• 2
  • 3
2014-12-03, 14:41
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag formulerade mig givetvis fel när jag skrev "så skulle vi inte kunna säga att den är stor eller liten". Tråden handlar om hur vi kan ge orden liten och stor mening.

Visst kan du säga att den är stor i detta fall, men det har ingen som helst betydelse. Du håller på och leker med ord här. Ordet "stor" skulle inte ha någon som helst betydelse för att det skulle bara vara ett påhittat ord helt utan definition. Det är som att jag skulle säga att min tandborste är pajuie. Jag vet fan inte vad det innebär överhuvudtaget, det är bara min åsikt att den är pajuie.

Nu har du gett ordet "stor" en tom definition. Du måste nu definera vad "liten" (eller större än stor för den delen) är för att ge det en betydelse. Det kan du inte. Det enda sättet är att hitta på något, ex: allt som är mindre än solen är "liten". Men då jämför du solen med ett imaginärt, mindre objekt.

Alternativt att en befolkning ord för ord går igenom språket och bestämmer vad som ska vara stort och litet.

Annars håller jag "Du kan inte bevisa att Solen inte är stor då du inte har något att bevisa med.
Förutom själva Solen" som teori.
Citera
2014-12-03, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Alternativt att en befolkning ord för ord går igenom språket och bestämmer vad som ska vara stort och litet.
Men herregud... I mitt exempel så skrev jag att i detta fall skulle solen vara det enda objekt vi skulle kunna uppleva. Det svenska språket skulle i detta fall omöjligen kunna ha utvecklat ord som "stor" och liten" i detta exempel. Det är ju vad hela den här diskussionen handlar om.

Ta upp en ordbok och kolla upp definitionen "stor" och "liten". Dessa definitioner skulle inte kunna bli definerade om bara ett objekt gick att uppleva. Om du inte håller med, så får du ta och göra argument som stöder din åsikt.
Senast redigerad av Apathes 2014-12-03 kl. 17:03.
Citera
2014-12-03, 17:07
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Men herregud... I mitt exempel så skrev jag att i detta fall skulle solen vara det enda objekt vi skulle kunna uppleva. Det svenska språket skulle i detta fall omöjligen kunna ha utvecklat ord som "stor" och liten" i detta exempel. Det är ju vad hela den här diskussionen handlar om.

Ta upp en ordbok och kolla upp definitionen "stor" och "liten". Dessa definitioner skulle inte kunna bli definerade om bara ett objekt gick att uppleva. Om du inte håller med, så får du ta och göra argument som stöder din åsikt.

Ja, Det förstår jag... Du behöver inte förtydliga det. Det är därför vi fortfarande har en diskussion.

FET; Vem vet det?

Resonemanget är om möjligt absurt då det finns betydligt mer ex. materia i denna oändlighet vi lever i än vad vi någonsin kommer att få veta.
Men visst i teorin.

Språket och orden stor-liten ska en befolkning som är av samma sort veta tycker jag.

Även om jag som ung man själv tycker att det är svårt ibland att veta vad som är stort och vad som är litet.
Citera
2014-12-03, 18:53
Medlem
goran744s avatar
Svårt att direkt avgöra. Det beror på omgivningen.
Är du i ett litet rum så kan en stol se enorm ut men är du sedan i ett stort rum så blir stolen liten.
Illusioner, rum och avstånd med mera.
Lura ögat!
Citera
2014-12-12, 11:41
Bannlyst
Citat:
FET; Vem vet det?
Jag vet det. Du kan också veta det om du förstår dig på den enkla logiken. Stor och liten är ord vars defintioner endast kan förstås om man jämför saker. Det finns inget exempel på "stor" och "liten" utan att använda minst två objekt.

Citat:
Resonemanget är om möjligt absurt då det finns betydligt mer ex. materia i denna oändlighet vi lever i än vad vi någonsin kommer att få veta.
Jag har ingen aning vad du babblar om. Det behövs minst två saker för att ge orden en snarlik definition, det finns ingen maxgräns på saker för att de två orden ska fungera.

För övrigt så vet vi hur mycket materia det finns i universum, vi vet dessutom dess totala vikt.
Citat:
Språket och orden stor-liten ska en befolkning som är av samma sort veta tycker jag.
Om en "befolkning" ska bestämma vad som är stort och liten så skapas oundvikligen defintioner där jämförelser finns. Försökt själv att skapa en sådan defintion -- med hjälp av endast ett, odelbart objekt.
Senast redigerad av Apathes 2014-12-12 kl. 11:54.
Citera
2014-12-13, 20:28
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Jag vet det. Du kan också veta det om du förstår dig på den enkla logiken. Stor och liten är ord vars defintioner endast kan förstås om man jämför saker. Det finns inget exempel på "stor" och "liten" utan att använda minst två objekt.

Jag har ingen aning vad du babblar om. Det behövs minst två saker för att ge orden en snarlik definition, det finns ingen maxgräns på saker för att de två orden ska fungera.

För övrigt så vet vi hur mycket materia det finns i universum, vi vet dessutom dess totala vikt.

Om en "befolkning" ska bestämma vad som är stort och liten så skapas oundvikligen defintioner där jämförelser finns. Försökt själv att skapa en sådan defintion -- med hjälp av endast ett, odelbart objekt.

Nej jag behöver inte två objekt för att definiera om något är stort eller litet.
Citera
2014-12-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
Nej jag behöver inte två objekt för att definiera om något är stort eller litet.
Vilket meningslöst inlägg. Jag förstår mycket väl att våra åsikter skiljer sig, men detta är ett diskussionsforum -- man diskuterar. Att bara skriva sin åsikt om saken har ingen relevans. Skriv varför och utveckla.

Ge mig ett exempel där du inte använder två objekt för att definera både "stor" och "liten".
Citera
2014-12-13, 21:06
Bannlyst
Tänk stjärnan du tittar på är kanske 4000 ljusår bort minst och du ser den falla fast det hände för 4000 ljusårs sedan. Det vi ser hände för jättelängesedan. I verkligeheten kan en snusdosa vara större från jordens avstånd. När ser vi den då när den är nära?
Citera
2014-12-14, 20:32
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Vilket meningslöst inlägg. Jag förstår mycket väl att våra åsikter skiljer sig, men detta är ett diskussionsforum -- man diskuterar. Att bara skriva sin åsikt om saken har ingen relevans. Skriv varför och utveckla.

Ge mig ett exempel där du inte använder två objekt för att definera både "stor" och "liten".

Tyvärr så är jag nog ingen bra person på att diskutera.

Att tänka på; du har redan dig själv när du tittar på det där ensamma objektet.

Så jag har svårt att ge dig ett exempel.

Det kan vara ett matematiskt problem vid närmare eftertanke.
Senast redigerad av Bertil85 2014-12-14 kl. 20:58.
Citera
2014-12-16, 14:28
Medlem
pjalles avatar
Vad som är litet och vad som är stort är i jämförelse med dig. För dig är en planet stor, för att du är mindre än den. För dig är en tärning liten, för att du är större än den. På samma sätt som träd är hårt för att du är mjukare än det, är silke mjukt för att du är hårdare än det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in