2005-09-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
– Det var nog hemma i Gösta Knutssons villa. Ernst-Hugo var där och jag minns att han klagade på sin låga lön. Vaddå låga lön, har dramatenskådisar verkligen låg lön.

Åtminstone på den tiden hade Dramaten-skådisar löjligt låg lön, jag vill minnas någon gång på 90-talet att jag läste att ingångslönen för en fast anställd Dramaten-skådis började på runt 13k i månaden. Kan ju ha ändrats förstås.
Citera
2005-09-21, 08:27
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongobongo3
Åtminstone på den tiden hade Dramaten-skådisar löjligt låg lön, jag vill minnas någon gång på 90-talet att jag läste att ingångslönen för en fast anställd Dramaten-skådis började på runt 13k i månaden. Kan ju ha ändrats förstås.

Mmmm, jag tror inte att deras löner höjts mer än med penningvärdet sen dess. Det är FINT att jobba på Dramaten, då har man ett taskigt löneförhandlingsläge. Varför tror ni Ernst-Hugo och Margareta Krook gjorde margarinreklam i många år? De flesta Dramaten-skådisar har extraknäck av diverse slag, reklam, privatteatrar, filminspelningar, younameit.

Av samma anledning har tv-journalister löjligt låg lön jämfört med dagstidningsjournalister, för det är FINT att jobba på tv. Därav taskigt löneförhandlingsläge. Undantaget dem som blivit ett NAMN och därför har förhandlingsövertaget.
Citera
2005-09-21, 16:43
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Mmmm, jag tror inte att deras löner höjts mer än med penningvärdet sen dess. Det är FINT att jobba på Dramaten, då har man ett taskigt löneförhandlingsläge. Varför tror ni Ernst-Hugo och Margareta Krook gjorde margarinreklam i många år? De flesta Dramaten-skådisar har extraknäck av diverse slag, reklam, privatteatrar, filminspelningar, younameit.

Av samma anledning har tv-journalister löjligt låg lön jämfört med dagstidningsjournalister, för det är FINT att jobba på tv. Därav taskigt löneförhandlingsläge. Undantaget dem som blivit ett NAMN och därför har förhandlingsövertaget.

Korrekt. En mig närstående mycket känd skådespelare, fast anställd på Dramaten sedan 25 år tillbaka, har strax över 17.000 i månaden. Det han egentligen tjänar pengar på är reklam, TV- och filminspelningar vid sidan om. Dramatenlönen är skamligt låg.
Citera
2005-09-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Kisa Magnusson var ett tragiskt öde. Hon var gift uppe i Dalarna under 80-talet med ett allmänt svin och alkoholist. Hon fick tjäna som boxboll undr några år. Fortsatte kröka när hon kom tillbaka till sthlm tills kroppen fick nog..
Under en köldknäpp avled hon i en snödriva utanför bostaden, hon orkade inte hem efter ett astmaanfall.
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
– Det var nog hemma i Gösta Knutssons villa. Ernst-Hugo var där och jag minns att han klagade på sin låga lön. Vaddå låga lön, har dramatenskådisar verkligen låg lön.

Plus att de fick inte betalt under speluppehållet på sommaren Juni - Augusti.
Citera
2005-09-22, 14:29
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
KOmmer ihåg en till:

Vet du vad världens farligaste ost heter???

Herrgårdsost...
Jag minns denna: ett annat ord för ambulans? Herrgårdsvagn
Citera
2005-09-22, 15:23
Medlem
julia45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGM
Lasse Bagge söp också ihjäl sig.

Detta är fel, Lasse söp visserligen hårt delar av sitt liv, men han dog i cancer
Citera
2005-09-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Jag minns denna: ett annat ord för ambulans? Herrgårdsvagn

nja.. nästan rätt.. likbil var det väl istället för ambulans?
Citera
2005-09-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
nja.. nästan rätt.. likbil var det väl istället för ambulans?
Jag tror han skojar till det om Sixten Herrgård som ju dog i AIDS.
Citera
2005-09-22, 19:09
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athena
Jag tror han skojar till det om Sixten Herrgård som ju dog i AIDS.

Jag tror nog att han förstod det. Poängen var att det inte skulle vara ambulans utan likbil i "skämtet".
Citera
2005-09-22, 21:29
Medlem
GLYKOZs avatar
Bertil Bo!

Bertil Bo,var en riktig snuskgubbe!Ringde tjejerna på nummerbyrån (bla. min mor),flåsade i luren o frågade vad de för trosor på sig och om de var kåta!Inte så smart o ringa dit kanske,då han blev spårad,trots hemligt tfn.nr!
Citera
2005-09-22, 21:41
Medlem
cavalls avatar
Apropå Sixten Herrgård...

Är det någon som kommer ihåg hans favoritskämt om sig själv?

Jag hörde eller såg en intervju med honom, och han drog sina 2-3 bästa, och skrattade så han höll på att svimma...
Citera
2005-09-22, 22:56
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Bertil Bo,var en riktig snuskgubbe!Ringde tjejerna på nummerbyrån (bla. min mor),flåsade i luren o frågade vad de för trosor på sig och om de var kåta!Inte så smart o ringa dit kanske,då han blev spårad,trots hemligt tfn.nr!
Den (flåsande)sjungande bonden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in