2014-11-28, 23:51
Medlem
KalleNixons avatar
Det blott en atom tjocka materialet grafen kan i framtiden möjliggöra en grön energirevolution. "Bränsle kan komma att utvinnas direkt ur luften och användas i bränsleceller", säger nobelpristagaren Andre Geim till The Independent.

Det är i en ny studie i tidskriften Nature som den ryskfödde Geim och hans forskarkollegor vid universitetet i Manchester i England presenterar rön som på sikt har potentialen att förändra hela vår planets energiförsörjning.

Nu har Geim och hans forskarlag konstaterat att grafen kan fungera som ett filter som separerar vätgas från andra ämnen. Teoretiskt sett skulle man därför kunna bygga en kub av grafen och "sila" vätgas från luft.

– I vår atmosfär finns det en viss mängd vätgas, och den kommer att hamna på andra sidan [av filtret av grafen] i en reservoar, förklarar Andre Geim för The Independent.

Vätgas kan tillsammans med syre användas för att framställa elektricitet i bränsleceller på ett mycket miljövänligt vis. Andre Geim och de andra forskarna i Manchester har därför hopp om att grafen i framtiden ska kunna användas för att ladda mobila elektroniska enheter – enbart med hjälp av luft.

Vad tror ni om detta?

http://www.independent.co.uk/news/science/scientists-predict-green-energy-revolution-after-incredible-new-graphene-discoveries-9885425.html
Citera
2014-11-29, 02:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag antar att The Independent har felciterat professor Geim å det grövsta. Läser jag på andra håll exempelvis i Ny Teknik så står det något helt annat som stämmer bättre med min uppfattning om vad som är möjligt och inte. Det är märkligt, i Independets egen artikel står ju klart och tydligt att bara protoner kan passera membranet, ändå skriver de i nästa andetag att det ska kunna filtrera vätgas (proton med elektronskal som dessutom sitter ihop parvis vilket är något helt annat) ur atmosfären.

Jag tror inte för fem öre att Geim har sagt något sådant. I Ny Teknik står däremot:
Citat:
Grafen släpper varken igenom gaser eller vätskor. Men protoner kan faktiskt passera det atomtunna, extremt starka materialet. [...]

Upptäckten kan revolutionera bränsleceller, enligt forskarna. I bränsleceller behövs en barriär som släpper igenom protoner (väteatomer utan elektroner) men blockerar bränslet, som vanligen är vätgas. I dagens bränsleceller läcker även en del av bränslet igenom barriären, vilket försämrar effektivitet och hållbarhet. Grafen skulle kunna komma till nytta för att utveckla tunnare och effektivare membran.
Inget om filtrering av vätgas ur atmosfären. Dels innehåller jordens atmosfär bara 0,55 ppm (miljontedelar) vätgas, dels tror jag inte denna kan filtreras ut utan energiinsats vilket membran man än har.

Vi kan ju jämföra med omvänd osmos på saltvatten genom semipermeabla membran som släpper igenom vattenmolekyler men inte salt. Detta sker inte av sig själv bara för att man har rätt membran, man måste pressa igenom vattnet med högt tryck vilket kräver energi. Detsamma torde gälla separation av gaser och då tror jag inte det är energisnålare än gängse sätt att producera vätgas genom elektrolys av vatten. Tvärt om är jag övertygad om att det skulle gå åt förbannat mycket mer energi med tanke på den försvinnande låga vätgashalten i luften.

Jag hävdar alltså att upptäckten inte har något med vätgasproduktion att göra men däremot användandet av vätgas. Det är mycket möjligt att grafenmembranet kan effektivisera bränsleceller vilket också är ett välkommet framsteg.
Citera
2014-11-29, 16:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Vi kan ju jämföra med omvänd osmos på saltvatten genom semipermeabla membran som släpper igenom vattenmolekyler men inte salt. Detta sker inte av sig själv bara för att man har rätt membran, man måste pressa igenom vattnet med högt tryck vilket kräver energi. Detsamma torde gälla separation av gaser och då tror jag inte det är energisnålare än gängse sätt att producera vätgas genom elektrolys av vatten. Tvärt om är jag övertygad om att det skulle gå åt förbannat mycket mer energi med tanke på den försvinnande låga vätgashalten i luften.

Jag hävdar alltså att upptäckten inte har något med vätgasproduktion att göra men däremot användandet av vätgas. Det är mycket möjligt att grafenmembranet kan effektivisera bränsleceller vilket också är ett välkommet framsteg.

Någon verkar inte ha läst riktigt innantill innan översättningen. Som du säger, den låga vätgashalten gör att det blir problem med energibalansen.
Citera
2014-11-29, 16:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Någon verkar inte ha läst riktigt innantill innan översättningen. Som du säger, den låga vätgashalten gör att det blir problem med energibalansen.
Jepp och inte bara det, det blir oerhörda problem när membranet inte ens släpper igenom vätgas, då kan man stå och pumpa bäst fan man vill tills fan avlöser en utan att få ut ett skvatt.

Vi glömmer alltså det där om vätgasproduktion. Jag undrar om uttrycket "grön revolution" ens är relevant vad gäller potentialen för det upptäckten egentligen handlar om, förbättrade bränsleceller. Redan idag kan ju kommersiella bränsleceller ha uppåt 60 % elverkningsgrad (kanske finns ännu bättre?). Om den så skulle komma upp till 100 % med grafenmembran, vilket den väl inte lär göra, så skulle det innebära en 33-procentig bränslebesparing jämfört med om verkningsgraden var 60 %. Det är väl bra men jag skulle inte kalla det en revolution, vi har fortfarande problemen med hantering av vätgas. Kan livslängden på membranen bli bättre så är det också välkommet, det återstår väl att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in