2014-11-24, 09:16
Medlem
Har ett litet problem. Det finns några idioter i mitt område som av någon anledning köpt sig diverse hundar (rottis, amstaff, "pitbull" = blandras men tro sig vara renrasig) som dem inte har pli på.

Då dessa ägare helt saknar kunskap om raserna och inte vet hur man korrigerar så går dem alltid loss vid hundmöten och vill komma åt min hund. En gång flög en ägare ner i backen när hans hund drog för att attackera min hund, men han tappade aldrig kopplet som tur var.

Tänkte istället för att stå där som ett fån om den dagen väl kommer, så undrar jag vad man kan skaffa som skydd. Har en kniv som jag går runt med idag men det känns lite overkill. Samtidigt så har inte min labbe mycket att hämta om en av hundarna kommer åt honom.

Därav så behöver jag tips på hur man bäst skyddar sin hund från andra aggressiva hundar?

Trolla inte nu med stålhättor, parkbänkar och baseball klubbor. Dessa är inga alternativ.

Tacksam för svar
Senast redigerad av newone 2014-11-24 kl. 09:22.
Citera
2014-11-24, 10:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
På vår valpkurs kom de med ett intressant förslag. Det var att gå mot den attackerande hunden aggressivt, stampa och försöka göra sig stor, och vråla något. Typ "GÅ TILL MATTE!" eller "NEJ, GÅ HEM" eller vad som nu faller en in.

Om ens hund inte är tillräckligt modig att visa sig dominant och skrämma hunden så får man alltså göra det själv, då bör de flesta psykiskt friska hundar söka tröst hos sina egna "flockmedlemmar".
Citera
2014-11-24, 10:40
Medlem
Jag gör samma sak som dig, går runt med en dold morakniv enbart för att skydda mig från oansvariga hundägare och deras vilda hundar. Än så länge har jag inte behövt använda den då jag varit snabb nog och undvikit eller plockat upp hunden när hundarna rusar i full fart emot en.

Den dagen då hunden biter sig på min hund finns det ingen annan lösning än att döda den attackerande hunden.

Att försöka trycka bort hunden, sparka på den hjälper inte. Nackskott eller kniven rakt in i halsen är enda alternativet att öka chansen att ens hund överlever.
Citera
2014-11-24, 10:47
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
På vår valpkurs kom de med ett intressant förslag. Det var att gå mot den attackerande hunden aggressivt, stampa och försöka göra sig stor, och vråla något. Typ "GÅ TILL MATTE!" eller "NEJ, GÅ HEM" eller vad som nu faller en in.

Om ens hund inte är tillräckligt modig att visa sig dominant och skrämma hunden så får man alltså göra det själv, då bör de flesta psykiskt friska hundar söka tröst hos sina egna "flockmedlemmar".
Det funkar om inte angriparen är totalt fixerad på hunden, jag brukar själv göra det.
Citera
2014-11-24, 11:36
Medlem
T-Paxs avatar
Om jag bodde där det fanns såna hundar så skulle jag ha försvarsspray, det finns till hundar. Annars skulle jag köpa pepparspray.
Vill du vara extra säker så skaffa en vildsvinsväst!
Citera
2014-11-24, 12:42
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Typ. Lite grann. Ungefär.
Jo jag kör med samma sak så länge det är en hund som muckar. Då ställer jag mig framför min hundar, gör mig stor o tittar precis ovenför huvudet på den. Möter jag blicken kan den få övertaget.
Nu fungerar detta på muckande hundar o inte på en hund som är inne i en attack.
Kniv är säkert bra om man hugger hunden o inte skär upp sig själv eller råkar skära sin egna hund i stridens hetta. Tydligen är det inte många som sett två hundar slåss om de tror på fullaste allvar att de kommer lyckas avvärja en hundattack med en kniv.

