Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2015-03-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eric09
Uppdatering.

Mår så illa.

Nu har min identitet blivit stulen igen ser jag när jag loggar in på min deklaration på Skatteverket.
Denna gång har någon jobbat för "PE-WE Billackering AB". Så nu ska jag också betala tillbaks skatt pga detta. Någon har jobbat i en månad i mitt namn och fått ut cirka 20 tusen. Alltså jag orkar verkligen inte mer, får sådan stark ångest. Mår så illa just nu.

Jag har aldrig tappat mitt pass eller leg - orkar inte med detta igen alltså.

Tråkigt! Sjukt som andra säger att personnumret ligger helt fritt.

Har du gått in på minuc.se och spärrat ditt personnummer? Det hade jag gjort om jag varit i din sits.
Citera
2015-03-19, 07:22
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Vår lagstiftning släpar efter på så många områden att man blir mörkrädd.
I alla fall när det gäller den tekniska utvecklingen. De pensionärer som sitter högst upp vet knappt vad ID-stöld är när det sker elektroniskt.

Hoppas det löser sig för TS! Ur samhällsperspektiv så är det ett stort problem som växer.
Citera
2015-03-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Tråkigt! Sjukt som andra säger att personnumret ligger helt fritt.

Har du gått in på minuc.se och spärrat ditt personnummer? Det hade jag gjort om jag varit i din sits.

Jag kontaktade UC och Bisnode nu på morgonen och spärrade. Kontaktade även ekobrottsmyndigheten som polisen hänvisade till, de i sin tur hänvisade till Skatteverket, så jag ska ta och ringa de idag.
Citera
2015-03-20, 20:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag kontaktade UC och Bisnode nu på morgonen och spärrade. Kontaktade även ekobrottsmyndigheten som polisen hänvisade till, de i sin tur hänvisade till Skatteverket, så jag ska ta och ringa de idag.

Sen bör du ändra i deklarationen och stryka de felaktiga uppgifterna och under upplysningar hänvisa till de utredningar och polisanmälningar som gjorts. Det kommer att göra att din deklaration inte blir klar till sommaren och du får vänta till i december på ev återbäring. Om din riktiga deklaration visar att du skall göra fyllnadsinbetalningar så gör dem enligt de tidpunkter som skatteverket vill ha dem.

Ekobrottmyndigheten lägger antagligen ned utredningen om bilfirmorna betalat in de löneskatter och preliminärskatter som de skall göra på den lönen. Brottslingen skulle troligtvis betalt mindre i skatt om det skett på ett korrekt sätt. Anledningen till att denne gör så är förmodligen för att denne är efterlyst och på rymmen. Därför tar denne jobb under falsk identitet. Polisen borde alltså utreda det lite närmare.
Senast redigerad av Megaforce 2015-03-20 kl. 20:10.
Citera
2015-03-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen bör du ändra i deklarationen och stryka de felaktiga uppgifterna och under upplysningar hänvisa till de utredningar och polisanmälningar som gjorts. Det kommer att göra att din deklaration inte blir klar till sommaren och du får vänta till i december på ev återbäring. Om din riktiga deklaration visar att du skall göra fyllnadsinbetalningar så gör dem enligt de tidpunkter som skatteverket vill ha dem.

Ekobrottmyndigheten lägger antagligen ned utredningen om bilfirmorna betalat in de löneskatter och preliminärskatter som de skall göra på den lönen. Brottslingen skulle troligtvis betalt mindre i skatt om det skett på ett korrekt sätt. Anledningen till att denne gör så är förmodligen för att denne är efterlyst och på rymmen. Därför tar denne jobb under falsk identitet. Polisen borde alltså utreda det lite närmare.

Jag fick rådet av Skatteverket att ändra i deklarationen och det har jag nu gjort. Innan jag gjorde ändringen så skulle jag betala in skatt, när jag sedan tog bort den falska inkomsten så ska jag enligt preliminär uträkning få återbäring på mer än det dubbla som jag skulle betala in. Skatteverket sade att jag också skulle skriva kort under "upplysningar" att jag aldrig arbetat för företaget. Och att de när de ser detta så skulle de starta en utredning och kolla på saken närmare.

