• 2
  • 3
2014-11-24, 17:55
Medlem
papanoirs avatar
Tink-appen... För att skapa ett konto vill de att man loggar in på sin bank via deras app och bekräfta deras inloggning på mitt BankID. Det är rätt sketchy stuff. De kan göra i princip vad de vill med bankkontot när de har en bekräftad BankID-inloggning.
Citera
2014-11-24, 18:04
Medlem
Skriv kassabok, antingen i Excel eller kör du GnuCash, spara kvitton + att du skriver ut dina kontoutdrag för varje månad. (Detta kommer göra att du får bättre koll på ekonomin)

Och sen till det sista och bästa tipset. Slösa förfan inte dina pengar på onödiga saker du inte behöver, eller t.ex. Godis, Läsk osv. Sen försöker du även inte slösa pengar på t.ex. onödiga tv-kanaler, streamingtjänster, spotify osv. Det kan du ladda ner från TPB.

Mvh Flazhbacker
Citera
2014-11-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Tink-appen... För att skapa ett konto vill de att man loggar in på sin bank via deras app och bekräfta deras inloggning på mitt BankID. Det är rätt sketchy stuff. De kan göra i princip vad de vill med bankkontot när de har en bekräftad BankID-inloggning.
Exakt. Men vadå, både Blondinbella och Kurt-Sune har ju rekat appen så då måste det ju bli skitbra eller???
Citera
2014-11-24, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papanoir
Att använda Blondinbella som referens på Flashback angående spartips, jag tror du också förstår humorn i det.

Det kan jag skriva under på att man INTE ska göra. Hon är mycket för dyra fonder och skaffar alla möjliga onödiga försäkringar, stället för att fokusera vad som är viktigast: nämligen att spara pengar och exempelvis investera i kvalitetsbolag. Det är den bästa försäkringen man kan ha inför framtiden.
Citera
2014-11-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan jag skriva under på att man INTE ska göra. Hon är mycket för dyra fonder och skaffar alla möjliga onödiga försäkringar, stället för att fokusera vad som är viktigast: nämligen att spara pengar och exempelvis investera i kvalitetsbolag. Det är den bästa försäkringen man kan ha inför framtiden.

Vad är ett kvalitetsbolag? Kan du ge något exempel på kvalitetsbolag i Sverige just nu?
Citera
2014-11-24, 23:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabray
Vad är ett kvalitetsbolag? Kan du ge något exempel på kvalitetsbolag i Sverige just nu?

Ett kvalitetsbolag är ett bolag som år efter år visar på stabila vinster och utdelningar till sina aktieägare.

Exempelvis: H&M, SCA, Skanska, Holmen, Lundbergföretagen, ICA-gruppen, Industrivärden, Investor

Med andra ord aktier som man inte behöver oroa sig så mycket för och man bara kan behålla och köpa på sig mer av när tillfälla bjuds.
Citera
2016-04-06, 18:25
Medlem
Skaffa en spargris, det har jag
Citera
2016-04-06, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beatrice-89
Kan tipsa om en hemsida som lägger upp bra erbjdanden.. om någon vill spara på prylar. www.savly.se lägger upp en hel del olika saker. Annars är jag riktigt dålig på att spara faktiskt.
Du har nog hamnat fel, man kan aldrig spara nått på att köpa saker.
Citera
2016-04-06, 20:59
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det enkla tipset är för sparande:

1. Skaffa en billig och bra nätbank, d.v.s Nordnet eller Avanza

2. Se till att föra över en fast summa varje månad, samt alla bonusar, skatteåterbäring m.m.

3. Köp varje månad bra sparprodukter. D.v.s köp en gratis indexfond för 25%, köp bra investmentbolag för 26% av pengarna som ger en bra utdelning, 25% andra kvalitetsbolag och banker, sen 25% i andra aktier som man gillar, eller någon billig ETF med någon spännande marknad.

Det är ganska simpelt. Där har ni ett recept som passar alla. Det är busenkelt när man väl fått in vanan att sätta undan pengar.
Citera
2016-04-06, 21:08
Medlem
När ni handlar ` sätt i system att utnyttja specialerbjudanden....se till att bli + -kund i de flesta matkedjor. När det kommer orimligt bra erbjudanden se till att få med kompisar på att lagra upp varor som ni vet ni kommer konsumera eller kan sälja vidare med vinst. T. ex...För 4 år sedan stötte jag på ett erbjudande i en willys -affär...schampoo 10 kr /st....(ingen begränsning)...hade kostat 35:- innan och var dessutom det schampoo jag oftast använt....köpte 50 förp....nyligen var den sista slut...( Tänk om jag fortsatt att köpa en och en, vilken förlust ! Förra veckan : Willys igen...Stinas färdigkyckling (bara in i ugn) 19:- Tidigare 48:- (max 2 /hushåll) mobilisera kompisar åk och töm butiken och frys in...... Visst småsnålt, men varför betala för mycket för saker som man vet man kommer konsumera ?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in