2014-11-24, 20:22
Medlem
Opiumtal18s avatar
Jag har aldrig fattat varför man tävlar på att köra båt, tänker närmast på bl.a roslagsloppet, det är ju helt och hållet en materialsport? Eller är det som är tävlingen? Rika bankgubbar låter deras söner köra specialbyggd sport båt, tävlingen går ut på att lägga så mycket pengar som möjligt?

Eller behövs det mycket skills för att vinna sådana race?
Citera
2014-11-24, 21:19
Medlem
Är väl samma princip som formel1 eller annan bilsport, självklart spelar pengar stor roll då mer pengar oftast leder till bättre båtar.

Men det är otroligt mycket mer än det, föraren måste va vältränad och skärp så att både kropp och sinne klarar av den höga farten samt g krafter osv. Men sen gäller det ju att både kunna känna av vattnet och se hur vågorna går om kursen måste ändras eller liknande men även känna hur båten reagerar om han gasar lite mer osv.
Citera
2014-11-24, 23:52
Medlem
Oddballs avatar
Skickligheten hos förare och navigatör är extremt viktig. Speciellt de tävlingar som går lite utomskärs, där handlar det ju mycket om att hela tiden gasa/släppa på gasen och parera vågorna.

Ett visst mått av farlighet finns det ju också, en mycket god vän körde ihjäl sig utanför Kapellskär för ca 15 år sedan. Han var en av de absolut bästa i Sverige och ändå gick det som det gick...
Citera
2014-11-25, 11:09
Moderator
Falukropps avatar
Hade en Piraya 16 som grabb, och kan bekräfta det Oddball säger om vågorna. Är det lite sjö, säg i alla fall så det går vita gäss, så gäller det att vara med i matchen.

Tävlade aldrig själv, men skulle kunna tänka mig att Roslagsloppet blir något av en uthållighetsgrej i den klassen. Hur det är i lite större båtar vet jag dock inte, det kanske blir mer navigation då?

Jämförelsen med F1 och liknande bilsport känns relevant i sammanhanget, men jag skulle nog snarare jämföra en halvdag i en liten skruttbåt med alldeles för mycket motor i gropig sjö med att köra rally, givetvis med reservation för att jag aldrig kört det, utan går helt på vad jag sett på TV
Citera
2014-11-25, 20:24
Medlem
SLR-08s avatar
Jag har bekanta som har pysslat med båtracing och kört Roslagsloppet flertalet gånger.
Visst kostar det en del pengar och kräver en hel del tid men bara för du köper dyraste båten med nyaste och fräschaste motorn så vinner man inte. Det krävs mycket testande, finjusteringar och framförallt skicklighet hos förare och navigatör.

Och för att tillägga, dom är verkligen inga rika bankgubbar
Citera
2014-11-25, 23:46
Medlem
Oddballs avatar
Ämnet är alltså 'båtracing' - inte 'miljöförstöring' eller liknande.

Inlägg raderade och varningar utdelade.

Oddball
Moderator
Citera
2014-11-26, 19:06
Medlem
Borhemmas avatar
Skicklighet såklart!
Kolla bara resultatlistor flera år bakåt, med samma gubbar i topp trots "lika" båtar och motorer.
En jävla massa testande med hisshöjder, steglister, trimtank, propellermoddningar mm. Men det är ju en del av skickligheten.
Kul sport förövrigt med riktig kamratanda mellan teamen, som lånar ut växelhus eller t.om. en motor om någon skrunkat innan race
Citera
2014-11-26, 20:40
Medlem
Slints avatar
Jag tror att gemene rik knös med segelbåt inte pallar att vara så seriös som att ställa upp i ett race, men det finns säkert en och annan som kanske gör det. Om man kollar på de största båtracingeventen, som volvo ocean race (?) där de har stora katamaraner/segelbåtar med en besättning på typ tio gubbar, där är det så mycket race som det bara kan bli, jämför med vilken bilsport som helst. Där handlar det om skicklighet och tur. Fan, men det måste ju finns lite skicklighet över huvudtaget om du ska ha ett race som Roslagsloppet.
Citera
2014-11-27, 00:02
Medlem
Oddballs avatar
När det går riktigt fort är det ju katamaraner som används och de kräver stor erfarenhet för att kunna köras snabbt så fort det blåser det minsta. Det behövs inte mycket för att fören lyfter och båten börjar fungera som en vinge och slår runt, gör man det i farter runt 75-80 knop så kan det gå riktigt illa.

För övrigt är det en sjukt härlig känsla att få prova på att åka närmare 100 knop på plattvatten, även om det stundtals var nära att mina kalsonger skulle missfärgas...

Men så händer ett litet, litet misstag - båten skär fel i en våg eller nåt sånt och katastrofen är ett faktum: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0008/21/bat.html

Det var han jag åkte med f.ö. RIP Lennart & Gunnar.
Citera
2014-11-27, 00:13
Medlem
Opiumtal18s avatar
ok tack för bra och förklarande svar. Verkar behövas skicklighet. Ett liten parallell: STCC verkar dock vara enbart handla om startposition och acceleration på motorn i början. Där krävs inte lika mycket skills.

Navigatör? Är det inte bara följa bojarna eller dem andra tävlande?
Citera
2014-11-27, 08:20
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
ok tack för bra och förklarande svar. Verkar behövas skicklighet. Ett liten parallell: STCC verkar dock vara enbart handla om startposition och acceleration på motorn i början. Där krävs inte lika mycket skills.

Nä nu blommar löken, här måste jag få kleta in några härskna bokstäver! Det är väl klart att STCC bygger otroligt mycket på förarens prestationer speciellt med tanke på hur lika materialen de använder är i standardvagnsklasser. Det är ju då förarnas skicklighet verkligen är avgörande.

Och hur tänkte du att den som leder skulle navigera då om man följer de andra tävlande?
"Helvete Sune, nu leder vi ju, se till att hålla en jädra koll i backspegeln nu på hur de andra kör!"

Citera
2014-11-27, 08:36
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18

Du kanske tänker på såna rundbaneracing som körs på någon fjärd? Där behövs det naturligtvis ingen navigatör. Däremot på tävlingar i klasserna offshore som t.ex Roslagsloppet som går från Stockholm till Öregrund så spelar navigationen in, blåser det mycket så är det gynnsamt att välja en sån rutt där man kan stå på så mycket som möjligt istället för att bara åka rakaste vägen. Dessutom finns det bojar utefter banan som man måste runda.

Så navigatörens roll i den typen av båtracing är väldigt viktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in