2014-11-25, 13:52
Medlem
Håller på att bygga upp en permanent portfölj enligt Harry Brownes koncept:
  • 25% Aktier
  • 25% Obligation
  • 25% Kontanter
  • 25% Guld

Eftersom jag är nybörjare så är jag helt förvirrad vad som kan klassas som vad.
Obligationsfonder och räntefonder är de samma kategori och går under Obligationer?
Vad menas med kontanter, ska man bara ha 25% av tillgångarna i SEK sittandes på något sparkonto?
Citera
2014-11-25, 14:20
Medlem
Etirdets avatar
Jag skulle nog satsa på 100% aktier om du ska ha portföljen i decennier.
Citera
2014-11-25, 14:22
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Håller på att bygga upp en permanent portfölj enligt Harry Brownes koncept:
  • 25% Aktier
  • 25% Obligation
  • 25% Kontanter
  • 25% Guld

Eftersom jag är nybörjare så är jag helt förvirrad vad som kan klassas som vad.
Obligationsfonder och räntefonder är de samma kategori och går under Obligationer?
Vad menas med kontanter, ska man bara ha 25% av tillgångarna i SEK sittandes på något sparkonto?

Nu är jag ingen anhängare av denna strategi men jag kan förklara denna strategi åt dig.

Förklaring:

- Aktier: Helt enkelt aktier. Ju mer aktier i så många branscher som möjligt ---> större riskspridning ---> lägre total risk.
- Obligationer: Alltså långa räntefonder.
- "Kontanter": Det är alltså korta räntefonder som man syftar på och inte kontanter.
- Guld/silver: Köp enbart fysiskt guld/silver. Enklast är att köpa guld i Sverige då det är skattefritt. Silver är det 25% skatt på i Sverige men inte i t.ex. Norge.
Citera
2014-11-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Nu är jag ingen anhängare av denna strategi men jag kan förklara denna strategi åt dig.

Förklaring:

- Aktier: Helt enkelt aktier. Ju mer aktier i så många branscher som möjligt ---> större riskspridning ---> lägre total risk.
- Obligationer: Alltså långa räntefonder.
- "Kontanter": Det är alltså korta räntefonder som man syftar på och inte kontanter.
- Guld/silver: Köp enbart fysiskt guld/silver. Enklast är att köpa guld i Sverige då det är skattefritt. Silver är det 25% skatt på i Sverige men inte i t.ex. Norge.

Jag hittade ett par räntefonder på Avanza som jag tänkte skaffa. Vad är Spiltan Räntefond och SPP Obligationsfond för sorts fonder?
Citera
2014-11-25, 16:36
Medlem
Ähh detta verkar för krångligt, kör nog all in fonder istället.
Citera
2014-11-25, 20:02
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Jag hittade ett par räntefonder på Avanza som jag tänkte skaffa. Vad är Spiltan Räntefond och SPP Obligationsfond för sorts fonder?

Den första är en kort räntefond (liten risk) och den sista är en lång räntefond (större risk). Ett tips, information om fonden står under "Fondinformation".

Dock så anser jag inte att denna investeringsfilosofi är bra alls. Satsa pengarna på några renodlade aktiefonder med låg avgift så som t.ex. Avanza Zero.
Citera
2014-11-25, 21:10
Medlem
njekss avatar
Om du ska ha portföljen under längre tid som jag, nu snackar vi 10 år+ till att aldrig sälja. Då ska du göra som Njeks gör.

Gå 100% aktier inget annat, givetvis stabila bolag med utdelning varje år. Återinvestera utdelningar och för in nytt kapital regelbundet så kommer du kunna leva på utdelningar inom en inte alltför avlägsen framtid. Ränta på ränta effekten är guld.

För frågor kontakta mig i PM kan jag ge dig feedback, investeringstips och du kan bolla dina tankar med någon.

//Din rådgivare Njeks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in