Nu ska jag göra reklam o riskera varning igen. Men denna produkt fungerar.
http://www.haromi.se/dogdefensespray50ml-p-273.html?gclid=CKuekKf-ksICFeHFcgodoI8AbA

Jag har läst varubeskrivningen, men hur vet du att den fungerar? Vad händer liksom? En jävligt arg och stridslysten hund viker sig väl inte i första taget. Tappar den orienteringen eller vad? Man kanske skulle ha en sådan. Springer en del aggressiva hundar i området där jag bor. Tyvärr, man tvingas samsas med en del efterblivna muppar som bara är ute efter att ha en så macho hund som möjligt utan att tänka på att den ska fungera ute i samhället också. Inte för att jag känner mig orolig på promenaderna, men better safe than sorry. En dag kanske man står där. Roligt beskrivet där på slutet att den har desinficerande egenskaper. Man avvärjer inte bara en galen hund, man desinficerar den också till på köpet.
Citera
2014-11-24, 13:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Jag har läst varubeskrivningen, men hur vet du att den fungerar? Vad händer liksom? En jävligt arg och stridslysten hund viker sig väl inte i första taget. Tappar den orienteringen eller vad? Man kanske skulle ha en sådan. Springer en del aggressiva hundar i området där jag bor. Tyvärr, man tvingas samsas med en del efterblivna muppar som bara är ute efter att ha en så macho hund som möjligt utan att tänka på att den ska fungera ute i samhället också. Inte för att jag känner mig orolig på promenaderna, men better safe than sorry. En dag kanske man står där. Roligt beskrivet där på slutet att den har desinficerande egenskaper. Man avvärjer inte bara en galen hund, man desinficerar den också till på köpet.
Jag har inte behövt använda min i stridens hetta. Däremot har jag spreyat på handen o låtit hunden lukta. Den ryggade bakåt en halvmeter från mig o sedan ville den inte alls prata med mig.
Så någon effekt har den vilket en kniv inte kommer ha.
Citera
2014-11-24, 13:18
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Som SkepticalHippo sa, en aggressiv hund hantera man enklast genom att ryta i (med djup i rösten) och ge den ett kommando, som exempel blev jag påflugen för en herrans massa år sedan av någon pitbull blandis som bet sig fast i min arm och vägrade släppa först när smärtan gjorde mig oxtokig och gav mig en jäkla bas i rösten. Annars funkar bite stick bäst för att bryta fixerade grepp. En uppkäftig hund nonchalerar man bäst, aktivera din egen hund till att agera mer fokuserat på dig o lämna platsen. Annars kan jag tycka att om ägare inte tränar sina hundar så ska man anmäla dem, att de ändå kan vara aningen bångstyriga är inte egentligen ett problem först när ägare helt saknar kontroll över vad de har i kopplet. Kan tycka att det ser ut som de flesta har pli på sina hundar när det handlar om svårare raser, när de inte har det ska de bli av med dem. För många dårar finns det med hund oxå
Citera
2014-11-24, 13:52
Medlem
Tackar för alla svar. Jag köpte en sån spray nu, ska se hur den fungerar.

Citat:
Som SkepticalHippo sa, en aggressiv hund hantera man enklast genom att ryta i (med djup i rösten) och ge den ett kommando, som exempel blev jag påflugen för en herrans massa år sedan av någon pitbull blandis som bet sig fast i min arm och vägrade släppa först när smärtan gjorde mig oxtokig och gav mig en jäkla bas i rösten. Annars funkar bite stick bäst för att bryta fixerade grepp. En uppkäftig hund nonchalerar man bäst, aktivera din egen hund till att agera mer fokuserat på dig o lämna platsen. Annars kan jag tycka att om ägare inte tränar sina hundar så ska man anmäla dem, att de ändå kan vara aningen bångstyriga är inte egentligen ett problem först när ägare helt saknar kontroll över vad de har i kopplet. Kan tycka att det ser ut som de flesta har pli på sina hundar när det handlar om svårare raser, när de inte har det ska de bli av med dem. För många dårar finns det med hund oxå

Vi har ju en snubbe här med någon pitbull blandras som har bitit en hund och han har ju fortfarande kvar den. Ägaren till den lilla hunden anmälde honom men polisen har tydligen inte gjort ett skit. Eller så öppnade han aldrig dörren så ingenting hände.

