Hej! Eftersom jag tycker bredbandsbolaget är sjukt dyrt med deras ADSL (över 400kr/mån) för 24mb/s så har jag börjat fundera på att byta till mobilt bredband (4G). Men det jag tvekar på är hur det är att spela på osv. Spelar mycket CS:GO och LoL..
Fiber är inget att tänka på då det helt enkelt kostar för mycket.. Nån med erfarenhet av o spela på mobilt bredband osv? För o nackdelar?
Glöm det, duger garanterat inte till att spela spel och annat som kräver en del. 400kr är inte så farligt, men visst är det ruttet att man betalar motsvarande 100/100 eller mer om det var via fiber, men det man får nöja sig med är telefontråd.
Bara betala och fortsätta vara sur, inget du kan göra åt saken. Undantaget är ju att köra eget trådlöst LAN (wifi, WLAN) mellan fastigheter, hus och på de viset dela på en uppkoppling, billigare, och fortfarande bättre än 4G men det är ju inte alla som har dom möjligheterna.
Precis, mobil lösning duger till det mesta, men inte sådant som kräver låg ping och där mycket trafik ska skickas åt båda hållen. Och där man har behov av mer "realtids kommunikation".
Alltså där slutanvändaren påverkar eller märker om man kör på en sämre uppkoppling där det blir för mycket omsändningar, fel i datatrafiken osv.
DjXeroz, absolut. Men har du xDSL du kör på idag och får ut t.ex. 8Mbit, det är stabilt. Det räcker gott och väl att spela på, visst kostar det lite, men inga trafikavgifter eller annat som kan skapa problem.
Vill man ha bättre fart får man gå ihop (om möjligt) med grannar och köra på flera telefontrådar (går då att få en virtuell förbindelse över flera uppkopplingar) så man får mer fart, men det kostar ju också mer pengar. Kan man ha ett eget litet nät som man fixar själv. Billigt och funkar, men ingen bra lösning, men vad gör man. Går ju inte betala hur mycket som helst bara för att få fiber.
Har endast provat 3G via min Galaxy telefons wifi-hotspot trådlöst över till stationära datorn och spelar du på svenska servrar är det väl OK... förvänta dig 40-100 ping någonstans där emellan samt att paket tappas höger och vänster.
I spel med väldigt optimerad netcode kommer det fungera bra men återigen alla servrar är inte svenska!!