• 1
  • 2
2014-12-08, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ehcca
Av vilken anledning känns Google Drive sådär? Annars så har du bland annat OneDrive och Dropbox.

Ptja, för att det är Google, gigantföretaget som har koll på hela världen samt är polers med USA och deras spion/terrorist myndigheter Men rådfrågade lite polare som dels är gamla hackers samt gamla vana piraträvar å de sade att chansen är lika med noll att jag skulle bli upptäckt om jag delar ut lite kataloger med lite PDFer i. Dessutom sade de att Google är igentligen rätt måna om kunderna ,förutom när USAs regering säger till då, och det skulle krävas mycket för att de skulle lämna ut mig som en liten svensk privat kund och då ska jag lämna ut MASSA böcker, i avsevärt mycket snyggare kopiering än de jag har nu

Så jag kör helt enkelt Google Drive å ser till att ta bort böckerna efter den nuvarande kursen är klar osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Vore inte det enklaste om det fanns något bra iOS/Android-program där man kan ta en bild med kameran och sedan få det överfört till OCR-text?

Jodå det finns ju det, men jag ser inte kameran i nallen som ett användbart val när jag ska kopiera ett flertal böcker på mellan 200-600 sidor i veckan lixom
Citera
2014-12-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobs0n
Halojsan!

Jag som student börjar nu inse att det är fanimej inte värt pengarna att köpa alla litteratur, även om den är begagnad!

Jag har snackat lite med folk på Universitetet här i Muppsala och fått tips. Det som är kvar är att hitta en lämplig programvara för att göra de inskannade böckerna sökbara De jag snackat med kör äldre versioner av Adobe Acrobat Xi men det kan man ju bara prenumerera på..

Jag har sökt en del å det verkar som Omnipage är det som får bäst betyg... men skiten kostar ju över tusen spänn! Prizmo verkar få bra betyg å det kostar 379 på Apple appstore. Är det värt det? Finns det bättre och/eller mer prisvärda OCR program för simpel studentlitteratur? Jag behöver inte massa flashiga funktioner, jag vill bara fixa till de böcker jag skannat in å kunna sortera å söka dem på min pluggdator! Eller finns det passande sidor att ladda ner från? Sökt som tusan men hittar inget.

Tack på förhand!
Jag minns en vän som köpte en hel del studielitteratur som han läste väldigt försiktigt, och lyckades lämna tillbaka en hel del efter att ha läst och sammanfattat relevanta kapitel. De böcker han inte fick lämna tillbaka såldes för några tior mindre än nypris (de såg ju oanvända ut, det var nästan kusligt att se den disciplinen) till kursare eller folk som skulle läsa kursen senare.

Själv köpte jag det mesta begagnat, och sålde de böcker jag inte ville behålla för samma pris året efter.
Citera
2014-12-08, 14:41
Medlem
Mugsys avatar
Om du har Mac behöver du inte köpa någon programvara eller ens installera någonting alls.
Du har allt du behöver inbyggt i OS X.

Det är mycket enkelt.

Koppla in skannern.
Lägg det du vill skanna på skannern.

Öppna Bildinsamling. Skannern värmer upp.

Sen gör du inställningarna.

Det här brukar jag köra med:

Typ: Text
Upplösning: 300 DPI
Markera "Använd anpassad storlek"
Storlek: (blir enligt utsnittet nedan)
Rotationsvinkel: 0°

Markera det utsnitt du vill skanna.

Auto-markering: Av
Skanna till: Bilder (eller var du vill spara resultatet)
Namn: Skanningsbild (eller vad du vill kalla dokumentet)

Format: PDF (det kör jag med för text)
Markera "Lägg ihop i ett dokument" (om du vill spara allt i ett enda pdf-dokument)

Bildkorrigering: Inget
Citera
2014-12-10, 13:10
Medlem
----.----s avatar
Om du är villig att investera lite tid och pengar i projektet så har dessa två personer sina egna intressanta lösningar på problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=-M95Ob4kIak

https://www.youtube.com/watch?v=ne-h...annel=cayblood

Det som är jobbigt är egentligen inte själva scanning/OCR-processen, utan det är hur man ska hantera bokpärmarna. Som killen gör i första videon och helt enkelt kapar bort pärmen är nog det mest handfasta sättet, dock trist att massakrera sin boksamling.
Senast redigerad av ----.---- 2014-12-10 kl. 13:12.
Citera
2014-12-10, 13:49
Medlem
Mugsys avatar
Men jag skrev ju ovan hur man gör det här enklast. hobs0n behöver inte OCR-skanna. Det enda h*n behöver är en skanner. Det som behövs utöver det finns redan inbyggt i OS X.
Citera
2014-12-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobs0n
Ptja, för att det är Google, gigantföretaget som har koll på hela världen samt är polers med USA och deras spion/terrorist myndigheter

Du kan ju lägga böckerna på en egen server och köra det här. http://sparkleshare.org/
Citera
2014-12-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Men jag skrev ju ovan hur man gör det här enklast. hobs0n behöver inte OCR-skanna. Det enda h*n behöver är en skanner. Det som behövs utöver det finns redan inbyggt i OS X.

Jo, men det går inte att söka efter text i en bild (normalt sett). Och en bok som är inscannad som bilder i stället för text får större filstorlek.
Citera
2014-12-10, 15:58
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Jo, men det går inte att söka efter text i en bild (normalt sett). Och en bok som är inscannad som bilder i stället för text får större filstorlek.
Okej, jo, jag såg det sen.
Förr, redan kring 1989-90, fanns det handskannrar som man enkelt kunde skanna in text med, även med OCR. Har inte sett såna på massor av år. Funkade perfect redan på Macintosh LC- och Mac Classic-tiden.

Problemet var att det tog tid att få det bra och man måste överlappa när man skannade eftersom skannern bara tog ca en boksida (liten bok) per drag. OCR däremot var inga problem eftersom det inte är processorkrävande.

Det var inte som en sån där liten C-Pen utan såg ut ungefär som en blippare de har i matbutikerna.

Uppdatering: Sökte runt på "handskanner". Finns liknande nu också.
Senast redigerad av Mugsy 2014-12-10 kl. 16:04.
Citera
2014-12-14, 16:38
Bannlyst
Tack för alla bra tips!

Jag har ingen lust att köpa en egen scanner, jag använder hellre Universitetens skrivare/scanners. Då får jag två sidor med en gång. Och jag slipper köpa/låna några böcker eller massakrera de jag har köpt...

Nu är bara frågan, ingen som har koll på bra sätt att få hacksen att funka till

Adobe Acrobat XI Pro 11.0.3 Multilanguage Mac OS X och
ABBYY FineReader Pro v12.0.7 Multilingual MacOSX-P2P

Jag har inte fått ngn av de att funka... ngn som kan hjälpa till med det måntro? Båda nedladdade från TPB innan det dödde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in