• 2
  • 3
2020-04-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Det blir ett fint fyrtal om du räknar in Jan Heweliusz-katastrofen -93 också. Det pratas märkligt lite om den förlisningen trots att en hel del svenskar omkom där.

Nu var jag iofs 8 år när det hände. Men bilden av båten ligga med den röda kölen uppåt har etsat sig fast i mitt minne.
Citera
2020-04-17, 21:28
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Ja den hade jag också förträngt men det är ju inte någon katastrof som är omgärdad av oklarheter. Var väl lastförskjutning i dåligt väder om jag inte minns fel.

Nej, inte oklarheter som i fallen med Scandinavian Star eller Estonia. Men eftersom du nämnde HoFE där olyckan så vitt jag minns berodde på slarv av en besättningsman, då är Jan Heweliusz i samma liga. Och samma tidsperiod: sent åttio-, tidigt nittiotal.
Citera
2020-04-17, 21:38
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Nej, inte oklarheter som i fallen med Scandinavian Star eller Estonia. Men eftersom du nämnde HoFE där olyckan så vitt jag minns berodde på slarv av en besättningsman, då är Jan Heweliusz i samma liga. Och samma tidsperiod: sent åttio-, tidigt nittiotal.

Ja om man lägger upp det så har du en viss poäng =) Minns inte vad som orsakade Heweliusz förutom dålig stabilitet men om det var slarv vid lastning eller konstruktionsfel har jag förträngt.
Citera
2020-04-18, 23:57
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Försäkringsbedrägeri är absolut en av de möjligare och troligaste orsakerna. Dock är det inte så konspiratoriskt med "komplicerade ägarkonstellationer" som man kan tro utifrån artiklar och tv-program om man kan det minsta om hur sjöfarten fungerar med bareboat charter, partrederier, konglomerat och alla möjliga konstellationer för att dels slippa skatt, säkra att man slipper ansvar om någon händer när de facto någon annan kontrollerar båten du egentligen äger, både lagligt och i relation till tvister gällande befraktningsavtal eller obetalda avgifter etc etc.

Lycka till att helt fastställa ägarskapet bakom en vanlig containerjagare och du kommer ha att göra en stund även idag...

Men ja, det är en intressant dokumentär men i mina ögon lite lite fokus på den faktiska händelsen och utredningen och för mycket storytelling om hur ledsna folk var att deras anhöriga dog. Självklart är det tragiskt, men det ger inte mer ljus på sakfrågan - vad hände egentligen?

Om man skall vara lite extremkonspiratorisk så kan det ju finnas ytterligare en vinkel.
Givet att hela ärendet är oerhört svårt att utreda och leda i bevis....
Försäkringsbolagen (det är nästan alltid ett flertal) som är korsvist återförsäkrade mellan bolag och uppdragsgivare har ju naturligtvis stor makt och påverkan i sådana här lägen.
Man vet från försäkringsbolagens sida att det är ett bedrägeri i grund och botten. Att bevisa detta innebär ändå att de involverade försäkringsbolagen går på en ordentlig ekonomisk smäll då man inte lär kunna få ut skadestånd från försäkringstagaren då denna hotar med konkurs om så blir fallet.
Av den anledningen kan försäkringsbolagen ha ett intresse att låta en ensam pyroman bära ansvaret då staten i sista nedan blir betalningsskyldiga istället.... dvs ett dubbelt bedrägeri....
Citera
2020-04-25, 17:42
Medlem
Såg säsongsavslutningen på dokumentär idag på C More och varje aavsnitt har väckt starka känslor, både sorgsna och förbannade. Tror endel har att jag har jobbat på likande båtar och kan föreställa mig hur tragiskt allt var och fortfarande är.

Det är fortfarande inte ordentligt utsett vad som har hänt. De tog upp utredningen igen för granskning och inte ens den blev riktigt gjord.
Senast redigerad av Polkagrissamurajen 2020-04-25 kl. 17:44.
Citera
2020-04-29, 20:50
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Om man skall vara lite extremkonspiratorisk så kan det ju finnas ytterligare en vinkel.
Givet att hela ärendet är oerhört svårt att utreda och leda i bevis....
Försäkringsbolagen (det är nästan alltid ett flertal) som är korsvist återförsäkrade mellan bolag och uppdragsgivare har ju naturligtvis stor makt och påverkan i sådana här lägen.
Man vet från försäkringsbolagens sida att det är ett bedrägeri i grund och botten. Att bevisa detta innebär ändå att de involverade försäkringsbolagen går på en ordentlig ekonomisk smäll då man inte lär kunna få ut skadestånd från försäkringstagaren då denna hotar med konkurs om så blir fallet.
Av den anledningen kan försäkringsbolagen ha ett intresse att låta en ensam pyroman bära ansvaret då staten i sista nedan blir betalningsskyldiga istället.... dvs ett dubbelt bedrägeri....

Jag vet att Skuld försäkrade henne och på den tiden var det inte helt ovanligt med 100% kaskotäckning i ett och samma bolag även om man numera delar upp täckningen i lead och follow.
Vad försäkringsvärdet var minns jag inte, men fartyget var ju en CTL iaf och det betalades ju ut till SeaEscape.

Gällande ansvar täcks det av P&I och jag antar att Skuld hade den täckningen med, vilket i så fall blev ett pool-claim för IG att bära om kravet blev <100 miljoner. Stater betalar inte försäkringar.
Citera
2020-04-29, 22:47
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polkagrissamurajen
Såg säsongsavslutningen på dokumentär idag på C More och varje aavsnitt har väckt starka känslor, både sorgsna och förbannade. Tror endel har att jag har jobbat på likande båtar och kan föreställa mig hur tragiskt allt var och fortfarande är.

Det är fortfarande inte ordentligt utsett vad som har hänt. De tog upp utredningen igen för granskning och inte ens den blev riktigt gjord.

Man blir väldigt påverkad på många sätt och pga så tror jag att man tappar objektiviteten lite eller mycket. Efter första avsnittet tänkte jag hur jag skulle klara mig igen alla avsnitt.
Tror ändå att nått fuffens hade dom 3 besättningsmännen för sig som kom tillbaka till båten, dom verkade inte tillföra något och pratade knappt med någon vad jag förstod det som.
Citera
2020-05-03, 22:37
Medlem
Har sett dokumentären nu. Mycket gripande, det är lätt att tidvis tappa objektiviteten som ovan användare sa.

Det jag inte får ihop med teorin om försäkringsbedrägeri är varför man skulle göra en sån här sak då man har passagerare ombord. Det borde finnas gott om andra tillfällen för sådant där man istället kan få det att se ut som en olycka, speciellt i en så gammal skuta.

Med det sagt så är besättningsmännens agerande högst besynnerligt. Speciellt de svenska bradmännens vittnesmål om det, nästan sabotageliknande agerandet under släckningsarbetet, tycker jag väger gansk tungt då jag känner till flera av de som var med. Inget hårda bevis såklart, det kan ju förstås också bero på ren inkompetens.

Det som är mest sorgligt med det hela är väl att anhöriga aldrig kunnat få ett ordentligt avslut då man fortfarande inte kan klargöra vem som orsakade branden. Jag tror att detta var en utredning med alldeles för många kockar och för lite målstyrning. Frånvaron av inpasseringskontroll då färjan stod i Lysekil kan inte heller helt uteslutas från påverkan.
Citera
2020-05-16, 18:12
Medlem
Mer.info.007s avatar
han dendär Henrik verkar vara en skum person. Med det där utseendet köpte han säkert horor ombord
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in