Personen som arbetade på den firman gällande min första anmälan hade enligt Polisen lämnat landet (som jag skrev tidigare) och det ärendet lades då ner. Om det är samma person denna gång vet jag dock inte - men båda händelserna inträffade under 2014.
Senast redigerad av Eric09 2015-03-20 kl. 21:37.
Citera
2015-03-21, 00:29
Medlem
Jag bestämde mig för att göra ett nytt försök med en polisanmälan eftersom min förra inte ens kunde bli en anmälan som jag skrev i #22 då de sa att det inte var inom deras område eftersom de misstänkte skattebrott. Denna gång talade jag med en person som tog emot min anmälan. Jag kände att de inte gjorde rätt första gången eftersom det handlar helt tydligt om identitetsstöld. Än så länge har Polisen inte ringt tillbaks och sagt att det de inte kan ta emot denna anmälan.

Ang. det tidigare fall som tråden startades för - som Polisen var tvungen att lägga ner så vill jag nämna att det företaget som den personen som stal min identitet jobbade för - "Vanda Acars AB" - var väldigt vänliga och bifogade alla dokument som behövdes för att fastställa den misstänkte, synd bara att han hann fly landet.
Senast redigerad av Eric09 2015-03-21 kl. 00:47.
Citera
2015-03-21, 00:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag bestämde mig för att göra ett nytt försök med en polisanmälan eftersom min förra inte ens kunde bli en anmälan som jag skrev i #22 då de sa att det inte var inom deras område eftersom de misstänkte skattebrott. Denna gång talade jag med en person som tog emot min anmälan. Jag kände att de inte gjorde rätt första gången eftersom det handlar helt tydligt om identitetsstöld. Än så länge har Polisen inte ringt tillbaks och sagt att det de inte kan ta emot denna anmälan.

Ang. det tidigare fall som tråden startades för - som Polisen var tvungen att lägga ner så vill jag nämna att det företaget som den personen som stal min identitet jobbade för - "Vanda Acars AB" - var väldigt vänliga och bifogade alla dokument som behövdes för att fastställa den misstänkte, synd bara att han hann fly landet.

Då uppstår ju frågan, har han rest i ditt namn med ett pass i ditt namn också? Troligen har han jobbat några månader på div bilskadeverkstäder. Eftersom dessa fullgjort sina uppgifter mot Skatteverket så är det nog inget skumt med dem. De har nog blivit lika lurade som dig.

Polisen har nog konstaterat att boven i dramat har rest utomlands genom mobilspaning, dvs man har kollat vart killens telefon tagit vägen. Det betyder dock inte att han inte återkommer när pengarna börjar tryta..
Citera
2015-03-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Då uppstår ju frågan, har han rest i ditt namn med ett pass i ditt namn också? Troligen har han jobbat några månader på div bilskadeverkstäder. Eftersom dessa fullgjort sina uppgifter mot Skatteverket så är det nog inget skumt med dem. De har nog blivit lika lurade som dig.

Polisen har nog konstaterat att boven i dramat har rest utomlands genom mobilspaning, dvs man har kollat vart killens telefon tagit vägen. Det betyder dock inte att han inte återkommer när pengarna börjar tryta..

I första fallet så hade personen inte uppgett mina fyra sista i falsk legget enligt Polisen. Men denna gång har personen (om det är samma vet jag ej) hamnat i min deklaration, då måste han ha mina 4 sista antar jag? Om så är fallet kan han ha ett förfalskat pass i mitt namn men Polisen nämnde aldrig det. Jag hoppas Polisen tar emot denna anmälan så jag kan skicka in en kopia av det till UC och Bisnod så jag kan få mitt personnumer spärrat längre än 2 veckor.
Citera
2015-03-24, 08:26
Medlem
TripleXLs avatar
Fan va läskigt att Sverige ligger så sjukt långt efter i utvecklingen av t.ex detta enorma problem.

Hoppas det löser sig på något vis för dig TS.

Skall titta till tråden då jag kommer hem i eftermiddag och se om du uppdaterat något.
Citera
2015-05-23, 17:39
Medlem
Hur gick de?
Citera
2015-05-24, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Hur gick de?

Det var samma individ enligt Polisen, som också lämnat landet och de kunde därför inte ta ärendet vidare utan de sa det är inte troligt att han återvänder. Dock har jag sedan ett par månader tillbaka spärrat mitt personnummer så det blir omöjligt för honom att ta lån eller köpa något i mitt namn då jag i princip kontaktat alla kreditupplysningsföretag. Det enda han nu kan göra om han skulle återvända är i princip att återigen arbeta i mitt namn (han har ett falsk legg med mitt personnummer) tills jag får reda på det via lönespecifikation eller deklaration och då får jag väl bara göra en polisanmälan en gång till.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in