2020-09-20, 01:59
Medlem
Tryckallan74s avatar
MEN nu när jag har försvarat några som blivit nämnda så ska jag även ge min input! Nickelback helt klart, samt självklart Håkan Hellström (vilken loser), Zara Larsson (PK så ja...) , Ja egentligen de flesta Svenska solo musikerna!
Citera
2020-09-20, 02:01
Medlem
grungewhores avatar
Bob Dylan
Van Morrison
Rolling Stones
Janis Joplin
Led Zeppelin (första skivan är helt ok)
Guns’n’Roses (även om jag omvärderat första skivan)
Pink Floyd
Green Day
Def Leppard efter ”Hysteria”
Metallica efter ”Master of puppets”
In Flames efter andra skivan
Rammstein efter ”Sehnsucht”
House Maffia
Avici
Petter
Kent
Ulf Lundell
Zara Larsson
Ebba Grön (med tanke på deras betydelse för svenskt musikliv är det svagt att endast en enda skiva är bra rakt igenom)
Pretenders
Cynic efter första demon
Dream Theatre
Marillion
Smashibg Pumpkins
Nirvana
Ramones

Var de jag kom på just nu.
Citera
2020-09-20, 02:06
Medlem
The Ark
Citera
2020-09-20, 09:47
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Lämna whitesnake utanför det där va...

Nej, jag tycker faktiskt de är rätt usla.
Citera
2020-09-20, 09:51
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Black Sabbath - Intetsägande dussinmangel. Världens mest överskattade band jämte Led Zeppelin.
Led Zeppelin - Skriva låtar gick väl okej, men där slutade det. Begåvade musiker som tillsammans spelade funktionsvarierad pungkliarrock helt utan finess.
Pink Floyd - Tröttsamma instrumentrunkande fjanterier.
Beatles - andra samtida band såsom Kinks, Yardbirds och Stones var fan så mycket bättre (och då håller jag ändå med en föregående skribent om att Stones också är överskattade).
Bon Jovi - Vad hade de egentligen jämfört med andra samtida akter? Nada.
AC/DC - Skrev en låt och spelade in varianter av den in absurdum/ad nauseam.
Guns N' Roses - se Bon Jovi.
Kent - skitband.

Som ett antal föregående skribenter påpekat är även KISS ett skitband men inte alls lika överskattade som exempelvis Black Sabbath eller Led Zep.

Att kalla Sabbath intetsägande dussinmangel är ju som att kalla Einstein dum i huvudet. Sabbath är tamigfan ett av världens mest revolutionerande band, vem vet hur musik som kom senare hade låtit om vi inte hade haft Sabbath.
Citera
2020-09-20, 10:25
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Nu får du väl fan ge dig?? Led zeppelin, och AC/DC har så in i helvete många hits som fortfarande snurrar, sǻ har även Bon Jovi och Guns ń Roses!
Att de släppt hits är vad som gör dem överskattade. Sedan att de kanske släppt en och annan bra låt räddar dem inte i mitt tycke.

Jag tänker inte säga att de är dåliga musiker för det är inget av banden jag nämnde. Jag tycker bara att de är överskattade (och jag ber om ursäkt för vissa formuleringar).
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Att kalla Sabbath intetsägande dussinmangel är ju som att kalla Einstein dum i huvudet. Sabbath är tamigfan ett av världens mest revolutionerande band, vem vet hur musik som kom senare hade låtit om vi inte hade haft Sabbath.
Jag förnekar inte deras eller något annat nämnt bands inflytande. Beatles för den delen har ju också haft ett enormt inflytande men jag tycker inte att deras låtar i gemen är särskilt bra.

