• 2
  • 3
2014-11-27, 13:52
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
Jag funderar på att byta till BSD. Absolut hatar systemd och Debian samt Ubuntu kommer byta till systemd inom kort..

Kika på Slackware...
Citera
2014-11-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
Utifrån din erfarenhet så kan man undra varför en så stor organisation som Ubuntu inte tänker på utvecklarna?! Det verkar ju helt konstigt egentligen. Om man vill att mer ska hända för Ubuntu bör dem väl ändå se till att utvecklarna har en bra miljö att arbeta i. Som t.ex. Microsoft tänker på alla som jobbar under .NET osv.

Dessutom så rekommenderas man att ladda upp paket till Debian direkt, och inte till Ubuntu iom att Ubuntu får större delen av sina paket från Debian - och därmed så tycker en del att det är lättare att helt enkelt istället satsa på Debian direkt.
Citera
2014-11-27, 20:17
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboMozart
Jag tänkte på det här du skrev

"De slänger tonnvis med GUI:n ovanpå editering av en config-fil. För en utvecklare är det i allmänhet lättare att bara editera den jävla filen (samma fil som man f.ö. editerat de senaste 20 åren) än att försöka lista ut vilket som råkar vara GUI tool of the week för att göra det man vill, och på vilket sätt just denna inkarnation av veckans verktyg råkar bugga."

Tycker du du tog ditt argument till överdrift helt enkelt. Eller kan du ge exempel på vad du menar med "veckans verktyg" som du måste använda när du konfigurerar något i Ubuntu?

Nej, självklart kan jag inte ge exempel på något verktyg som måste användas. Allt går ju givetvis att avinstallera och ersätta med annat. Men svaret var ju trots allt på frågan "varför använder du inte Ubuntu," och det var i den kontexten svaret gavs (det är andra gången jag påpekar det här). När den frågan ställs faller det sig ju naturligt att diskutera just de delar som default skiljer sig från miljön jag annars använder - annars är ju diskussionen rätt poänglös, och frågan snudd på efterbliven.

Men för att ge exempel på saker som ställt till det så kan jag nämna NetworkManager, som dykt upp som default i Ubuntu när jag installerat det. PulseAudio är ett annat sorgebarn, som givetvis inte kommer från Ubuntu, men som ställt till det där - även om jag personligen inte drabbats. Men sånt går ju att bli av med. På samma sätt som man kan beställa en Hawaii för att sedan peta bort ananasen. Men det känns lite onödigt.
Citera
2014-11-28, 20:22
Medlem
alla är vi olika och har olika behov därför är det väl underbart med valmöjligheterna linux-världen erbjuder.
det för mig är linux.
även när "scenen" försöker tvinga fram en standard som inte faller alla i smaken (systemd) kan allting forkas och utvecklas parrallelt. det finns otaliga versioner med vad som kan ses som obetydliga skillnader men för andra kan det vara stora skillnader att välja på.
valfrihet.

personligen så har jag smått upptäckt en ny tjusning i att ha ett lättvindigt system aka desktop som jag kan behandla som vilket "avancerat system" som helst.
fd trogen slackware i många (första dist) och trogen arch ännu fler. inte för att jag blivit för gammal att confa filer manuellt, men ibland känns det som man gör det bara för att - inte för att det fyller något större syfte jag inte kunnat uppfylla med 2 klick. jag kan fortfarande confa filer om det är nödvändigt.
Citera
2014-12-01, 16:10
Medlem
Neths avatar
Först och främst, om vi skulle följa vad Stallman tycker om olika distar så skulle vi inte direkt ha många att välja på xD

Jag kör inte Ubuntu av väldigt många anledningar. Jag ska rada upp några i punktform, sen utveckla lite mer generellt vad jag tycker om saken.

1. Det fanns inte när jag började med linux.
2. Jag har alltid varit en Gentoo-användare, det här med att använda SystemD funkar bara inte för mig.
3. Jag vill inte ha massa förinstallerad programvara eller förkonfigurerade saker i mitt system, det vill jag göra själv.
4. Man blir inte tvingad till att lära sig någonting när man använder Ubuntu. En av dom största anledningarna till att jag valde Gentoo när jag skulle börja med linux var att det var en perfekt crashcourse i linuxanvändning, jag var liksom tvungen att lära mig och när jag väl var klar med installationen hade jag fått en så pass grundläggande förståelse för systemet att jag lätt kunde jobba vidare med problem därifrån.
5. Jag vet att det är skitlöjligt, men jag har en liten aversion mot när det är enkelt och "one-click install". Jag vill pilla med saker.

Med allt det sagt, så tycker jag fortfarande att det som Ubuntu gör är grymt. Jag tycker det är skitbra att dom försöker göra linux mer tillgängligt för vanliga användare, även om det inte är något som passar mig alls. Ubuntu fyller helt klart sitt syfte i linux-världen.

Så, det korta svaret på din fråga är, Ubuntu täcker inte alltid behovet för en normal, intresserad hemanvändare+utvecklare. För vissa gör det säkert det, men inte mig. Därför är det också så guld att vi kan välja och vraka fritt bland alla olika distar.

