Först och främst, om vi skulle följa vad Stallman tycker om olika distar så skulle vi inte direkt ha många att välja på xD
Jag kör inte Ubuntu av väldigt många anledningar. Jag ska rada upp några i punktform, sen utveckla lite mer generellt vad jag tycker om saken.
1. Det fanns inte när jag började med linux.
2. Jag har alltid varit en Gentoo-användare, det här med att använda SystemD funkar bara inte för mig.
3. Jag vill inte ha massa förinstallerad programvara eller förkonfigurerade saker i mitt system, det vill jag göra själv. 
4. Man blir inte tvingad till att lära sig någonting när man använder Ubuntu. En av dom största anledningarna till att jag valde Gentoo när jag skulle börja med linux var att det var en perfekt crashcourse i linuxanvändning, jag var liksom tvungen att lära mig och när jag väl var klar med installationen hade jag fått en så pass grundläggande förståelse för systemet att jag lätt kunde jobba vidare med problem därifrån.
5. Jag vet att det är skitlöjligt, men jag har en liten aversion mot när det är enkelt och "one-click install". Jag vill pilla med saker. 
Med allt det sagt, så tycker jag fortfarande att det som Ubuntu gör är grymt. Jag tycker det är skitbra att dom försöker göra linux mer tillgängligt för vanliga användare, även om det inte är något som passar mig alls. Ubuntu fyller helt klart sitt syfte i linux-världen. 
Så, det korta svaret på din fråga är, Ubuntu täcker inte alltid behovet för en normal, intresserad hemanvändare+utvecklare. För vissa gör det säkert det, men inte mig. Därför är det också så guld att vi kan välja och vraka fritt bland alla olika distar. 
	Citat:

Kanske ger mer tydliga signaler att Linux börjar bli mycket större som operativsystem så att marknaden drar ditåt med bättre drivrutiner från företag. Helt enkelt att Linux blir mer viktigt att fokusera på.

Jag förstår din poäng här, men det finns andra sätt att göra det. T.ex. köper jag en jääävla massa spel på steam som har linuxstöd, mest enbart för att stödja utvecklare som tar det steget och visa resten av tillverkarna att det finns en marknad värd att satsa på. Köper jag en humblebundle, så ser jag alltid till att betala mer än vad Windows/Mac-användare gör, just för att försöka visa att många av oss som använder linux jättegärna betalar tillverkare som tar det extra lilla steget att släppa in oss, och visa att vi(jag) är en köpstark grupp. 
Ubuntu är bra och jag hoppas dom fortsätter det dom håller på med, men det är absolut ingenting för mig.