2014-11-25, 20:26
Medlem
Hej!

Jag har ett Gigabyte moderkort (GA-MA790FXT-UP5P) och en AM3 socket (941 pin)
edit: har en AMD Phenom II x4 965 BE (Deneb)

Men jag har absolut ingen aning om vad jag ska ersätta den jag har nu med. Jag har fått den dator jag äger nu och har tappat alla mina "meckar" kunskaper över åren. Men fläkten jag har nu är en AMD iaf. När jag spelar spel så går den på över 70 grader och går på över 1000 RPM. När jag skruvade loss den så var nästan all kylpasta torr och borta. Dammet var det inte att fråga om. :P

Så vad ska jag ersätta med, hur vet man vad som är bra? Och om det passar? Någon som har nått tips som inte är över tusenlappen?
Senast redigerad av Norrflicka 2014-11-25 kl. 20:39.
Citera
2014-11-25, 20:38
Medlem
Hej,

Börja med att titta vad som finns på t ex Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369#rparams=m=s195831390

Se till bara att kylflänsen inte blir för stor för chassit. Innan du sätter på den nya kylflänsen, se till att rengör processorns ovansida med ren aceton eller T-röd innan du lägger på ny kylpasta. Har för mig att det brukar räcka med att trycka ut kylpasta lika stort som ett riskorn.
Senast redigerad av nitrocil 2014-11-25 kl. 20:45.
Citera
2014-11-25, 20:40
Medlem
Det är det jag är lite orolig för, hur vet man om den passar? Och att man inte köper en för stor?
Citera
2014-11-25, 20:45
Medlem
Vad har du för chassi? Noctua gör annars bra kylflänsar. Denna passar enligt dem till ditt moderkort: http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products_id=34&lng =en
Senast redigerad av nitrocil 2014-11-25 kl. 21:28.
Citera
2014-11-25, 20:46
Medlem
Den här har jag satt i ett par PC senaste året. Får plats in en rätt liten miditower som är 16 cm bred. Fläkten är tyst och effektiv. Kommer med en "patch" av kylpasta, och den duger så klart, men om du är mån om högsta effektivitet bör du rengöra enligt instruktioner och applicera detta. Finns på Kjell.com m fl.
Citera
2014-11-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Den här har jag satt i ett par PC senaste året. Får plats in en rätt liten miditower som är 16 cm bred. Fläkten är tyst och effektiv. Kommer med en "patch" av kylpasta, och den duger så klart, men om du är mån om högsta effektivitet bör du rengöra enligt instruktioner och applicera detta. Finns på Kjell.com m fl.

Ja, den duger nog bra och kostar betydligt mindre än Noctua:n jag länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in