Citat:
Kanske ger mer tydliga signaler att Linux börjar bli mycket större som operativsystem så att marknaden drar ditåt med bättre drivrutiner från företag. Helt enkelt att Linux blir mer viktigt att fokusera på.

Jag förstår din poäng här, men det finns andra sätt att göra det. T.ex. köper jag en jääävla massa spel på steam som har linuxstöd, mest enbart för att stödja utvecklare som tar det steget och visa resten av tillverkarna att det finns en marknad värd att satsa på. Köper jag en humblebundle, så ser jag alltid till att betala mer än vad Windows/Mac-användare gör, just för att försöka visa att många av oss som använder linux jättegärna betalar tillverkare som tar det extra lilla steget att släppa in oss, och visa att vi(jag) är en köpstark grupp.

Ubuntu är bra och jag hoppas dom fortsätter det dom håller på med, men det är absolut ingenting för mig.
Citera
2014-12-01, 16:19
Medlem
Neths avatar
Citat:
Utifrån din erfarenhet så kan man undra varför en så stor organisation som Ubuntu inte tänker på utvecklarna?! Det verkar ju helt konstigt egentligen. Om man vill att mer ska hända för Ubuntu bör dem väl ändå se till att utvecklarna har en bra miljö att arbeta i. Som t.ex. Microsoft tänker på alla som jobbar under .NET osv.

Det är ju exakt det Ubuntu inte ska göra. Skit i utvecklarna, skit i serverOPs och sysadmins. Fokusera på hemanvändare, och enbart hemanvändare. Det är där deras målgrupp finns, det är där dom kan göra mest nytta för linuxvärlden.
Citera
2014-12-01, 16:32
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessChild
Jag funderar på att byta till BSD. Absolut hatar systemd och Debian samt Ubuntu kommer byta till systemd inom kort..

Kika på Gentoo OpenRC är mitt älsklingsbarn.
Vad använder BSD förresten, om man får fråga? Har noll koll på BSD-världen.

Citat:
Ursprungligen postat av TurboMozart
Jag tänkte på det här du skrev

Tycker du du tog ditt argument till överdrift helt enkelt. Eller kan du ge exempel på vad du menar med "veckans verktyg" som du måste använda när du konfigurerar något i Ubuntu?

Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, självklart kan jag inte ge exempel på något verktyg som måste användas. Allt går ju givetvis att avinstallera och ersätta med annat. Men svaret var ju trots allt på frågan "varför använder du inte Ubuntu," och det var i den kontexten svaret gavs (det är andra gången jag påpekar det här). När den frågan ställs faller det sig ju naturligt att diskutera just de delar som default skiljer sig från miljön jag annars använder - annars är ju diskussionen rätt poänglös, och frågan snudd på efterbliven.

Men för att ge exempel på saker som ställt till det så kan jag nämna NetworkManager, som dykt upp som default i Ubuntu när jag installerat det. PulseAudio är ett annat sorgebarn, som givetvis inte kommer från Ubuntu, men som ställt till det där - även om jag personligen inte drabbats. Men sånt går ju att bli av med. På samma sätt som man kan beställa en Hawaii för att sedan peta bort ananasen. Men det känns lite onödigt.

vhe är inne på precis det jag försöker säga, bara det att han uttrycker det mycket bättre än mig. Liknelsen med att plocka bort ananasen från en Hawaii är klockren. Visst, vi alla skulle kunna använda Ubuntu, men för dom av oss som är vana att ha ett minimalistiskt system där man själv väljer ut det man vill ha, och inget annat, tillför Ubuntu noll. Varför ska jag använda något som ger mig det jag vill ha + 100 saker jag inte vill ha, när jag bara kan använda något som innehåller det jag vill ha och inget annat från början?

Ett GUI för konfiguration av systemet blir bara ett onödigt extrasteg när man vet exakt hur man ska och vilken fil man ska ändra i för att åstadkomma det man vill. Varför skulle man vilja lägga på ett extra lager av grafik, när jag kan göra det snabbare i en terminalemu?

Att navigera i sitt filsystem är ännu ett bra exempel. Visst, jag fattar att en vanlig hemanvändare inte vill sitta och skriva in paths och ls:a för att kolla sina filer, men för mig som kan det och vet hur min filstruktur ser ut, är det helt enkelt bara så mkt effektivare att använda CLI för det. Varför ska jag sitta och CTRL+klick-markera massa filer jag vill välja ut och flytta någonstans, när jag kan göra det med en textrad istället?
Citera
2014-12-02, 01:02
Medlem
Citat:
Har en fråga angående vilket Linux OS avancerade användare kör med. Varför kör inte de flesta med Ubuntu när användarbasen är galet stor?

För att avancerade användare vill ha full kontroll och då är ett minimalistiskt OS bättre - mindre att lära sig, mindre att hålla koll på, mindre som kan gå fel, mindre plats på hårddisken, mindre plats i minnet, snabbare, säkrare, lättare att automatisera.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in