2005-09-16, 16:54
Medlem
Har hört att man förlorar studiebidraget om man skolkar mer än 3 dagar på en månad nu på gymnasiet.. Detta skulle tydligen börjat f.o.m i år.. nån som vet om detta stämma å kan bekräfta?
Citera
2005-09-16, 16:56
Medlem
Lassemans avatar
När jag gick i gymnasiet kunde vi också förlora studiebidraget om vi var borta för mycket. Dock kommer jag inte ihåg ifall det var 3 dagar eller mer.
Citera
2005-09-16, 17:10
Medlem
SmolderingAssess avatar
Njaa...

när jag gick gymnasiet, för 2 år sedan så var det 20% frånvaro per månad som var gränsen för att bidraget skulle ryka!
Citera
2005-09-16, 17:13
Medlem
Lassemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmolderingAsses
Njaa...

när jag gick gymnasiet, för 2 år sedan så var det 20% frånvaro per månad som var gränsen för att bidraget skulle ryka!

Så kanske det var.
Citera
2005-09-16, 17:20
Medlem
mjohanssons avatar
ämnet har varit uppe förut.. många bra svar gavs i den tråden.
men jag kan kort säga:

Det är olika från skola till skola, vissa lever av principen "mkt snack ingen verkstad". Diverse skrämseltaktiker om hurvida studiebidraget gärna ryker på 5 röda - likt drogpropagandan osv.

Upptäcker dom att du skolkar med ett visst mönster ökar chansen att studiebidraget ryker. Alltså om du försöker "lura" systemet.

Smått osäker på denna punkt, men jag har för mig att dom inte får rycka bidraget utan någon form av "förvarning".

Sen spelar ju andra faktorer in, så som lärare tex; vissa glömmer lätt av att ta närvaro.

nu orkar jag inte skriva mer....
Citera
2005-09-17, 10:41
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Först ett klargörande:

Det är INTE skolan som bestämmer om du förlorar studiebidraget. Det är CSN. Skolan har till uppgift att rapportera all skolk, dvs ogiltig frånvaro till CSN, dessa beslutar sedan om du skall återkrävas studiebidrag eller inte. Det är således CSN:s reglerverk som tillämpas. Om du har viss frånvaro du inte kan "förklara" ring CSN och fråga vad som gäller och om skolan meddelat någon frånvaro på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in