2014-11-25, 16:07
Medlem
RIKSKRIMs avatar
http://na.se/nyheter/lanet/1.2736181-kraftig-explosion-skakade-hus

Ska tydligen ha känts tryckvåg och hört allt från Fjugesta, Garphyttan, Nora och Örebro. Alltså flera mil runt omkring. Folk har trott att deras hus hållt på och rasa.

Vad kan det ha varit för bomb som testas? Sveriges egna "mother of all bombs"?
Citera
2014-11-25, 17:24
Bannlyst
På 80-talet exploderade en sprängämnesfabrik i samma område. 800kg nitroglycerin ska ha detonerat. Troligen var detta i samma storleksordning.
Citera
2014-11-25, 19:21
Medlem
Jag kände av det. Väggarna skakade här hemma då det hände. Inte jättekraftigt men ändå märkbart, sådär som när det är storm och det blåser till lite. Trodde att det var vinden först men det var ju helt vindstilla ute. Nu vet man vad det var iallafall.
Citera
2014-11-25, 20:04
Medlem
urmamaspimps avatar
Olika skiktningar av luftlager med olika temperatur kan skapa som ett "lock" och ge en betydligt värre upplevd smäll än det hade blivit under normala väderförhållanden.
Jag tror fenomenet kallas inversion och handlar om varm luft som ligger ovanpå kall luft eller om det var tvärtom, många artillerister och bergsprängare har upplevt detta.
någon aerologiskt/meteorologiskt kunnig som kan utveckla mer vad det är jag försöker säga här..?

Kuriosa: Villingsbergs övningsfält kallades populärt för Villingsnam av värnpliktiga, ett värme- och mygghelvete på sommaren och ett köldhål av guds nåde på vintern och däremellan är det bara olidligt.
Senast redigerad av urmamaspimp 2014-11-25 kl. 20:07.
Citera
2014-11-26, 01:35
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Skönt med lite skakande fönsterrutor och ångestfyllda människor. Piggar upp
Soldater, vapentester och överflygningar med stridsflygplan har blivit så sällsynt att folk blir rädda och chockerade så fort någonting låter högt/smäller. Tragiskt men sant.

Dock underhållande att läsa alla dessa inlägg på flashback samt artiklar på nyhetssidor.
Citera
2014-11-26, 09:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Olika skiktningar av luftlager med olika temperatur kan skapa som ett "lock" och ge en betydligt värre upplevd smäll än det hade blivit under normala väderförhållanden.
Jag tror fenomenet kallas inversion och handlar om varm luft som ligger ovanpå kall luft eller om det var tvärtom, många artillerister och bergsprängare har upplevt detta.
någon aerologiskt/meteorologiskt kunnig som kan utveckla mer vad det är jag försöker säga här..?

Det är väl främst varm luft ovanpå stillastående kall luft. Det är ungefär samma fenomen som gör att ljud kan höras väldigt långt på natten eftersom de studsar på inversionsskiktet. Men nu skedde ju explosionen på eftermiddagen och då borde det inte vara så mycket inversion.
Citera
2014-11-26, 09:41
Medlem
Separatistens avatar
Det är Bofors som eldar dynamit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in