nästan alltid mer plats än kvinnorna i alla sammanhang som finns. Kvinnor föredrar dessutom män som tar mer plats. Att vara trygg och lugn är också ett sätt att ta plats.
Citat:
Och jag hävdar att man kan vara stark och trygg i sig själv utan att vara macho.
Fast det är ju samma sak... Det är manligt att vara stark och trygg, det är omanligt att vara svag och neurotisk. Allt som är manligt är macho.
Citera
2014-12-01, 20:04
Medlem
Bodickers avatar
precis, feminister vill snarare sprida otrygghet bland båda könen. Barn ska ifrågasätta tidigt vad de har för kön, till exempel.. Män och kvinnor har väl aldrig varit mer förvirrade.
Citera
2014-12-01, 20:08
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herodion
Jag är säker på att männen som feministerna är ihop med tar mer plats än feministerna själva. Varför? Jo, för att män tar nästan alltid mer plats än kvinnorna i alla sammanhang som finns. Kvinnor föredrar dessutom män som tar mer plats. Att vara trygg och lugn är också ett sätt att ta plats.
Fast det är ju samma sak... Det är manligt att vara stark och trygg, det är omanligt att vara svag och neurotisk. Allt som är manligt är macho.

Så en lugn och trygg kvinna är alltså manlig?
Citera
2014-12-01, 20:08
Medlem
Citat:
Så en lugn och trygg kvinna är alltså manlig?
Ja. Däremot så finns det inte jättemånga lugna och trygga kvinnor. De är ofta osäkra osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in