Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-11-24, 08:25
Medlem
Tord_Ywels avatar
Melatonin. Fungerar bättre för mig än receptbelagda mediciner som benso, särskilt i det långa loppet.. Det finns mycket info på nätet.
Citera
2014-11-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Melatonin. Fungerar bättre för mig än receptbelagda mediciner som benso, särskilt i det långa loppet.. Det finns mycket info på nätet.

Måste väl vara bättre att hålla sig vaken till kvällen bara än att pilla i sig massa tabletter, så jävla svårt kan det inte vara att vända tillbaka på dygnet, jag gör det varje vecka då jag jobbar natt varannan.
Citera
2014-11-24, 09:52
Medlem
borrizs avatar
Fick byta dygnsrytm på veckobasis de år jag jobbade treskift.
Se bara till att hålla dig vaken och aktiv den tid du skall vara vaken och var försiktig med kaffe och annat uppiggande timmarna innan du skall sova, så brukar det fixa sig ganska snart.
Citera
2014-11-24, 13:17
Medlem
Vad gör du innan du lägger dig? Om du är som jag kanske du runkar eller kollar på youtube-klipp för att lätta på trycket, en eller flera gånger - sluta med det. Ersätt det med något bättre, en bra bok, meditation, avkopplande ambient musik, journalskrivande, eller gud vet vad.

Sen är det så att om du har en tid att passa så kommer du stiga upp när du behöver, om du ligger och sover till klockan 1 har du för lite att göra (talar ur egen erfarenhet förstås) och borde aktivera dig oftare. Jag beter mig som ett litet barn som inte vill gå och lägga sig egentligen.

Med detta sagt kan det finnas andra saker som påverkar din sömn, men ovanstående är mina egna reflektioner kring det.
Senast redigerad av tago 2014-11-24 kl. 13:32.
Citera
2014-11-24, 13:39
Bannlyst
Beställ melatonin ifrån valfri nätshop. Det är sömnhormonet i kroppen som regulerar dygnsrytm och talar om för kroppen när det är dags att sova. Kör i max en vecka då du lägger dig och går upp samma tider.
När du sedan fått en bra rytm så håller du det. Ha fasta kvällsrutiner.
Citera
2014-11-24, 13:48
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Måste väl vara bättre att hålla sig vaken till kvällen bara än att pilla i sig massa tabletter, så jävla svårt kan det inte vara att vända tillbaka på dygnet, jag gör det varje vecka då jag jobbar natt varannan.

Melatonin är ett kroppseget hormon, dessutom antioxidant (en av de få som faktiskt är aktivt i hjärnan!). Så långt det är beforskat har man inte hittat några negativa effekter, även om långtidseffekter inte är helt utredda. Hormonet utsöndras som en del av den cikadiska klockan. Det fungerar inte på alla, men för de den fungerar på ger den lättare insomning, bättre sömn och fler och mer levande drömmar. Allt detta utan "baksmälla".

I Sverige är det egentligen klassat som läkemedel, men det är inte svårt att få tag på dem receptfritt. Annars är läkare i allmänhet inte särskilt negativa, möjligen inte så kunniga, men om man ber om det får man dom utan problem. I Sverige går de under namnet cirkadin och är i depotform. Det kan man enkelt kringgå genom att krossa dem. I de flesta andra länder går de som kosttilskott och säljs "over the counter".
Citera
2014-11-24, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel

Man skall använda melatonin med försiktighet. För personer med autoimmuna sjukdomar kan det vara rentav livsfarligt. Det saknas även långtidsstudier om dess kroniska effekt. Det finns en anledning till att melatonin är ett licenspreparat inom EU. (Bortsett från Circadin som är en kass depåtablett)

Melatonin är ett kroppseget hormon som bildas i hjärnan. Hormoner som tillsätts utifrån har en tendens att nedregulera den egna produktionen. Vi högre doser under längre tid kan den egna produktionen avta helt.
Det är helt sjukt hur folk häver i sig 10mg melatonin för att få en insomningseffekt.

Så använd melatonin endast vid behov, i låga doser och för att normalisera dygnsrytmen. Funkar ypperligt för jetlag exempelvis.
Citera
2014-11-24, 15:28
Medlem
hej ts testa käka mycket morötter.den inneholler melanin.du somnar direkt mycket melanin.
Citera
2014-11-24, 16:02
Medlem
gavlips avatar
Rör på dig så att du blir mer trött innan du ska sova. Gå upp efter 6 timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in