Själv tycker jag synd om hunden och önskar att jag kunde begrava ägaren levande.

Sen läste jag om en annan "pitbull" ägare som lovade att avliva sin hund efter att den attackerade någon unge eller vad de nu va. Ägaren bestämde sig i sista sekund för att skita i det och istället ha på munkorg. Det gick tydligen hur bra som helst för polisen också. Man får tydligen känna efter själv hur man vill göra med en galen hund (även om det är fel på den efterblivna ägaren).

Men om jag går runt med kniv eller pistol för att skydda mig mot efterblivna människor och hundar så åker jag ju dit direkt. Undrar egentligen vad det är som händer.

Ibland har jag lust att skaffa mig en pitblandning och trycka den med anabola och allt möjligt, sedan släppa honom lös på andra oansvariga ägare för att dem ska få känna hur det känns. Men kan inte gå full retard.
Senast redigerad av newone 2014-11-24 kl. 13:57.
Citera
2014-11-24, 13:59
Medlem
Sparka precis under huvudet allt vad du har så ska du se att hunden faller ihop.. Jag har försvarat vår hund med ex antal sparkar, dock inte just där för att jag vet att den dör direkt. Jag brukar sparka rakt i bålpartiet.
Citera
2014-11-24, 15:00
Medlem
Djitiis avatar
En hund som går in för att attackera, verkligen attackera, är svårt att få stopp på. Det går dessutom fruktansvärt snabbt och hunden lär vara för inne i attacken för att reagera på dig. Det kan fungera att gå emot hunden och vara hotfull, högljud, skrämmande men detta beror helt på vad det är för typ av attack.
Dra aldrig undan dina hundar från den angripande hunden då detta kan dra igång en jakt/bytessituation.

Min egna erfarenhet är att det som fungerar bäst är att utrusta sig med en spray eller ett extra koppel.
Kopplet lägger du runt halsen om hunden biter tag och vägrar släppa sen stryper du hunden tills den släpper pga syrebrist.
Citera
2014-11-24, 19:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Inte för att dissa någon i tråden, men jag tror att det är flera här som aldrig ens sett en "riktig" hundattack där en hund som i grunden är avlad för att slåss är inblandad...

En hund typ Amstaff/Pitbull som gett sig fan på att plocka en annan hund stoppas varken av en spark eller av att man skriker. Det bästa är självklart att undvika den typen av hundar helt och hållet om de skulle vara aggressiva och deras ägare inte har koll på dem/bryr sig. Men om attacken redan är igång funkar inte mycket annat än att strypa ut hunden (Stoppa syretillförseln till hjärnan så att den, om den inte släppt tidigare, slutligen slocknar.) eller att använda en breakstick (Men det är ingen vits att "plocka loss" hunden innan någon annan har grepp om den, annars kommer den med största säkerhet bara att flyga på igen.).

En "kamphund" som är helt inne i "fight mode" bryr sig inte om ifall någon "säger till den" (Den hör inte längre.); använder spray (Adrenalinet slår ut det.); en spark (Du kan knäcka ett ben på den utan att den bryr sig nämnvärt.); ett knivhugg (Så vida det inte dödar eller liknande större skada.) eller något sånt.

Polarens Amstaff blev påhoppad av en American Bully XXL i våras och han (polaren) försökte då först med att sparka på den angripande hunden, en upplevelse som han i efterhand jämställde med att sparka på en sandsäck (Han är Thaiboxare sedan ett gäng år tillbaka.) och något som dessutom gav ett fullständigt nollresultat; den attackerande hunden reagerade inte ens.

Utan luft kan den inte fortsätta gör någonting.
Så stryp den tills den släpper, sära sedan på hundarna och se till att de förblir isär.

Edit:
Djitii verkar veta hur det hela fungerar...
Spray funkar kanske innan attacken men inte när en hund av den typen väl är helt inne i en attack.
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-11-24 kl. 19:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in