Jag vill tillägga att jag har gjort ärliga försök att lyssna på Sabbath, Led Zep och PF men det tilltalade inte mig helt enkelt.
Senast redigerad av fuzzpedal 2020-09-20 kl. 10:28.
Citera
2020-09-20, 10:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nej, jag tycker faktiskt de är rätt usla.
Hela katalogen eller Amerika-skivorna, eller bluesskivorna?
Citera
2020-09-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Black Sabbath - Intetsägande dussinmangel. Världens mest överskattade band jämte Led Zeppelin.
Led Zeppelin - Skriva låtar gick väl okej, men där slutade det. Begåvade musiker som tillsammans spelade funktionsvarierad pungkliarrock helt utan finess.
Pink Floyd - Tröttsamma instrumentrunkande fjanterier.
Beatles - andra samtida band såsom Kinks, Yardbirds och Stones var fan så mycket bättre (och då håller jag ändå med en föregående skribent om att Stones också är överskattade).
Bon Jovi - Vad hade de egentligen jämfört med andra samtida akter? Nada.
AC/DC - Skrev en låt och spelade in varianter av den in absurdum/ad nauseam.
Guns N' Roses - se Bon Jovi.
Kent - skitband.

Som ett antal föregående skribenter påpekat är även KISS ett skitband men inte alls lika överskattade som exempelvis Black Sabbath eller Led Zep.

Som metalfan är det nästintill förbjudet att prata illa om Black Sabbath. Ja, Black Sabbath var revolutionerande när de kom och det är tveklöst så att de lade grunden för hur metal ska låta. Det gör dem dock inte till världens bästa metalband, precis som att Windows 95 inte är världens bästa operativsystem bara för att det var det första som folk i allmänhet kunde ha glädje av. De har en del bra låtar som står sig decennier senare, men kunde gott och väl ha slutat göra nytt material redan på 80-talet.
Citera
2020-09-20, 11:53
Medlem
Retsinas avatar
Beatles.
Fulkomp och nonsenstexter.
Citera
2020-09-20, 13:18
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Som metalfan är det nästintill förbjudet att prata illa om Black Sabbath. Ja, Black Sabbath var revolutionerande när de kom och det är tveklöst så att de lade grunden för hur metal ska låta. Det gör dem dock inte till världens bästa metalband, precis som att Windows 95 inte är världens bästa operativsystem bara för att det var det första som folk i allmänhet kunde ha glädje av. De har en del bra låtar som står sig decennier senare, men kunde gott och väl ha slutat göra nytt material redan på 80-talet.

Säg ett annat band som varit kreativa så långvarigt som Sabbath? Metallica började suga redan efter fjärde albumet, Slayers 90-tal är bedrövlig (utom Season In The Abyss), Mayhem är ett one album wonder-band och Darkthrone började bli nåt Motörhead-wannabe band lite senare i karriären.

Hur mycket jag än älskar andra band så har de inte en chans mot Black Sabbath. De komponerade gudomlig musik i hela två decennier, och deras sista skiva 13 är ju inte fy skam heller.

Sen bestod ju originalbandet av 4 musikaliska genier. Ozzy var väl inte så bra under solokarriären, men hans sånginsatser på skivor som Vol 4 och Sabbath Bloody Sabbath kan ingen annan imitera.

Black Sabbath med maestro Tony Iommi i spetsen är världens bästa band, alla kategorier.
Citera
2020-09-20, 13:19
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Beatles.
Fulkomp och nonsenstexter.

Är väl inte värre än I'm on a highway to hell, vafan det nu skulle betyda.
Citera
2020-09-20, 13:27
Medlem
Citat:
Säg ett annat band som varit kreativa så långvarigt som Sabbath? Metallica började suga redan efter fjärde albumet, Slayers 90-tal är bedrövlig (utom Season In The Abyss), Mayhem är ett one album wonder-band och Darkthrone började bli nåt Motörhead-wannabe band lite senare i karriären.

Att vara kreativ är inte detsamma som att vara bra. Metallica är också rätt kreativa, även om allt de gjort de senaste 30 åren varit skit. Måhända att Black Sabbath inte spårade ur på samma sätt som de andra banden du nämnde, och det hedrar dem väl isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in