Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Att jämföra Gud eller religion med en förälder till en vuxen då. Det kan jag gå med på. Alltså för att få råd i moraliska frågor. Dock bestämmer inte mina föräldrar över mig längre. Om vi fortsätter jämförelsen, så bestämmer religionen över vuxna.
Att säga att religion behövs för annars förstår inte människor saker, som att det är fel att lägga ner horor till höger och vänster och misshandla, det är inte vad jag har erfarit. De som misshandlar vet att de gör fel och de som stjäl osv. Det finns många och omfattande tester som visar att även 4-åringar begriper grundläggande moraliska värderingar. Faktiskt blev en grupp apor, aptokiga när de belönades olika för lika arbete.
Det finns inga enkla svar och lösningar på konsten att leva sitt liv och att leva med andra. Det är något som ständigt måste diskuteras och prövas. Jag har aldrig sett något gott av att tvinga på människor lagar och regler. Vuxna människor måste få ta eget ansvar och när det gäller människor tillsammans måste de fatta gemensamma beslut, som flertalet accepterar och tar ansvar för.
Religion bestämmer inte över vuxna. Det finns det sätt som Jesus förespråkade att leva och att leva som honom är det bästa man kan göra. Detta medför att vissa saker är bra att göra och vissa saker är dåliga att göra. Att hjälpa äldre, fattiga och svaga är bra och det "tvingar" kristendomen oss att göra.
Jag har aldrig sagt att man behöver religion för att kunna leva moraliskt liv. Det kristendomen gör är ännu radikalare än vad många förespråkar och det är att älska sin nästa som sig själv. Det är alltså total osjälviskhet den förespråkar och det är många martyrer och helgon som har uppkommit på detta sätt.
De flesta vet att det är fel att slåss, hora, stjäla men likt förbannat gör folk det fortfarande. Det är då kristendomen kommer in och sätter in en till spärr att man ska tänka sig noga för innan man börjar med ett dåligt beteende för att det finns en möjlighet att man blir dömd för sina gärningar när man väl har dött.
Hur du än vill ha det så kommer vi alltid ha lagar och regler som styr oss och kristendomen har varit ett försök att bestämma vad som är rätt och vad som är fel. Det blir inte så att när folk förkastar kristendomen så blir man fri utan det kommer andra grejer som fyller upp dess plats. Jag tycker att kristendomen var en mycket bra moralisk bas att vila ett samhälle på med sitt fokus på antimaterialism och gemenskap.
Enligt Jesus liknelse om arbetarna på vingården så betalar inte Gud ut en jämlik lön utan en rättfärdig lön enligt Hans vilja. Kan väl ses som kontrast med det du skrev om apor.