2014-11-28, 10:49
Medlem
tokens avatar
Jag blev precis headhuntad. Det är ett lyft i karriären men lite åt fel, så jag har valt att tacka nej. Jag känner mig inte riktigt klar med min nuvarande arbetsplats.

Frågan är dock om jag kan vinna något på att berätta det för min chef. Eller ska jag bara låtsas som inget?

Jag räknar med att vara härifrån någon gång under 2015 ändå...
Citera
2014-11-28, 10:53
Moderator
Carlboms avatar
Tycker du kan berätta det. Det är till din fördel alltihop tycker jag och din AG kan gott få veta att han inte ska ta dig för given.
Citera
2014-11-28, 10:55
Medlem
KnullMarodorens avatar
Självklart ska du berätta det och samtidigt vara tydlig med att du tackade nej.

Inte så att folk går ifrån lunchen och tror att du funderar på det
Citera
2014-11-28, 11:07
Medlem
är väl ingen anledning at berätta det om du ända tänker lämna nästa år.
hade ju varit skillnad om du ville använda det här som leverage för att avancera inom din nuvarande arbetsplats/höja lönen.
men du verkar ju inte intresserad av något av detta så om du berättar kan det ju sätta igång olika interna processer osv. det behöver ju inte leda till något negativt för dig, kan ju lika väl bli positiva effekter.
men om du redan har bestämt dig för att lämna så har du ju inget att vinna på att saker och ting förändras.
om du däremot tänker att om du berättar det och det får negativa konsekvenser ja då slutar du, eller om det ger positiva fördelar, ja då stannar du -då kan det ju vara värt att berätta.
Citera
2014-11-28, 12:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
är väl ingen anledning at berätta det om du ända tänker lämna nästa år.
hade ju varit skillnad om du ville använda det här som leverage för att avancera inom din nuvarande arbetsplats/höja lönen.
men du verkar ju inte intresserad av något av detta så om du berättar kan det ju sätta igång olika interna processer osv. det behöver ju inte leda till något negativt för dig, kan ju lika väl bli positiva effekter.
men om du redan har bestämt dig för att lämna så har du ju inget att vinna på att saker och ting förändras.
om du däremot tänker att om du berättar det och det får negativa konsekvenser ja då slutar du, eller om det ger positiva fördelar, ja då stannar du -då kan det ju vara värt att berätta.
Naturligtvis kan det vara en god idé att berätta det. Det visar ju att andra företag är intresserade av TS.
Citera
2014-11-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Naturligtvis kan det vara en god idé att berätta det. Det visar ju att andra företag är intresserade av TS.

men om han ändå ska sluta snart, varför ska han då ens försöka göra sig attraktiv i ögonen på sin nuvarande arbetsgivare? risken är ju istället att det slår tillbaka och då får han ju en jobbig sista tid.
Citera
2014-11-28, 13:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
men om han ändå ska sluta snart, varför ska han då ens försöka göra sig attraktiv i ögonen på sin nuvarande arbetsgivare? risken är ju istället att det slår tillbaka och då får han ju en jobbig sista tid.
Så det är onödigt att vara attraktiv i någon annans ögon om man ändå ska sluta? Det var det dummaste jag läst idag.
Citera
2014-11-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Så det är onödigt att vara attraktiv i någon annans ögon om man ändå ska sluta? Det var det dummaste jag läst idag.
om ts säger till sin chef att ts är minsann populär på annat håll så skulle det kunna sluta på tre sätt som jag ser det:

1) status quo -chefen bryr sig inte.
2) chefen tänker -åh fan, ts får vi nog kämpa lite för att behålla (men ts ska ändå lämna så vad har ts för nytta av det egentligen?)!
3) chefen tänker - vi ska inte satsa mer på ts för ts verkar inte särskilt beroende av oss, vi kanske till och med ska förbereda oss för att ts lämnar snart, och kanske ska vi flytta uppgifter från ts till annan personal. kanske tänker tom chefen 'irrationellt' -ts tror ts är något, jag ska nog sätta ts på plats.

så, om ts nu ändå ska lämna varför riskera alt. 3?
Citera
2014-11-28, 17:07
Medlem
Sweeper80s avatar
Är du en skvallerkärring privat kanske? Självfallet håller man käft, och går vidare i livet bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in